رفتن به مطلب

تولید خمیر کاغذ سودا از پسماندهای گیاه کلزا


ارسال های توصیه شده

مهندس راحله سفیدگران، دانشجوی کارشناسی‌ارشد دانشگاه تربیت مدرس و برگزیده رتبه دوم جشنواره جوان خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به روند فزاینده کشت گیاه روغنی کلزا در کشور و به ویژه استانهای گیلان و مازندران اظهار داشت: با وجود توسعه کشت این محصول، ساقه‌های باقیمانده از این گیاه پس از برداشت محصول بدون استفاده می‌ماند.در حالی که مطالعات اولیه مربوط به ویژگیهای الیاف ساقه‌های کلزا نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند پتانسیل مناسبی برای تولید کاغذ داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در این تحقیق، برای اولین بار قابلیتهای پسماندهای حاصل از گیاه کلزا در تولید خمیر کاغذ نیمه شیمیایی و قابل استفاده برای ساخت کاغذ بسته‌بندی و فلوتینگ بررسی شده و با استفاده از روش سودا که از روشهای پخت ساقه گیاه است موفق به ساخت کاغذ فلوتینگ که از لایه‌های میانی مقواست شدیم.

 

سفیدگران با اشاره به مزایای این روش گفت: با توجه به محدود بودن منابع اولیه چوبی در کشور این پتانسیل جدید سلولزی باعث کاهش فشار به منابع طبیعی و محیط زیست بوده و بخشی از خمیرکاغذ مورد نیاز برای تولید کاغذ بسته‌بندی تولید خواهد شد؛ بنابراین با توجه به مثبت بودن نتیجه تحقیق، آلترناتیو جدیدی از منابع اولیه سلولزی جهت جایگزینی مواد اولیه چوبی برای تهیه خمیرکاغذ مورد نیاز کشور معرفی شده است.

 

وی در پایان هزینه استفاده از گیاهان غیرچوبی را نسبت به استفاده چوب در تولید کاغذهای بسته‌بندی بسیار مقرون به صرفه دانست و تاکید کرد: با توجه به خواص فیزیکی و مکانیکی گیاهان غیرچوبی استفاده از آنها در صنایع بسته‌بندی به مراتب اقتصادی‌تر است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...