رفتن به مطلب

نکات مهم در آبیاری گیاهان زینتی خانگی چیست ؟


masi eng

ارسال های توصیه شده

نکات مهم در آبیاری گیاهان زینتی خانگی چیست ؟

 

 

گیاهان زینتی خانگی موجود در منازل آنچنان که باید شاداب نیستند، یکی از عوامل این بی طراوتی را باید در عدم اطلاع از نیاز آبی گیاهان به عنوان یکی از اساسی ترین عوامل مؤثر در بقا و رشد و به عنوان مهمترین ترکیبی که حدود ۹۰ درصد وزن گیاهان را تشکیل می دهد جستجو نمود.

لازم است دوستداران گل و گیاه خانگی با اطلاع باشند که اکثر گلهای آپارتمانی قبل از اینکه از تشنگی تلف شوند از آبیاری زیاده از اندازه رنج می برند. شناخت نیاز آبی گیاه بدون توجه به بافت خاک مورد استفاده و قدرت در نگهداری قوی یا ضعیف مولکولهای آب و همچنین موقعیت زهکش گلدان امکان پذیر نیست. میزان آبیاری و دفعات آن در خاک شنی و خاکبرگ و خاک باغچه با هم متفاوت است و گونه های گیاهی هم در این امر نقش بسیار مهمی دارند. خاک گلدان در گونه ای از گیاه را باید همیشه مرطوب نگهداشت و این در حالی است که در گیاه دیگر باید به خاکهای سطحی گلدان آن اجازه داد تا در زمان حد فاصل بین دو آبیاری کاملاً خشک شود.

به طور خلاصه می توان نکات مهم را در آبیاری به شرح زیر فهرست نمود.

• نیاز آبی گیاه خانگی خود را از فروشنده گل و گیاه سؤال کنید. در منابع و مآخذ با روش اصولی آن آشنا شوید و به جمله هفته ای یک بار یا هفته ای دو بار به صورت تقویمی اکتفا نکنید چون نیاز آبی با درجه حرارت و رطوبت و فصل رشد و استراحت رابطه نزدیک دارد.

• در صورتی که از گیاه به عنوان سبد آویزان استفاده می نمایید ارتفاع سبد به آن میزان انتخاب کنید که بتوانید رطوبت خاک گلدان را مرتباً بازدید نمایید.

• خاک گلدان را مرتباً بازدید کرده و با انگشت یا فرو نمودن یک مداد به داخل خاک و آزمایش میزان چسبندگی آن میزان رطوبت را اندازه گیری نمایید.

• فصل رشد و استراحت و درجه حرارت و رطوبت محیط را دقیقاً مد نظر داشته باشید. در هنگام آبیاری دقت فرمایید که برگهای گیاه مخصوصاً گیاهانی مانند «آناناس» که قاعده برگها همگی در یک نقطه به همدیگر می رسند خیس نگردد چون در غیر این صورت پوسیدگی برگها را به دنبال دارد. در صورت خیس شدن برگها با تکان دادن آنها پس از آبیاری قطرات آب را از آنها دور کنید.

• آب زیادی باید حداکثر پس از ۱۵ دقیقه در زیر گلدانی جمع شود. در صورت عدم خروج و یا تأخیر در آن باید زهکشها را بازدید نمود.

• در صورت تشنگی مفرط گیاه و خشکی شدید خاک و در صورتی که برگها در برابر خیس شدن مقاومت دارند بهتر است گلدان را به مدت ربع ساعت درون تشت و یا سطل پر از آب قرار داد، سپس گیاه را خارج نمود تا آب اضافی از طریق زهکش دفع گردد. در این صورت حالت آبیاری توام با غبارپاشی تجویز می گردد.

• در صورت عدم مقاومت برگهای گیاه در برابر غرق شدن در آب، آبیاری گلدان با پر کردن زیر گلدانی و جذب تدریجی آب از طریق انتهای گلدان تجویز می گردد. بدیهی است پس از سیراب شدن گیاه، آب اضافی را باید از زیر گلدانی خارج نمود مگر اینکه زیر گلدانی دارای سنگریزه بوده و ته گلدان هیچگونه ارتباطی با آب نداشته باشد.

• گلدان سفالی و نو را قبل از کاشت در آنها به مدت ۱۵ دقیقه درون آب بخوابانید وگرنه میزان زیادی از آب آبیاری و رطوبت خاک قبل از اینکه نیاز آبی گیاه را برطرف نماید جذب گلدان خواهد شد.

• با شروع فصل پاییز اکثر گیاهان به استراحت نسبی رفته و نیاز کمتری به آب دارند و در بعضی از گیاهان ریزوم دار پس از ریزش برگها باید آبیاری آنها متوقف گردد.

• آبیاری با آب سرد باعث ایجاد شوک در گیاه می گردد همیشه با آب ولرم آبیاری نمایید.

• بعضی از گیاهان حتی نسبت به املاح موجود در آب آشامیدنی هم حساس هستند، در صورت امکان از آب باران ذخیره شده و یا آب جوشیده سرد شده استفاده نمایید.

• جهت پخش بهتر آب سطح خاک گلدان را با گیاهان پوششی دارای ریشه های سطحی بپوشانید.

• از کاشت گیاهای که نیاز آبی آنها با بقیه گیاهان تفاوت چشمگیر دارد به صورت گروهی و درون گلدانهای بزرگ پرهیز نمایید. در صورت نیاز یا اجبار گیاه را با گلدان خود درون گلدان بزرگتر کاشت نمایید تا آبیاری آن بصورت مجزا عملی گردد.

• در هنگام مسافرت کلیه گیاهان را در یک جا جمع نموده، به کلیه زیر گلدانی ها به طوری که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد آب اضافه کنید و آبیاری را به روش فتیله ای انجام دهید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...