رفتن به مطلب

سازمان منابع طبيعي مجوز عبور از سرخه‌حصار را داد


ارسال های توصیه شده

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

مدارك به دست آمده حاكي است كه اين مجوزها طي صورتجلسه‌اي ميان شهرداري تهران و اداره كل جنگل‌ها و منابع طبيعي استان تهران، تنها يك هفته پس از هفته منابع طبيعي و درختكاري‌هاي نمادين، صادر شده است.

24106_122.jpgزیست بوم/الهه موسوي: هرچند مسوولان «سازمان جنگل‌ها، منابع طبيعي و آبخيزداري» كشور صدور هرگونه مجوز براي انجام عمليات در پارك ملي و جنگلي سرخه‌حصار و جاجرود را از سوي مديران اين سازمان رد مي‌كنند و مديران شهرداري تهران نيز از اساس منكر اجراي هر عمليات عمراني در اين پارك ملي و جنگلي هستند، اما مدارك به دست آمده حاكي است كه اين مجوزها طي صورتجلسه‌اي ميان شهرداري تهران و اداره كل جنگل‌ها و منابع طبيعي استان تهران، تنها يك هفته پس از هفته منابع طبيعي و درختكاري‌هاي نمادين، صادر شده است.

 

 

24105_488.jpg

در اين صورتجلسه كه در تاريخ ٢٤ اسفندماه ١٣٩٣ به امضاي مديركل وقت منابع طبيعي استان تهران، نماينده شهرداري منطقه ١٣ تهران، نماينده كارفرما و نماينده پيمانكار رسيده است و با عنوان « صورت مجلس تحويل زمين پروژه تونل شهيد شوشتري» به ثبت رسيده است مختصات زمين موردنظر براي تجهيز كارگاه، نحوه درآوردن درختان از خاك و شيوه‌هاي كاشت دوباره آنها بيان شده است. همچنين در اين صورتجلسه با يادآوري هماهنگي صورت گرفته بين مديران فوق، يعني مهندس ذاكري شهردار منطقه ١٣ و دكتر عبدي‌نژاد، مديركل منابع طبيعي وقت استان تهران و پيرو نامه شماره ٧٦٣٨٦/٢٤/٥١٣ مورخ ٢٥/١٢/٩٣، بر تحويل بخشي از زمين تجهيز و پورتال شمالي تونل بزرگراه شهيد شوشتري (طبق پلان و نقشه پيوست) به پيمانكار طرح و ساخت قرارگاه سازندگي، تاكيد شده است. اما مسوولان سازمان جنگل‌ها مي‌گويند هيچ مجوزي براي اين عمليات صادر نشده و هرگونه عمليات صورت گرفته در اين محدوده، غيرقانوني بوده است. در اين نامه شرايط انجام كار به اين صورت تعيين شده است:

١- محدوده كارگاه با استفاده از فنس و حصار همراه با رنگ‌آميزي مناسب توسط پيمانكار فوق‌الذكر محصور خواهد شد كه عرض پورتال حدود ٦٥ متر و عرض محدوده مورد نظر جهت حصاركشي حدود ٨٠ متر است.

٢- پيمانكار موظف است محل تحويل كارگاه را با همان شرايطي كه روز اول تحويل شده در زمان اتمام كار تحويل نماينده محترم شهرداري منطقه ١٣ كند.

٣- كليه عمليات مربوط به پروژه از قبيل محصور كردن كارگاه توسط پيمانكار و نيز حفر گودهاي جديد و انتقال درختان با حضور و نظارت نماينده اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران انجام گيرد.

 

 

مرحله دوم توافق

با وجود اينكه مسوولان منابع طبيعي مي‌گويند مجوزي داده نشده؛ اما نامه‌ها خبر مي‌دهند كه با ذكر شروط و شرايط، اين مجوز داده شده است. در حالي كه اين عمليات چه با رعايت اين شروط و چه بدون آن، غيرقانوني و خلاف اصول صريح قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست است. چرا كه بر اساس اين قانون، هرگونه عمليات در پارك‌هاي ملي و مناطق چهارگانه سازمان، منوط به تهيه گزارش ارزيابي و تاييد آن از سوي كميته ارزيابي سازمان حفاظت محيط زيست بوده و منابع طبيعي نمي‌تواند براي آن تعيين تكليف كند.

بر اساس اين نامه‌ها مجوز اداره كل منابع طبيعي استان تهران براي اجراي اين صورت جلسه در تاريخ ١٩/١/١٣٩٤ با امضاي مديركل منابع طبيعي وقت استان تهران نيز به شرح زير و با شماره ١٥٦/٦٧/٩٤ به ثبت رسيده است:

پيرو جلسه مورخ ٢٤/١٢/٩٣ با موضوع هماهنگي موارد اجرايي پروژه احداث بزرگراه شهيد شوشتري عطف به نامه شماره ٧٦٣٨٦/٢٤/٥١٣ مورخ ٢٥/١٢/٩٣ بر اساس بازديد كارشناس اين اداره كل از محل اجراي پروژه در پارك جنگلي سرخه‌حصار، قبل از سال جديد و در طول تعطيلات نوروز و در نهايت در مورخ ١٧/١/٩٤ موارد ذيل جهت استحضار و اقدام مقتضي تقديم مي‌شود:

١- با عنايت به سن درختان و ميزان تاج و پوشش آنها، فاصله براي كاشت حداقل ٥×٥ متر مي‌بايست باشد. اين در حالي است كه جهت كاشت درختان پس از انتقال، محدوده مدنظر از مساحت لازم برخوردار نيست.

٢- در خصوص روش خارج كردن درختان، ضروري است از تجهيزات و دستگاه‌هاي مختص اين عمليات كه در حال حاضر در اختيار سازمان بوستان و فضاي سبز شهر تهران قرار دارد استفاده شود. در حالي كه مسوول محترم پارك سرخه‌حصار و پيمانكار مربوطه اذعان داشتند نسبت به كندن اطراف درختان، توسط كارگر با استفاده از بيل و خارج نمودن ريشه از خاك اين عمليات انجام مي‌گيرد كه اين روش به لحاظ فني، به سبب آسيب به ريشه و جدا شدن خاك از ريشه، مورد تاييد نيست.

٣- با توجه به فصل و شرايط اقليمي حاضر و نيز رويش جوانه و برگ تازه قطع شاخه‌ها و هرس آنها براي سبك سازي درختان و تسهيل در اجراي عمليات خارج كردن از خاك و نيز حمل و انتقال به عرصه مورد نظر جهت كاشت غيراصولي است. ضمن آنكه نظر به بعد مسافت بين محل اجراي پروژه اجراي بزرگراه تا محل غرس مجدد درختان، مي‌بايست تمهيد لازم در زمينه حمل و انتقال درختان انديشيده شود تا امكان زنده‌ماني آنها فراهم شود.

 

 

سازمان جنگل‌ها: مجوزي داده نشده!

اما قائم مقام «سازمان جنگل‌ها و منابع طبيعي و آبخيزداري كشور» در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، هرگونه مسووليت را از سازمان خود سلب و مسوول تمام تحركات صورت گرفته در پارك ملي و جنگلي سرخه‌حصار را دستگاه حفاظت محيط زيست مي‌داند.

ناصر مقدسي تاكيد كرد كه مديركل وقت منابع طبيعي استان تهران كه البته مدت كوتاهي است ديگر مسوول نيست به هيچ عنوان مجوزي براي انجام اين عمليات صادر نكرده است؛ چرا كه اساسا آن منطقه پارك ملي است و متولي پارك‌هاي ملي و نماينده تام الاختيار دولت در اين مكان‌ها طبق قانون، سازمان حفاظت محيط زيست است. او در ادامه گفت: «سازمان جنگل‌ها و منابع طبيعي در هيچ‌يك از مناطق حفاظت شده، اظهارنظري نمي‌كند و حق اين كار را نيز ندارد.»

مقدسي كه خود در دوراني كوتاه، در سازمان حفاظت محيط زيست مديريت كرده و نگاه صرفا تجاري بسياري از مسوولان سازمان جنگل‌ها را ندارد، تاكيد مي‌كند كه در اجراي اين پروژه نبايد شتاب كرد و از نظر ما كار بايد كارشناسي شود و در بخش‌هايي كه قرار است از داخل پارك ملي عبور كند، بهتر است مانند همه جاي دنيا از پل‌هاي هوايي بلند استفاده شود كه به جنگل‌ها و حيات وحش منطقه آسيب وارد نشود. همچنان كه شهرداري براي ساخت پل صدر از همين روش استفاده كرده است.

با اين همه اما پاسخ به چند پرسش مهم از سوي مسوولان سازمان جنگل‌ها و شهرداري تهران ضروري به نظر مي‌رسد. نخست اينكه چرا با وجود ثبت چنين توافق‌هايي، آن را از ديد رسانه‌ها پنهان كرده و در پاسخ به سوال «اعتماد» آن را كاملا نفي كرده‌اند؟ دوم اينكه آيا بركناري مديركل سابق منابع طبيعي استان تهران، به دنبال همين تخلف صريح صورت گرفته است؟ اگر اين‌گونه است بهتر نيست رسانه‌ها را به عنوان نمايندگان افكار عمومي نامحرم نشمرده و اين عمل درخور تقدير را به آنها اعلام كنيم؟ پرسش ديگر اينكه چرا شهرداري تهران به جاي بيان حقيقت ماجرا و بيان اينكه مجوز منابع طبيعي را براي تجهيز كارگاه داشته، به تمامي، انجام هرگونه عمليات را رد مي‌كند و ترجيح مي‌دهد حتي براي تبرئه خودش نيز حقيقت را بيان نكند. به نظر مي‌رسد اتفاقاتي در پروژه احداث بزرگراه شهيد شوشتري در شرف انجام است؛ اتفاقاتي كه اميدواريم بيش از اين، خلاف تاكيدات مقام معظم رهبري براي مبارزه با تخريب جنگل‌ها حتي براي ساخت حوزه علميه نباشد و توضيحات اين سازمان‌ها اين اتفاقات را براي افكار عمومي شفاف‌سازي كنند.

 

 

24104_802.jpg

شهردار منطقه ١٣ براي بار دوم، به تماس تلفني خبرنگار «اعتماد» پاسخ نداد.

طي هفته گذشته ورود شهرداري به پارك ملي و جنگلي سرخه‌حصار براي اجراي پروژه بزرگراه شهيد شوشتري خبرساز شد. شهرداري تهران كه با اين ورود و خاكبرداري شش هكتار اراضي جنگلي و مرتعي در اين محدوده، درختان زيادي را از ريشه درآوره است، به تمامي، منكر انجام اين عمليات شد و تاكيد كرد كه اين پروژه فقط با مجوز سازمان حفاظت محيط زيست عملي خواهد شد. اما مديركل محيط زيست استان تهران انجام اين عمليات را تاييد كرد و از اخذ حكم قضايي براي توقف آن سخن گفت. همچنين چهارشنبه گذشته سازمان بازرسي كل كشور به ماجرا ورود كرد تا به اين تخلف محرز رسيدگي كند. اين نخستين باري نيست كه شهرداري براي انجام عمليات عمراني محيط زيست را قرباني مي‌كند. پيش از نيز در سال‌هاي گذشته شهرداري تهران براي اتصال بزرگراه همت به اتوبان شهيد زين‌الدين و به بهانه كاهش بار ترافيكي شهر و كاهش آلودگي هوا، محيط زيست را تخريب كرده بود. همچنين شهرك‌سازي‌هاي گسترده در شمال و غرب تهران با تراشيدن كوه‌ها از نمونه‌هاي ديگر اين تخريب‌هاست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...