رفتن به مطلب

کشت باقلا خواص دارویی و مضرات این گیاه


masi eng

ارسال های توصیه شده

باقلا با نام علمی Vicia faba گیاهی از خانواده بقولات می‌باشد.باقلا گیاه یک ساله دارای ساقه صاف ,عمودی و سفت و بدون پیچک می باشد.باقلا یک گیاه اصلاح کننده خاک در ابتدا به دلیل افزایش مقدار ازت بجا مانده از این گیاه لگوم مورد توجه می باشد.این گیاه زراعی در آب و هوای خنک ماه های زمستان و بهار مناطق گرمسیری رشد خوبی دارد و به بارندگی معتدل (یا آبیاری ) پاسخ می دهد.

new7.jpg

گیاه شناسی باقلا:

 

 

گیاهی است علفی یکساله، دارای ساقه شیار دار و به ارتفاع 30 تا 80 سانتی متر برگهای آن مرکب از 2 تا 6 برگچه درشت و عاری از پیچک است. گلهای درشت و سفید یا گلی رنگ آن لکه های سیاه رنگ داشته به تعداد 2 تا 5 تائی در کنار هم ظاهر می شوند. میوه اش نیام پوشیده از کرک ، متورم ، ضخیم به طول 10 تا 20 سانتی متر و دارای برجستگی های محسوس در محل دانه ها است. باقلا گیاهی کوتاه عمر، مقاوم به خشکی و پرشاخ و برگ است و محصول آن طی 3-2 ماه می رسد. منشأ و موطن باقلا منطقه مدیترانه، جنوب غربی آسیا و احتمالاً اطراف دریای خزر می باشد. این گیاه سابقه کشت طولانی دارد.یونانیان و رومیان قدیم و همچنین مصریان آنرا کشت می کردند در 2800 سال قبلی از میلاد مسیح به چین شناسانده شده است باقلا به حالت وحشی دیده نشده و بنظر می رسد که از Vicia narbonensis L. منشأ گرفته باشد.

 

باقلا محصول فصل خنک است و سرمای تا منهای 5 درجه سانتی گراد را تحمل می کند گیاهان جوان حتی در سرمای کمتر از منهای 5 درجه سانتی گراد نیز مقاومت می کنند گرمای زیاد باعث کاهش گل و میوه می شود. دمای مناسب در طول فصل رشد آن بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد است رشد ونمو و تشکیل میوه در گیاه منوط به دمای پائین همراه با رطوبت نسبی زیاد هوا است. باقلا سبز گیاهی نسبتاً نسبتاً روز بلند است.

 

 

آماده سازی زمین برای کشت باقلا:

 

گیاه زراعی باقلا خاک های داری حاصلخیزی متوسط تا خوب ,زهکشی بسیار خوب و بافت متوسط را ترجیح می دهد.مقاومت این گیاه به شوری متوسط است , که صفت مطلوب در بیشتر مناطقی که بارندگی محدود دارند.

 

 

زمینهای نیمه سنگین و با رطوبت کافی نسبت به زمینهای شنی برای کاشت باقلا ارجعیت دارند. احتیاج این گیاه به آب زیاد است. کودحیوانی برای باقلا مناسب است و نسبت به نوع زمین و نوع تناوب حدود 20 تا 30 تن در هکتار توصیه شده است حدود 100 کیلوگرم ازت،‌ 80 کیلوگرم فسفات و 200 کیلوگرم کود پتاسه در هر هکتار مواد غذایی این گیاه را تامین می کنند مصرف آهک باقلا تعادل زیاد است. به علت قدرت تطابق با بسیاری از خاکها و تطابق سریع به انواع خاک از آن به عنوان کود سبز استفاده میشود.

فاصله دو بوته 10 تا 15 سانتی متر و فاصله ردیف 50 تا 70 سانتی متر و عمق کاشت 5 تا 8 سانتی متر می باشد.

 

کاشت باقلا:

 

 

باقلا به صورت ردیفی کاشته می شود. آنرا در ردیفهایی که 50 تا 70 سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند می کارند فاصله دو بوته آن 10 تا 15 سانتی متر می باشد بذورآن در عمق 5 تا 8 سانتی متر خاک کاشته می شود. در مناطق سردسیری در بهار کشت می شود ولی در مناطق گرمسیری مانند خوزستان در پائیز و زمستان به کشت آن اقدام می گردد مدت زمان لازم برای کاشت تا برداشت آن حدود 120 تا 150 روز می باشد.

 

 

باقلا را نبایستی بعد از هر نوع لوبیا های دیگر در تناوب قرار گیرد, اما سازگاری بسیار خوب در قبل یا بعد از کشت غلات دارد.این چنین تناوب به کنترل نماتد ها و بیماری ها کمک می کند و موجب کاهش علف های هرز می شود و برای کشت غله بعدی ازت فراهم می کند.

 

 

داشت باقلا:

 

 

برای مراقبت باقلا معمولاً یک تا دو هفته وجین لازم است و در مرحله تشکیل غلاف کود ازته را به صورت سرک به گیاه می دهند آفات باقلا متعدد است و مهمترین آنها شته سیاه باقلا (Doralis faba) و گاهی اوقات هم سوسک باقلا است که با آفت کش مبارزه می شود بیماری باقلد عبارتند از‌: زنگ باقلا (Uromyces faba )بیماری لکه سیاه برگ باقلا، بیماری لکه قهوه‌ای برگ و غلاف (Botrytis faba, Alternaria sp.) بیماری ویروسی نیز بعضی اوقات مشاهده میشود که اغلب از انواع مختلف موزائیک هستند.

کنترل علف هرز برای تولید بیشتر ضروری می باشد.حذف علف های هرز در مراحل اولیه رویش باقلا قبل از خسارت زدن به سیستم ریشه در اثر رقابت مهم می باشد.از علفکش های محتلف جهت کنترل علف های هرز در مراحل قبل و بعد از کاشت وسبز شدن باقلا استفاده می شود.

 

تعدادی از بیماری های گیاهی و آفات ممکن است سبب خسارت وسیع در زراعت باقلا گردد.

 

به طور کلی تولید باقلا به کود های ازته نیازی ندارد ,بهر حال کاربرد بین 10 تا 30 کیلوگرم ازت درهکتار به عنوان ازت آغازگر گاهی به کار می رود. باقلا به کود های فسفاته واکنش نشان می دهد اگر به طور موثر در خاک قرار داده شوند.هنگام پخش کود فسفاته یا اختلاط آن با سطح خاک واکنش کمی در باقلا مشاهده می شود. موثر ترین روش کاربرد فسفات قراردادن آن به صورت نواری زیر و حدود 7 سانتیمتری به طرف ردیف قبل از کاشت می باشد.کود های دامی را نیز به همین طریف در خاک قرار می دهند. روش موثر قرار دادن کود یا کود حیوانی در شیار کم عمق , پوشاندن آن با 5سانتیمتر خاک ,قراردادن بذر , وسپس پوشاندن بذز با 3تا5 سانتیمتر خاک می باشد.به طور کلی در مناطقی که آزمون خاک یا آزمایش های تعیین نیازی کودی وجود ندارد , مصرف کود فسفات به صورت P2O5به مقدار 50تا100 کیلوگرم در هکتار توصیه می شود . کود پتاسه نیز به مقدار 25تا50 کیلوگرم K2O مصرف می شود.

 

 

برداشت باقلا:

 

 

برداشت باقلد سطوح کوچک با دست انجام می گیرد. باید توجه داشت که زمان برداشت موقعی است که دانه ها هنوز شیری هستند در زارعت سطوح بزرگ با ماشین برداشت انجام می شود که در ابتدا ساقه ها را از نزدیکی سطح خاک قطع نموده و سپس ساقه ها را همراه با غلاف به صورت دسته های بزرگ و عمودی در سطح مزرعه برای چند روزی قرار می دهند تا درمجاورت آفتاب خشک گردد و آن وقت با دستگاه دانه جدا کن (خرمنکوب) دانه را از ساقه و غلاف جدا می کنند مقدار محصول نسبت به نوع زمین و عوامل دیگر زراعی حدود 6 تن در هکتار است.

 

 

باقلا در غالب نواحی مانند شمال ایران پرورش می یابد.

 

 

نکاتی در مورد زراعت باقلا

 

•آیا میدانید یک هکتار زراعت باقلا منجر به افزایش 100-60 کیلوگرم ازت به خاک می شود ؟

 

•باقلا حاوی 43-30 درصد پروتئین شامل اسیدهای آمینه لیزین ، متیونین ،آرژنین و ... می باشد .

 

•آیا میدانید امکان کشت باقلا در ارتفاعات استان نیز بصورت بهاره وجود دارد ؟

 

•گیاه باقلا تا 4 درجه زیر صفر را تحمل می کند .

 

•آیا می دانید میزان بذر مصرفی در کشت ردیفی باقلا به 90-80 کیلوگرم در هکتار کاهش می یابد ؟

 

•آیا می دانید مبارزه با علفهای هرز در کشت ردیفی از سهولت بیشتری برخوردار است ؟

 

•بدلیل تثبیت ازت در ریشه های باقلا ، این گیاه نسبت به سایر گیاهان پاییزه غیر از خانواده حبوبات به کود ازته کمتری نیاز دارد .

 

•کشاورزان عزیز سعی کنید باقلا را قبل از فرارسیدن سرمای زمستان کشت نمایید .

 

•آیا می دانید استفاده بیش از حد از کودهای فسفاته خصوصاً کود های فسفاته کلسیم دار منجر به دیر پزی در باقلا خواهد شد ؟

 

•با استفاده از بذور اصلاح شده نظیر رقم برکت می توانید میزان عملکرد باقلا را تا یک تن در هکتار افزایش دهید .

 

•به منظور حفاظت از خاک ، با کمترین عملیات خاکورزی اقدام به کشت نمایید .

 

•استفاده از گاو آهن قلمی در بسیاری از مناطق می تواند جایگزین مناسبی برای گاو آهن های برگر داندار باشد .

 

•از انجا که بذور حبوبات نسبت به برخی سموم حساس می باشند به منظور ضد عفونی بذر باقلا حتماً با کارشناسان مجرب مشورت نمایید .

 

 

•آیا می دانید کشت حبوباتی مانند باقلا در چرخه تناوب مزارع گندم وجو سبب افزایش حاصلخیزی خاک خواهد شد ؟

 

•آیا می دانید با کشت باقلا فرصت بیشتری برای کشت بهاره خواهید داشت ؟

 

•کشت باقلا در زمین هایی که سطح آب درآنها بالا ست بدون عملیات زهکشی توصیه نمی شود.

 

•آبیاری بیش از حد مزارع باقلا سبب افت محصول می شود .

 

•برگرداندن و زیرخاک بردن بقایای باقلا پس از برداشت کمک مؤثری به افزایش حاصلخیزی خاک خواهد بود .

 

•آیا می دانید افزودن بقایای باقلا به خاک موجب حفاظت و تأمین مواد و فعالیتهای بیولوژیک درخاک شده و منجر به کاهش جمعیت آفات ، بیماریها و علفهای هرز خواهد شد ؟

 

•بقایای باقلا در خاک موجب تأمین مواد آلی ، افزایش ازت ، افزایش تهویه و نفوذپذیری خاک ، جلوگیری از فشردگی خاک ، افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و کاهش فرسایش آبی و بادی می شود .

 

•آیا می دانید کشت باقلا موجب کاهش مصرف کودهای ازته در زراعت بعدی می شود ؟

 

•تاریخ کاشت باقلا را طوری تنظیم نماییدکه در زمان گلدهی به گرمای زیاد برخورد نکند ، زیرا سبب ریزش گل و عدم تشکیل دانه در غلاف خواهد شد .

 

 

 

 

تركیبات شیمیایی:

 

در صد گرم دانه باقلا سبز و خام مواد زیر موجود است :

 

آب: 72 گرم

 

پروتئین: 8/4 گرم

 

مواد چرب: 0/4 گرم

 

نشاسته : 15/8 گرم

 

كلسیم: 28 میلی گرم

 

فسفر: 155 میلی گرم

 

آهن: 2/2 میلی گرم

 

سدیم: 40 میلی گرم

 

پتاسیم: 470 میلی گرم

 

ویتامین آ: 220 میلی گرم

 

ویتامین ب 1: 0/3 میلی گرم

 

ویتامین ب 2 : 0/18 میلی گرم

 

ویتامین ب 3 : 1/5 میلی گرم

 

ویتامین ث: 30 میلی گرم

 

ارسنیك: 0/02 میلی گرم

 

ضمنا باقلا دارای ماده ای بنام فیتین Phytine می باشد كه بسیار مغذی است و تقویت كننده بدن است . این ماده كلسیم بدن را تامین می كند باقلا غذای خوبی است برای دوران نقاهت .

 

 

خواص و اثرات باقلا

 

باقلا حاوی ویتامین های آ.ب.ث و املاح مفیدی از جمله آهك، فسفر، آهن و غیره می باشد. به همین علت در گروه خوراكی های خون ساز قرار دارد و مغز قلم استخوان ها را نیز تقویت می كند. برای افرادی كه دوره نقاهت را به سر می برند، باقلا اثری نیروبخش دارد و در مبتلایان به برونشیت ایجاد خلط می كند، ضمنا باقلا كلیه ها را تقویت كرده و به ریه ها نیرو بخشیده و سلول های مغز استخوان را فعال می سازد. این خوراكی زود هضم بوده و به سرعت از معده می گذرد و با خود فضولات را نیز به سهولت دفع می كند، ضمنا سینه و ریه را پاك و تقویت و سرفه های خشك را درمان می كند. برای درمان رماتیسم، سیاتیك، نقرس و درد مفاصل توصیه شده است كه در حدود ۳۰ الی ۶۰ گرم از گل باقلا را در یك لیتر آب جوشانده و بعد از صافی گذرانده و در فواصل غذا یك فنجان از آن را نوش جان نمایید.

به افرادی كه از میگرن رنج می كشند، سفارش گردیده است كه ۲۵ الی ۳۰ گرم از گل باقلا را جوشانده و در فواصل غذا یك فنجان بنوشند. توصیه می شود هرگز آب پخته باقلا را دور نریزید و آن را به همراه باقلا بنوشید. زیرا گلو را نرمكرده و از تولید سنگ جلوگیری می كند و گرفتگی معده را نیز برطرف می كند. افراط در خوردن باقلا باعث نفخ و سنگینی معده شده و موجب كندی ذهن می شود.

 

البته اگر با آب آن خورده شود عوارض آن كمتر خواهد بود. خوردن باقلا همراه ماست، موجب دل پیچه می گردد و اگر به طور تازه زیاد مصرف شود باعث تاول دهان می شود. بعضی افراد به باقلای تازه حساسیت داشته و مبتلا به بیماری فاویسم می شوند. علامت این بیماری زرد شدن رنگ پوست بدن و احساس خستگی و سستی در اعصاب، پیدا شدن خون در ادرار، سردرد و استفراغ است.

 

در این عارضه خون بدن كم می شود و درمان آن معمولا تزریق خون و سرم های غذایی است. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا شدن به این بیماری دو لپه كردن باقلا و جوشاندن آن در آب و دور ریختن آب آن است و همچنین پختن آن در روغن و افزودن ادویه ای مانند آویشن، دارچین، فلفل، میخك و از همه مهمتر گلپر می باشد. افرادی كه به بیماری هایی نظیر، كلسترول، تصلب شرائین، ضعف حافظه، آترومی، افسردگی، اسیداوریك، سردرد، میگرن، نفخ دل درد، مالیخولیا، سنگ اورات، خارش پوستی، فشار خون، صرع، بادفتق، احتقان و یبوست مبتلا می باشند نباید در خوردن باقلا زیاده روی كنند.

 

 

خواص داروئی:

 

باقلا از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و گل آن گرم می باشد

 

1)دم كرده گل باقلا ضد تشنج و ادرار آور است .

 

2)دم كرده گل باقلا سنگ كلیه را دفع می كند و برای قولنج های كلیوی مفید است.

 

3)جوشانده باقلا برای ورم مثانه مفید است.

 

4)جوشانده باقلا اثر خوبی در رفع رماتیسم درد .

 

5)از جوشانده باقلا برای درمان نقرس استفاده كنید.

 

7)باقلا را اگر با آب سركه و آب بپزید و با پوست بخورید اسهال مزمن را درمان می كند.

 

8)برای رفع گرفتگی صدا در باقلا را با روغن بادام و قند مخلوط كنید و بخورید .

 

9) برای رفع كوفتگی و روم پستان ، در باقلا را با آب جو مخلوط كرده و با سركه و نعناع بپزید و ضمادی را كه بدست می آید روی ورم و كوفتگی قرار دهید .

 

10)ضماد در باقلا را با شنبلیله و عسل برای نرم كردن دمل و ورم بناگوش و زیر چشم مفید است.

 

11)جوشانده باقلا شكم روشهای مزمن را برطرف می كند.

 

12)ضماد باقلا جوش و كورك را می رساند و چرك را خارج می كند.

 

13)برای درمان تكرر ادرار از جوشانده ریشه باقلا استفاده كنید.

 

14)جوشانده سر شاخه های باقلا مستی مشروبات الكلی را برطرف می كند.

 

15)برای رفع التهاب و درد نوك انگشتان و ناخن باید یك مشت برگ باقلا را با نیم لیتر آب جوشانید و بگذارید كمی سرد شود و انگشتان خود را بمدت دو ساعت در آن قرار دهید تا برطرف شود.

 

16)نان خوشمزه بمقدر 2% در باقلا بآن اضافه كنید.

 

مضرات

 

باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می‌کند. برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آنرا دور بریزید. سپس بان مقدری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند دارچین و فلفل بخورید. مصرف باقلای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید بکند که گاهی موجب مرگ می‌شود بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...