رفتن به مطلب

بررسی و نقد ادله ی حدوث و قدم جهان از نظر توماس آکوئینی


Dreamy Girl

ارسال های توصیه شده

نویسنده: دکتر سید محمد اسماعیل سید هاشمی

 

 

توماس آکوئینی مسئله ی حدوث یا قدم جهان را از نظر فلسفی مسئله ای حل نشده تلقی کرده است و معتقد است که دلایل طرفین، نارسا و ناتمام است. وی معتقد است که هر دو نظریه از نظر فلسفی، معقول بوده و مستلزم محالی نمی باشد. اگر چه نظریه حدوث زمانی جهان با ظواهر کتاب مقدس هماهنگ است. در این جا ابتدا دیدگاه توماس درباره ی حدوث عالم و نقد و بررسی ادله متکلمان ارائه می شود، سپس ایرادهای او به ادله ی حکما به ویژه ابن سینا نسبت به قدم زمانی جهان مورد بحث قرار می گیرد و در پایان، نظر نهایی او را ارزیابی خواهیم کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

:ws38:

حالا واقعا قدیم است یا حادث؟

فعلا ک از دیوار پلانک علم جلوتر نرفته.

پس جواب با حوزه فلسفه اس ک اونم فقط ادم می بره بالا می اره پایین. هی می ره بالا میاره پایین :ws3:

لینک به دیدگاه
:ws38:

حالا واقعا قدیم است یا حادث؟

فعلا ک از دیوار پلانک علم جلوتر نرفته.

پس جواب با حوزه فلسفه اس ک اونم فقط ادم می بره بالا می اره پایین. هی می ره بالا میاره پایین :ws3:

 

هر فیلسوفی ادله ی خودش را داره آدم گیج میشه :ws52:

لینک به دیدگاه

ب نظرم اول باید ب این ک مشهوم زمان حادث است یا قدیم پرداخته بشه.

یعنی قاعدتا باید منظور از جهان، "زمان" باشه تا بررسی حادث یا قدیم بودن مفید باشه.

و "زمان" خودش هنوز ب صورت رازی مونده.

من گمان یم کنم چیزی ک ما ب عنوان زمان میشناسیم حادث بوده باشه و در واقع میشه گقت شروعی داشته.

البته حرفم نه فلسفی ه ک صغری و کبری داشته باشه نه علمی ک علت و معلول داشته باشه. صرفا ی حرف رو هواست :ws3: هر کی میگی اشتباهه، ثابت کنه :w02:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
ب نظرم اول باید ب این ک مشهوم زمان حادث است یا قدیم پرداخته بشه.

یعنی قاعدتا باید منظور از جهان، "زمان" باشه تا بررسی حادث یا قدیم بودن مفید باشه.

و "زمان" خودش هنوز ب صورت رازی مونده.

من گمان یم کنم چیزی ک ما ب عنوان زمان میشناسیم حادث بوده باشه و در واقع میشه گقت شروعی داشته.

البته حرفم نه فلسفی ه ک صغری و کبری داشته باشه نه علمی ک علت و معلول داشته باشه. صرفا ی حرف رو هواست :ws3: هر کی میگی اشتباهه، ثابت کنه :w02:

 

میشه گفت موحدین چون قائل به وجود خدا هستند،عالم را حادث میدونن و برعکس این قضیه؟؟:ws38:

لینک به دیدگاه
میشه گفت موحدین چون قائل به وجود خدا هستند،عالم را حادث میدونن و برعکس این قضیه؟؟:ws38:

 

بحث وحدت وجود منظورته؟

من جایی همچین چیزی نخوندم :icon_redface: البته خدا واجب الوجوب است وگرنه انتزاع وجود خدا معنا نداره.

اما در باره حدوث بین متلکمین و فلاسفه حوزه وحدین هم اختلاف هست !

 

کلا مهندس، عقل در این منزگه جایگاه ندارد ... :icon_redface:

عقلی سرخ باید داشتن.

لینک به دیدگاه
بحث وحدت وجود منظورته؟

من جایی همچین چیزی نخوندم :icon_redface: البته خدا واجب الوجوب است وگرنه انتزاع وجود خدا معنا نداره.

اما در باره حدوث بین متلکمین و فلاسفه حوزه وحدین هم اختلاف هست !

 

کلا مهندس، عقل در این منزگه جایگاه ندارد ... :icon_redface:

عقلی سرخ باید داشتن.

 

به قول استاد مطهری اغلب افراد اين‏طور فكر مى‏كنند كه اختلاف نظرى كه ميان موحدين و ماديين درباب پيدايش عالم وجود دارد اين است كه موحدين چون قائل به خدا هستند، عالم را حادث مى‏دانند و ماديين عالم را قديم مى‏دانند، به عبارتی لازمه اعتقاد به خدا حدوث عالم است، همچنانكه لازمه انكار خدا قدم عالم است. بعد اگر بپرسيم مقصود از حدوث عالم چيست كه ما اگر خداشناس شديم بايد معتقد به حدوث عالم باشيم، مى‏گويند حتما بايد اين‏طور اعتقاد داشته باشيم كه اين عالم ما از نظر گذشته محدود است، يعنى يك تولد خاص و معينى دارد. گذشته عالم هزار سال است، ده هزار سال است، صدهزار سال است، ميليونها سال است، ميلياردها سال است؟ اين فرق نمى‏كند ولى بالاخره به جايى مى‏رسد كه آنجا ديگر به نهايت مى‏رسد، يعنى از آنجا شروع شده است. قبل از ميلياردها سال پيش يا ميلياردها ميلياردها سال پيش، نيستى مطلق بود و اين خدا بوده است كه عالم را به اصطلاح از كتم عدم به وجود آورده است، و حتى به عقيده اين دسته اصلا يگانه دليل بر وجود خدا همين است كه ما بايد براى عالم به يك اول و نقطه شروعى معتقد باشيم. پس معنای حدوث این شد که عالم دارای ابتدا است و معنای قدیم بودن عالم این است که جهان آفرینش آغاز ندارد و تا بوده جهان هم بوده است.

بر خلاف افلاطون و حتی بر خلاف تصور عمومی مردم، کلیه فلاسفه مسلمان از ابن سینا تا ملاصدرا برای جهان آغازی قائل نیستند و آن را قدیم می پندارند.

لینک به دیدگاه

بر خلاف افلاطون و حتی بر خلاف تصور عمومی مردم، کلیه فلاسفه مسلمان از ابن سینا تا ملاصدرا برای جهان آغازی قائل نیستند و آن را قدیم می پندارند.

 

واقعا؟ ملاصدرا؟:w58:

البته مهندس ب نظرم بیشتر مربوط ب تعارف میشه و بیشتر هم ب تعریف زمان و مهمترین عامل علمی اینکه دیوار پلانک شکسته بشه تا بشه بهتر دراین باره حرف زد.

مهندس، شما خداباوری؟

لینک به دیدگاه
واقعا؟ ملاصدرا؟:w58:

البته مهندس ب نظرم بیشتر مربوط ب تعارف میشه و بیشتر هم ب تعریف زمان و مهمترین عامل علمی اینکه دیوار پلانک شکسته بشه تا بشه بهتر دراین باره حرف زد.

مهندس، شما خداباوری؟

 

بر خودمم جای تعجب داشت بر همین ازتون پرسیدم

 

خدا باورم ولی متاسفانه یه سری مسائل هست که اذیتم میکنه....دلیلشم بیسوادیِ منِsigh.gif

لینک به دیدگاه
بر خودمم جای تعجب داشت بر همین ازتون پرسیدم

 

خدا باورم ولی متاسفانه یه سری مسائل هست که اذیتم میکنه....دلیلشم بیسوادیِ منِsigh.gif

 

والا من ک جایی نخوندم حدوثی بوده یا قدیم. راستش برام زیاد مهم نیست نظر اونا :ws3:

میخاستم ببینم ک نیستی باهم بریم سراغ ی سری بحث های دیالیکتیکی درباره وجود خدا و چیستی او. چون دیدم هم پیمانه خوبی داری هم اطلاعاتت خوبه.

ولی بیخیال. باز یکی پیدا می شه ک برنامه رو بشکنه. همیشه برام جالب بودن کسایی ک بدون داشتن اطلاع بحث می کنن !!

 

بی سوادی هم واژه درستی نیست مهندس. کم سوادی مطرح ه.اونم معروفه ک خیام میگه

 

هرگز دل من ز علم محروم نشد

 

کم ماند ز اسرار که معلوم نشد

 

 

هفتاد و دو سال فکر کردم شب و روز

 

معلومم شد که هیچ معلوم نشد :w16:

 

 

هر وقت زیادی درگیری این موارد می شم ی شعر از ویلیام بلیک (فک کنم!) یادم می اد ک

 

 

#44

 

این زندگی خود ب چ کار آید، اگر از گرفتاری ایام و غصه روزگار فرصت نکنیم ک دمی بایستیم و جهان را نظاره کنیم.

فرصت نکنیم ک در زیر شاخه های درختان بنشینیم و ب قدر گاوان و گوسفندان ب طبیعت زیبا بنگریم...

(ویلیام هنری دیویس)

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...