رفتن به مطلب

آیا ذبح اسلامی پشتوانه علمی دارد؟


Mohammad-Ali

ارسال های توصیه شده

داشتم این مطلب رامی خواندم نظرهای متفاوتی بوددرباره این مطلب گفتم اینجاهم بزارم تامتخصصان این بحث نظربدهند.

ذبح اسلامی به مجموعه دستوراتی گفته می‌شود که برای ذبح حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد و ریشه‌ در کتاب قرآن و سنت پیامبر اسلام دارد. این قوانین حیوانات آبزی را مستثنی کرده است و بیشتر در مورد پستانداران و پرندگان حلال‌گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، با جسم برنده رگ‌های گردنی حیوان بریده شده و خروج خون از سر و گردن صورت می گیرد. شرایط ذبح حلال به شرح زیر است:

حیوان مورد نظر باید حلال گوشت باشد.

فرد ذبح کننده باید معتقد به یکی از ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت، اسلام) باشد. هرچند در میان علمای اسلامی در این مورد همچنان بحث است.

در هنگام ذبح، باید نام خداوند آورده شود.

ZEBH-300x158.jpg?bf83d1

طرفداران این نوع ذبح معتقدند که خون بیشتری از حیوان در مقایسه با روش‌هایی مثل شوک الکتریکی یا شلیک به مغز، خارج می‌شود و احتمال فساد گوشت پایین می‌آید. هرچند تحقیقات کافی در این مورد انجام نشده، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد رابطه چندانی میان ذبح شرعی و میزان خروج خون از بدن حیوان وجود ندارد. در این بررسی که توسط دانشگاه برستول انجام شده، نشان داده شده که در ذبح حلال سر حیوان بریده می‌شود، اما به محض ایستادن قلب خون شروع به لخته شدن کرده و میزان بسیاری از آن در بدن می‌ماند. در حالت معمول حیوان با شوک الکتریکی کشته شده و سپس سلاخی می‌شود که باز هم میزان خون خروجی میزان مشخصی است و تفاوت چندانی با ذبح شرعی ندارد.

تحقیقات و مطالعاتی که نشان دهد «گوشت با ذبح حلال سالم‌تر یا ماندگارتر است» وجود ندارد. لذا در مورد سلامت یا ماندگاری گوشت با ذبح حلال نمی‌توان نظر قطعی داد. در بیشتر کشورهای غربی در مورد ذبح اسلامی بحث‌هایی وجود دارد، چرا که ذبح اسلامی مرگ حیوان را طولانی‌تر کرده و باعث ایجاد درد و رنج بیشتر در حیوان می‌شود. از این رو در کشور هلند ذبح حلال اسلامی و کوشر* ممنوع شد. اما پس از اعتراض گروه‌های اسلامی و یهودی، تنها معتقدان به این ادیان از این قانون مستثنی شدند به شرط آنکه ذبح به گونه‌ای انجام شود که حیوان ظرف ۴۰ ثانیه بیهوش شود. اما ذبح اسلامی و کوشر در دانمارک به کلی ممنوع اعلام شده است.

*کوشر=ذبح یهودی که به ذبح اسلامی شبیه است.

این یادداشت به درخواست خوانندگان در سرویس درخواست مطلب و بررسی شایعات نوشته شده است.

گروه مشاوران نشر دانش گمانه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...