رفتن به مطلب

مزایای مدیریت منابع انسانی


Dreamy Girl

ارسال های توصیه شده

مزایای مدیریت منابع انسانی

 

05312.JPG

 

 

نویسنده: حمید وثیق زاده

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیریت مناسب منابع انسانی در یک سازمان می‌تواند تأثیر بسزایی در بازدهی کارکنان داشته باشد، در این مقاله به توضیح برخی از این مزایا خواهیم پرداخت.

مدیریت منابع انسانی با مدیریت افراد در سازمان مرتبط می‌باشد، در چند دهه‌ی اخیر تغییرات شگرفی در استراتژی‌های سازمان‌ها در واحد منابع انسانی بوجود آمده‌است. در گذشته واحد منابع انسانی به فعالیت‌هایی چون استخدام و امور مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان محدود می‌شد، اما امروزه به خوبی روشن گردیده‌است که کارکنان با‌ارزش‌ترین دارایی‌های هر سازمانی هستند چرا که نقش اصلی را در تحقق اهداف و برنامه‌های سازمان ایفا می‌نمایند. لذا توجه واحد منابع انسانی معطوف شده به نیروی‌کار و تمامی تصمیماتی که می‌توانند در بالا بردن بهره‌وری آنها تأثیرگذار باشند.

اهمیت HRM

هیچ سازمانی نمی‌تواند بدون HRM تیمی متشکل از افراد متخصص در کنار یکدیگر تشکیل دهد. وظایف واحد منابع انسانی عبارتند از : استخدام، آموزش، ارزیابی عملکرد، انگیزش کارکنان، تامین ایمنی افراد و غیره. مزایای این وظایف در اینجا توضیح داده می‌شود:

استخدام و آموزش

یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های واحد منابع انسانی همین است، HRM بوجود آمد تا برنامه‌ها و استراتژی‌هایی برای استخدام افرادی شایسته را پیاده‌سازی نماید، آنها شاخص‌های سنجشی که متناسب با هر شغل است را تعریف می‌نمایند، از دیگر وظایف آنها سنجش میزان تبعیت کارکنان از دستورات و همچنین ارزیابی میزان عملکرد افراد در بازه‌های زمانی مختلف می‌باشد. با مدنظر قرار دادن این موارد است که قراردادهای کار شکل می‌گیرند. در مواقع لزوم نیز برنامه‌های آموزشی بر اساس نیاز سازمانی مدنظر قرار می‌گیرد و کارکنان این فرصت را پیدا می‌کنند که مهارت‌های خود را تقویت و در حوزه‌های تخصصی خود پیشرفت نمایند و در آینده وظایف و پست‌های سازمانی بالاتری را اخذ نمایند.

ارزیابی عملکرد

HRM افراد را به کار در سازمان براساس پتانسیل‌هایی که دارا می‌باشند تشویق می‌کنند و سپس به آنها پیشنهاداتی برای پیشرفت در کار ارائه می‌دهد. تیم منابع انسانی در بازه‌های زمانی مختلف به شکل انفرادی با کارکنان ارتباط برقرار می‌کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را برای همه‌ی مشاغل موجود در سازمان بدست آورند و نقش‌ها را تعریف نمایند و این کمک می‌کند به شکل‌گیری یک طرح کلی براساس اهداف مورد نظر سازمان به شکلی کاملا واضح و روشن، در چنین شرایطی افراد می‌توانند نهایت تلاش خود را برای دستیابی به بهترین نتایج ارائه نمایند. ارزیابی عملکرد زمانی که برنامه زمانی مشخص و منظمی داشته باشد می‌تواند منجر به انگیزش کارکنان گردد.

حفظ جو کاری

این یکی از جنبه‌ای اساسی HRM در سازمان است چرا که عملکرد افراد در سازمان برگرفته شده از جو و فرهنگ کاری است که در سازمان جریان دارد. شرایط کاری مناسب یکی از مزایایی است که کارکنان از یک واحد منابع انسانی مناسب می‌توانند انتظار داشته باشند. یک محیط کاری ایمن، تمیز و سلامت منجر به بالابردن بهره‌وری کارکنان می‌شود، یک جو سازمانی متناسب نهایتأ منجر به بالا بردن رضایتمندی کارکنان از کار می‌گردد.

مدیریت تعارض

در هر سازمانی مسائل و مشکلاتی هست که می‌تواند منجر به بروز اختلاف و ایجاد تعارضاتی در میان کارکنان گردد، تعارضات اجتناب ناپذیرند، در اینجا این وظیفه‌ی واحد منابع انسانی است که در نقش یک مشاور ظاهر شده و اختلافات را به بهترین شکل حل و فصل نماید، آنها ابتدا به نارضایتی‌ها و شکایات کارکنان گوش می‌‌دهند و سپس به ارائه‌ی راه‌حل می‌پردازند. آنها باید در زمان مناسب از خود واکنش نشان داده و مانع از از دست رفتن رشته‌ی امور شوند.

توسعه‌ی روابط عمومی

مسئولیت فراگیر نمودن ارتباط عمومی مناسب بر عهده‌ی HRM است. آنها جلسات کاری، سمینارها و انجمن‌های کاری مختلفی را ترتیب می‌‌دهند تا با بخش‌های مختلف کسب و کار ارتباط برقرار نمایند. گاهی اوقات منابع انسانی سازمان نقش مؤثری را در تهیه‌ی برنامه‌های کاری و بازاریابی ایفا می‌‌نمایند.

هر سازمانی بدون یک واحد منابع انسانی مناسب در تحقق اهداف خود با مشکل مواجه خواهد شد، به همین دلیل است که سازمان‌های امروزی استرس زیادی در ایجاد یک واحد منابع انسانی قوی و مؤثر دارند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...