رفتن به مطلب

مزایای انطباق با تغییرات در محیط کار


Dreamy Girl

ارسال های توصیه شده

ب

 

مزایای انطباق با تغییرات در محیط کار

 

04577.JPG

 

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

 

 

 

 

 

 

در بازار کار دیگر هیچ ثبات و دوامی وجود ندارد و کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که بتوانند بیشتر از یک حوزه‌ی کاری را مدیریت نمایند. سازگاری و انطباق با تغییرات تنها راه نجات و ادامه کار در هر حرفه‌ای می‌باشد.

045771.JPG

"هوش" توانایی انطباق با تغییرات است) استیفن هاوکینگ(

نیازهای کاری پست‌های مدیریتی و سرپرستی به طور فزاینده‌ای رو به گسترش می‌باشند و این مستلزم آن است که افراد، توانایی سازگاری با نقش‌های کاری چندگانه را داشته باشند. با وجود کسب و کارهایی که دائمأ دستخوش تغییرات جوی هستند، نیاز ضروری، توانایی انطباق با این تغییرات است.

سازمان‌ها در حال بازسازی مدل‌های کسب و کار و ارائه‌ی استراتژی‌های کاری مؤثر هستند که نه تنها شیوه کاری گذشته آن‌ها را تغییر می‌دهد، که طریقه مواجهه کارکنان با شغلشان را نیز تغییر می‌دهد. کارکنان دیگر نمی‌توانند نسبت به پست‌های سازمانی کهنه‌ی خود خوشنود باقی بمانند، آنها باید دانش و مهارت‌های خود را نه تنها در حوزه‌ی کاری خود، بلکه در تمامی زمینه‌های کاری مربوط به شغلشان، بروز رسانی کنند و اینجاست که ویژگی انعطاف‌پذیری و سازگاری به بازی می‌آید. کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که تمایل به یادگیری در جریان کار، آموزش دیدن، آزمون مسائل جدید و قبول ریسک در جهت اصلاح و پیشرفت سازمان داشته ‌باشند.

این مقاله به مزایای انطباق با تغییرات در محیط‌های کاری می‌پردازد.

چگونه کارکنان می‌توانند از انطباق با تغییرات در محیط‌های کاری منتفع می‌گردند

جذب قدرت تشخیص

افرادی که می‌توانند خود را با تغییرات محیط کاری بخوبی وفق دهند، به عنوان کارکنانی در نظر گرفته می‌شوند که ارزش حفظ و نگهداری در سازمان را دارند. صرف نظر از اینکه تغییرات تا چه حد کوچک یا بزرگ باشند، از یک کارمند ایده‌ال انتظار نمی‌رود که لب به شکایت باز کند یا دستش را به نشانه‌ی اعتراض و قبول شکست بالا ببرد. بلکه کارفرمایان همواره به دنبال کارکنانی هستند که در این شرایط، به جمع‌آوری سوالات مؤثر می‌پردازند و تلاش می‌کنند که راه‌های پیشرفت را یاد گرفته، ارزیابی نمایند و به ارائه‌ی راه حل‌های خلاقانه برای بهبود شرایط بپردازند. اندیشه‌ی سیال، عزم راسخ، اراده و عمل، آن چیزی‌هایی هستند که از کارمندان انتظار می‌رود.

قلمرو رشد

افرادی که خواهان آن هستند که بیشتر از سهم خود کار کنند و ریسک حوزه‌های کاری و نقش‌های جدید را می‌پذیرند، بیشتر از سایرینی که تنها بدنبال کارهایی از پیش تعیین شده هستند، فرصت یادگیری دارند. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، مرزهای کسب و کار به طور فزاینده‌ای وسعت یافته‌اند. تنها افرادی که با آغوش باز این تغییرات را می‌پذیرند و تکنولوژی‌های همواره در حال تغییر را مورد توجه قرار می‌دهند، می‌توانند از مزایای آن در آینده بهره‌مند گردند.

تشویق تفکر خلاق

راکد ماندن و همیشه روی یک خط را‌ه‌رفتن می تواند خلاقیت را خنثی نماید. برعکس همراه شدن با تغییرات زمان، کارکنان را سرپا نگه داشته و افق دید آن‌ها را وسعت می‌بخشد. کل تیم باید اجازه تفکر در مورد استراتژی‌های جدید و پویا را داشته باشد که این امر می‌تواند به حرکت سازمان در جهت موفقیت، کمک شایانی بنماید.

ضرب‌المثل انگلیسی" اضطرار مادر اختراع است" هنوز هم چون سابق معتبر است. هر سازمانی دریافته‌ است که برای آنکه بتواند به شکل مناسبی خود را در بازار حفظ کند، باید بتواند خدمات متناسبی را برای مشتریانش فراهم نماید.

کمک به غلبه بر ترس

بسیاری از کارکنان دوست ندارند تغییر کنند و آن را دلسرد کننده می‌دانند و با تغییر مدل‌های کسب و کار، احساس آوارگی می‌کنند. این احساس عدم راحتی آنها نشأت گرفته از احساس ترس و شکست درونی آنهاست. این وظیفه‌ی کارفرماست که به چنین کارکنانی انگیزه داده و آنها را راهنمایی نماید. باید این ضمانت به کارکنان داده شود که همه افراد در یک تیم از طریق آزمون و خطاست که یاد می‌گیرند و از هیچ کس انتظار نمی‌رود که اشتباه نکند. دانستن این که امنیت شغلی آنها با وجود هرگونه آشفتگی در محیط کار حفظ خواهد شد، قدم بزرگی است در تشویق کارکنان تا برای کمک به سازمان در انتقال از یک فاز به فاز دیگر نهایت تلاش خود را بنمایند. رفته رفته کارکنان یاد می ‌گیرند که چگونه تغییرات را در مسیر کاری خود جای دهند و نسبت به آن احساس مسئولیت بیشتری پیدا می‌کنند و با فکری باز و انعطاف‌پذیری بیشتر، به مقابله با مشکلات می‌پردازند.

تشویق روحیه‌ی جنگیدن

همیشه تعداد انگشت شماری از کارکنان هستند که متفاوت از سایرین فکر می‌کنند. برخی از کارکنان با سرعت بیشتری تغییرات را می‌پذیرند، ریسک‌پذیری بالاتری دارند و بلند پروازترند. این طرز تفکر می‌تواند به یک شرکت در حال افول کمک کند تا اعتماد خود را بازیافته و برای پیشرفت برنامه‌ریزی نماید. تا زمانی که کارفرمایان، یک تیم قوی از متفکران بنیادین داشته باشند، انتقال از یک فاز به فازی دیگر کمتر استرس‌زا خواهد بود. برای آن دسته از افرادی که عاشق چالش های کاری هستند، انطباق با تغییرات و غلبه بر آن می‌تواند خود یک چالش باشد.

برانگیختن ابتکارعمل

یک تغییر ناگهانی در محیط کار ممکن است مستلزم همکاری و کمک یکایک کارکنان سازمان باید. از آن جایی که این مجموع تلاش‌هاست که سازمانی را قادر می‌سازد موانع را پشت سر بگذارد و به اهداف خود برسد، مشارکت تک تک افراد در نظر گرفته می‌شود. تغییر و شرایط عدم اطمینان موقعیت مناسبی فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد برای شناخت بهترین نقاط قوت یا بدترین نقاظ ضعف یک سازمان، و این همان چیزیست که سازمان‌های بسیاری آنرا تجربه کرده‌اند. در موقعیت های بحران و اضطرار، خیلی بعید به نظر می‌رسد که کارکنان به کمک‌های فوق‌العاده‌ی خود به سازمان پایان دهند. هر زمان نیاز به انطباق با تغییرات در سازمانی احساس شود، کارکنان ابتکار عمل بیشتری از خود نشان می‌دهند و این برای تک تک افرادی که در این امر درگیر می‌باشند دستاورد عظیمی به حساب می‌آید.

از آنجایی که تغییر، تنها حقیقت بدون تغییر و ثابت در زندگی می‌باشد، پذیرش آن بدون ترس و واهمه، به کارکنان کمک می‌کند که بر استرس‌ها و عدم‌اطمینان‌هایی که تغییرات با خود به همراه می‌آورند، غلبه نمایند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...