رفتن به مطلب

به منظور حفاظت از جنگل های بلوط و شمشاد؛


Yamna 1

ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]سازمان جنگل ها و مراتع با فائو تفاهم نامه همکاری امضاء کرد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3]به منظور حفاظت از جنگل های بلوط و شمشاد و جلوگیری از توسعه پدیده خشکیدگی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد – فائو تفاهم نامه همکاری مشترک امضاء کرد.

به گزارش خبرنگار پیام طبیعت - رییس سازمان جنگل ها رو زسه شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه با اشاره به اینکه پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط از سال 88 آغاز و تا سال 92 به سرعت گسترش پیدا کرد، افزود: 10 تا 15 درصد از جنگل های بلوط بر اثر خشکیدگی از بین رفته است.

خداکرم جلالی اظهار داشت: از سال گذشته تا کنون اقدامات وسیعی برای مقابله با پدیده خشکیدگی انجام شده است که با همکاری های انجام شده موفق شدیم این پدیده را مدیریت کنیم.

در ادامه معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مواجه بودن 10 کشور با پدیده خشکیدگی گفت: با امضای این تفاهم نامه قرار است کارشناسان فنی فائو تجارب مقابله با این پدیده را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.

جلالی به بازدید دو گروه از متخصصان فائو از جنگل های بلوط اشاره نمود و افزود: در پی این بازدید و مذاکرات انجام شده وزیر جهاد کشاورزی با مدیرکل سازمان فائو، قرار شد تفاهم نامه ای با همکاری طرفین برای مقابله با پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط و شمشاد تنظیم شود.

 

fAO.jpg

 

وی در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبار 360 هزار دلاری عنوان کرد: در این تفاهم نامه راهکارهای فنی و علمی حفاظت از جنگل های زاگرس و شمال در مدت 18 ماه با همکاری کارشناسان سازمان فائو اجرایی می شود.

وی ادامه داد: استقرار سیستم ملی پایش جنگل، تدوین برنامه ملی برای کنترل خشکیدگی بلوط و آتشک شمشاد و تدوین راهبرد اطلاع رسانی برای عموم مردم در مقابله با این پدیده ها ازمهمترین اقداماتی است که در چارچوب تفاهم نامه مشترک ایران و فائو اجرا می شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: اصلاح روش های حفاظت و بهره برداری از عرصه های جنگلی کشور به ویژه جنگل ها زاگرس، اصلاح قوانین مربوط به مدیریت پایدار جنگل و تأکید بر مشارکت مردم و سازمان های ذیربط از محورهای مهم تفاهم نامه مشترک ایران و فائو می باشد.

مهندس جلالی یادآور شد: چهار نفر از کارشناسان فائو در سه هفته اخیر از جنگل های زاگرس و شمال کشور بازدید کردند تا راهکارهای مقابله با پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط و بیماری آتشک شمشاد را اجرا کنند.

در ادامه این مراسم ناکوزی نماینده سازمان فائو با اظهار خرسندی از همکاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از عرصه های جنگلی افزود: فائو آمادگی دارد در کنار وزارت جهاد کشاورزی کمک های فنی و علمی را در اختیار کارشناسان قرار دهد.

وی اظهار داشت: معاونت جنگل فائو نیز بر اجرای مقابله با چالش بزرگ خشکیدگی جنگل های بلوط و شمشاد در اراضی جنگلی ایران تأکید دارد.

 

نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد – فائو ابراز امیدواری کرد بااجرای برنامه های فنی و علمی مشترک پدیده نگران کننده خشکیدگی جنگل های بلوط و آتشک شمشاد در جنگل های شمال کشور رفع خواهد شد.

همکاری با فائو در احیاء دریاچه ارومیهرئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه این نشست از همکاری فائو در احیاء دریاچه ارومیه خبر داد.

 

خداکرم جلالی با بیان فعالیت های انجام شده در حوزه دریاچه ارومیه عنوان کرد: اقدامات انجام شده در طیف وسیع و گسترده مورد تأیید تیم فائو قرار گرفته است.

وی افزود: در پیشبرد این مرحله منابع جداگانه تخصیص داده شده که این یک گفتمان مقدماتی جهت بررسی وتدوین این برنامه برای پیشرفت این کار عنوان کرد.

وی خاطرنشان ساخت: نظرات و برنامه های مناسب در این زمینه تنظیم و پس از تأیید دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت بخش های معاونت آبخیزداری و جنگل همکاری های لازم را با فائو خواهند داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه باعنوان نمودن طرح انتقال آب دریاچه خزر را راهکاری مناسبی برای حل معضل ندانست و به هزینه سنگین این برنامه اشاره نمود.

 

FAO3.jpg

مهندس جلالی با تأکید بر همکاری های بین المللی با فائو وضعیت دریاچه ارومیه را بحرانی دانست و افزود: باید از مجموعه تجارب جهانی برای مدیریت این پدیده استفاده کنیم.

وی در پایان از تلاش های نماینده فائو، مدیران و کارشناسان دخیل در اجرای این تفاهم نامه تشکر کرد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...