رفتن به مطلب

چه کسانی اهل مد هستند؟


Dreamy Girl

ارسال های توصیه شده

چه کسانی اهل مد هستند؟

 

 

همه ما، چه بخواهیم و چه نخواهیم به نوعی تابع مد هستیم و از آن پیروی می‌کنیم اما چه کسانی بیشتر انرژی خود را برای همگام بودن با مد روز می گذارند.

 

 

n00030800-b.jpg

 

 

بدون شک اگر کسی یک روز هوس کند با لباس‌های دهه 50 یا 60 میلادی از خانه خارج شود، حتما همه طور دیگری نگاهش می‌کنند؛ بعضی‌ها از نوع پوشش او متحیرشده و به او خیره می‌شوند. همه ما، چه بخواهیم و چه نخواهیم به نوعی تابع مد هستیم و از آن پیروی می‌کنیم.

 

حالا در این میان گروهی افراط می کنند و هر چیزی که مد شود، می پوشند؛ این گروه دائم به دنبال آخرین مد هستند و از همه درباره آن می پرسند؛ «امسال چه رنگی مد شده است؟»، «کفش پنجه باریک مده یا پنجه پهن؟»، «موی کوتاه مده یا بلند؟» و...

البته گروهی هم که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند، در حد متعادل و معمول از لباس های روز استفاده می کنند، آن هم به این دلیل که ظاهری عجیب و متفاوت با دیگران نداشته باشند.

 

البته این موضوع خاص کشور ما نیست و در همه جای جهان می توان چنین برخوردهای متفاوت و گاه متناقض در مورد مد را دید. در همه شهرها و کشورهای دنیا برخی در این کار زیاده روی و عده ای هم به طور معمول از آن پیروی می کنند.

 

 

درخصوص انگیزه کسانی که اهل مد هستند گفته می شود ترکیبی متناقض از انگیزه ها و عواطف موجب بروز چنین روحیه ای در انسان می شود. نظرسنجی هایی که در کشورهای اروپایی انجام شده نشان می دهد در کنار میل به تنوع، اضطراب از مهم ترین و اصلی ترین دلایلی است که افراد را به دنبال مد می کشاند.

در حقیقت نگرانی و اضطراب از نگاه مردم و ترس از این که دیگران چگونه از ظاهر ما در موردمان قضاوت می کنند، گروهی را وادار می کند کورکورانه از آنچه نامش مد می شود پیروی و تبعیت کنند. در پاسخ به پرسش ها و نظرخواهی ها، گروهی هم گفته اند به سمت لباس هایی می روند که عجیب باشد و تغییری در ظاهرشان ایجاد کند؛ تغییری که از نظر آنها می تواند نشان دهنده پیشرفت هم باشد.

خیلی ها هم بر این باورند که پوشش نخستین علامتی است که نشان می دهد فرد به چه گروهی وابسته است به همین دلیل بعضی ها از پوشش های گروه های خاص پیروی می کنند.

 

به عنوان نمونه گروه هایی از جوانان آمریکایی همیشه مانند یکدیگر لباس می پوشند؛ البته این نوع پوشش که نشان دهنده تبعیت از گروه خاصی است، توسط عموم افراد جامعه پذیرفته شده نیست و مردم هم چندان تمایلی به این افراد ندارند. یک نکته جالب در میان جوانانی که همیشه از مد روز پیروی کرده اند این است که خیلی از آنها می گویند مدتی پس از آن که لباسی از مد می افتد تازه متوجه می شوند آن مد به اصطلاح اصلا به آنها نمی آمده و حتی آنها را زشت تر هم می کرده است.

 

یکی از این مدهای عجیب و غریب که در کشور ژاپن طرفداران زیادی پیدا کرده، این است که آنها ظاهرشان را تقریباً شبیه شخصیت های کارتونی درست می کنند و با حالتی کاملاً متفاوت با سایرین در جامعه حاضر می شوند. احتمالا این افراد هم جزو همان گروهی هستند که چند سال بعد متوجه می شوند نه تنها زیباتر نشده بودند، بلکه ظاهر عجیب شان ترسناک هم بوده است.

 

2657784_585.jpg

تحصیلکرده ها فرصت ندارند

براساس تحقیقاتی که در اروپا انجام شده است افراد تحصیلکرده و کسانی که فرصت زیادی برای انتخاب نوع لباس و مدل موی خود ندارند، معمولاً نمی توانند خیلی هم تابع مد باشند البته این تحقیقات نشان نداده این افراد واقعاً نمی خواهند مطابق مد عمل کنند یا فرصت کافی برای این کار ندارند. البته گاهی خلاف این موضوع هم مشاهده می شود و افرادی را می بینیم که به رغم کار مهمی که دارند، پیروی از مد را هم مهم می دانند؛ علاوه بر این، آنها حتی گاهی تصور می کنند خودشان می توانند عاملی باشند برای ترویج مدی جدید. جوان ترها پیشقدم می شوند خیلی از افراد جامعه، بویژه آنها که سن و سالی دارند، تصور می کنند جوانان تنها کسانی هستند که به دنبال مد می روند و سعی می کنند با آن هماهنگ شوند؛ اما آیا واقعاً مد فقط مخصوص جوانان جامعه است؟ و اگر این طور نیست، چرا آنها بیشتر از دیگران به فکر پیروی از مد هستند؟ آیا دیگران اصلاً توجهی به این موضوع ندارند؟ پیش از پاسخ به این پرسش ها باید به این نکته دقت کنیم که در تمام دنیا جوانان سریع تر و بیشتر از سایر افراد جامعه به دنبال اتفاقات جدید جهان هستند و تلاش می کنند خود را با آن هماهنگ سازند. در واقع می توان گفت این خصوصیت و ویژگی در ذات آنها نهفته است و تنها به مد مربوط نیست؛ اما همین موضوع باعث شده که بخش عمده ای از جوانان در تمام کشورها سعی کنند شبیه یکدیگر لباس بپوشند. این نوع رفتار نه فقط در پوشش، بلکه در لحن بیان، نوع موسیقی، نحوه آرایش موها و... نیز خودش را نشان می دهد. جذابیت این موضوع برای جوانان به قدری اهمیت دارد که نمی توان از ورود مدهای جدید به کشورهای مختلف جلوگیری کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...