رفتن به مطلب

پسیکوز در آثار فروید


ارسال های توصیه شده

پسیکوز در آثار فروید

 

0045263.JPG

 

 

نویسنده: پل لوران اسون

مترجم: دکتر کرامت موللی

 

 

 

 

 

 

Psychose

* این مقوله در روان شناسی مرضی به معنای اختلالی عمیق است که در رابطه ی میان هویت فردی و واقعیت خارجی به وجود می آید. پسیکوز انواع مختلف دارد: پارانویا، اسکیزوفِرنی، شور جنون آمیز(1) و مالیخولیا. در عرف فروید، پسیکوز عبارت است از این که فرد تحت فشار توقعات رانشی خود به ترک واقعیت ناچار شود و آن را به نحوی خاص خویش از طریق هذیان مجدداً بیافریند.

** جای تعجب نیست که فروید در وهله ی اول برای کشف علل پسیکوز به مکانیسم دفع امیال* روی آورد، یعنی همان راهی را انتخاب کرد که برای درک نِوروزها برگزیده بود. لذا به قرینه ی نوروزهای شناخته شده در مورد پسیکوز نیز به نِوروزی قائل شد که آن را نارسیسیک خواند. مع الوصف او این نکته را خاطرنشان می کند که در مورد اخیر تصورات کاملاً نقض شده و منِ نفسانی تحت فشار افکار هذیان آمیز دستخوش دگرگونی می شود.

وی در مطالعه ای که در مورد شخصی پارانویاک(2)به نام شِربِر به انجام رسانید، مسئله ی پسیکوز را مورد مطالعه قرار داد. در پارانویا(3) رد و انکار امیال همجنس دوستانه به بازگشت لیبیدو به سوی منِ نفسانی می انجامد و هذیان کوششی در جهت بازیافتن واقعیتِ از دست رفته ی عالم خارج است.

در اسکیزوفرنی فرد کلمات و عناصر کلامی را به جای اشیا می گیرد. یا به عبارتی دیگر، تصورات مربوط به الفاظ به تصوراتی که مربوط به اشیا هستند، تبدیل می شوند (تصور لفظی به تصور شیئی مبدل می شود).

واقعیت عالم خارج در پسیکوز تحت تأثیر و فشار رانش ها قرار می گیرد و نقض می شود. در همان حال، رانش ها در پی قبولاندن خود به هذیان مبدل می شوند.

*** فرد پسیکوتیک به خصوص بنا بر تخریب وجودی اش واجد رابطه ای غیرممکن با واقعیت خارجی است که با روی آوردن به هذیان سعی در ترمیم آن می کند. لذا حقیقت نزد او حالتِ حُکم سالبه به انتفاءِ موضوع(4) را دارد و از دسترس او کاملاً به دور است. به عبارتی دیگر، رابطه اش با عالم خارج چنان است که گویی اصلاً وجود نداشته است.(5)

پی‌نوشت‌ها:

1.Manie

2.Paranoïaque

3.Paranoïa

4.Forclusion

5. تفصیل این مبحث در کتاب مبانی روان کاوی (فروید-لکان)، نشر نی، تهران 1384 آمده است.

مراجع:

-زیگموند فروید، ملاحظاتی روان کاوانه در باب موردی از پارانویا (1911).

-زیگموند فروید، سوگ و مالیخولیا (1916).

 

منبع مقاله:

اسون، پل-لوران؛ (1386)، واژگان فروید، ترجمه: کرامت موللی، تهران: نشر نی، چاپ سوم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...