رفتن به مطلب

روزها و جشنهاي مقدس هندو


ارسال های توصیه شده

روزها و جشنهاي مقدس هندو

 

03371.jpg

 

 

نويسنده: سيبل شاتوک

مترجم: محمد رضا بديعي

 

 

 

 

 

ديپاولي يا ديوالي، جشن چراغاني

ديوالي، که به غره ي ماه نو در ماه کارتيک (ميان 15 اکتبر و 14 نوامبر) مي افتد، تقريباً يک جشن پان - هندوست. اين روز را با تزيين خانه ها با چراغ، پوشيدن لباسهاي نو، و ترقه بازي جشن مي گيرند. چراغاني کردن و سر و صدا به راه انداختن شيوه هايي است براي طرد کردن شوربختي و آماده ساختن خانه به خاطر لکشمي، بانو - خداي نيکبختي، براي ماندگار شدن در خانه در سال آينده. بازرگانان دفتر حسابهاي جديدشان را در اين روز مورد استفاده قرار مي دهند و در مناطق روستايي، کشاورزان به خاطر محصولات تازه خرمن شده ي خود به نيايش مي پردازند و بز و گوسفند قرباني مي کنند.

شيواراتري، شب شيوا

اين جشن در ماه مارگا (نوامبر - دسامبر) از سوي پيروان شيوا و آن دسته از پيروان ويشنو که شيوا را نخستين هوادار ويشنو تلقي مي کنند، برگزار مي شود. در اين شب، لينگام در عسل و شير شست و شو داده مي شود.

هالي

يک جشن توأم با شور و شادي است که در ماه فالگونا (فوريه - مارس) برگزار مي شود. مردم در جريان کارناوال به همديگر آب رنگين و پودرهاي گوناگون مي پاشند. براساس اسطوره اي که هالي را توصيف مي کند، روزگاري يک اهريمن مؤنث (1) به نام هاليکا وجود داشت که هر روز يک کودک را مي خورد. يک روز راهبي پيشنهاد کرد که همه ي مردم گرد هم آيند و با فحش و توهين به ديدار اهريمن مؤنث بروند. در نتيجه ي اين کار، هاليکا از شرم و خشم مرد. به طور سنتي، هالي روزي است که رتبه و مقام اجتماعي ناديده گرفته مي شود، و مردم مي توانند با مصونيت به همديگر اهانت کنند.

پانکاني يوتيرام

پانکاني يوتيرام يک جشن جنوبي است که به خداي موروکن اختصاص دارد. يک جشن عمده ي ده روز در مارس - آوريل برگزار مي شود، که در طي آن خدا از فراز تپه ي معبد پلاني در تمام مسير پيرامون تپه يک راهپيمايي دسته جمعي توأم با حرکت کاميون به راه مي اندازد. هواداراني که نذري براي خدا تقبل کرده اند، بويژه براي شفا يافتن بيماران، به اين راهپيمايي مي پيوندند.

کريشناجايانتي، زاد روز کريشنا

جشن زاد روز کريشنا در سراسر هند در ماه شراوانا ( ژوئيه - اوت ) برگزار مي شود. بعد از يک روز روزه گرفتن، جشن زاد روز در نيمه شب، در ساعتي که کريشنا در زندانِ ماثورا زاده شد، انجام مي گيرد.

راکي بندهام، روزِ راکي

روزِ راکي، در بدر ماه شراوانا ( ژوئيه - اوت ) واقع مي شود. دختران و زنان نخهاي رنگين را به مچ برادرانشان مي بندند. اين مراسم به خاطر محافظت کردن از برادران و تذکر دادن به مردان، در مورد اينکه آنان حاميان خواهرانشان هستند، است.

ناگاپانچامي، پنجمِ مار

عمدتاً يک جشن متعلق به جنوب هند است که در ماه ساوان ( ژوئيه - اوت ) برگزار مي شود. اين جشن در طي فصل بارندگي، هنگامي که مارها در ارتفاعات به جست و جوي پناهنگاه مشغولند و ميزان نيش زدن مار افزايش مي يابد، انجام مي گيرد. زنان تصاوير مارها را روي ديوار خانه هايشان مي کشند و به آنها شير و دسته گل تعارف مي کنند، در ضمن از مارها مي خواهند که به افراد خانواده صدمه نزنند.

گِني شه چاتورثي، چهارم گِني شه

در طي ماه باهادراپادا ( اوت - سپتامبر ) گنِي شه به مدت چند روز فرا خوانده مي شود و مورد پرستش قرار مي گيرد.

ناواراتري، نُه شب

جشن خرمن براي بانو - خدا به مدت نُه شب در ماه اشوينا ( سپتامبر - اکتبر ) برگزار مي شود.

داسه را

روز دهم ناواراتري، معمولاً به خاطر توجه کردن به پيروزي راما بر راوانايِ اهريمن، آن طور که در رامايانا نقل شده، جشن گرفته مي شود.

پي‌نوشت‌:

1. Demoness.

 

منبع مقاله :

شاتوک، سيبل؛(1388)، آئين هندو، ترجمه ی محمدرضا بديعي، تهران: مؤسسه ی انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...