رفتن به مطلب

درخشش غیر عادی یک ستاره دنباله دار


Fahim

ارسال های توصیه شده

ستاره دنباله داری که به تازگی کشف شده است با درخشان شدن بیش از حد انتظارش باعث شگفتی اختر شناسان شده و طی هفته های آینده امکان رصد آن به واسطه چشم غیر مسلح امکانپذیر خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 05218 تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۹

 

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از Space.com، ستاره دنباله دار "مک نات" که رسما به نام C/2009 R1 شناخته می شود سپتامبر سال گذشته توسط اخترشناسی استرالیایی به نام "رابرت مک نات" و با استفاده از تلسکوپ 0.5 متری "آپسالا اشمیت" و یک دوربین CCD رصد شد. این پنجاه و یکمین ستاره دنباله داری است که نام مک نات را به دنبال می کشد.

 

با وجود اینکه دنباله دار مک نات در ابتدا جرمی بسیار کم فروغ بود اما رصدهای متعدد توسط برایان مارسدن از رصدخانه فیزیک اختری اسمیتسونیان بر روی این دنباله دار باعث شد مداری برای آن محاسبه شود. انتظار می رود دنباله دار مک نات در تاریخ دوم جولای از برابر خورشید و از فاصله ای 60 میلیون کیلومتری آن عبور کند.

 

در حال حاضر امکان رصد این ستاره دنباله دار برای ساکنین بخشهایی از زمین که از آلودگی نوری کمتری برخوردارند امکانپذیر است و تا اواسط ماه ژوئن این ستاره برای مردم به هدفی ساده برای رصد کردن تبدیل خواهد شد.

 

ستاره دنباله داری که به تازگی کشف شده است مک نات C/2009 R1 نام داشته و نباید آن را با ستاره درخشان دیگری که نام مک نات را به دوش می کشد به اشتباه گرفت، مک نات C/2006 P1 که در سال 2007 نمایشی آسمانی را برای اختر شناسان به اجرا گذاشت. این ستاره دنباله دار به اندازه ای تماشایی و زیبا بود که لقب بزرگترین ستاره دنباله دار سال 2007 را به خود اختصاص داد.

 

ستاره دنباله دار با سرعت در حال درخشان تر شدن است

 

با نزدیک تر شدن ستاره دنباله دار مک نات به خورشید و درخشان تر شدن آن، اختر شناسان آماتور و حرفه ای با علاقه بیشتری مسیر آن را دنبال کردند.

 

با آغاز ماه آوریل، درخشش این ستاره از قدر 12 تخمین زده شد که این میزان هنوز 250 بار کمتر از کم فروغ ترین ستاره هایی بود که می شد آنها را با چشم غیر مسلح دید، اما طی روزها و ماه های بعد ستاره با سرعتی بالا آغاز به درخشانتر شدن کرد و اکنون به اندازه ای درخشان شده است که بتوان بدون ابزار ویژه و با چشم غیر مسلح در آسمان تاریک آن را مشاهده کرد.

 

جدید ترین رصد موثقی که از این ستاره به عمل آمده توسط اختر شناسی به نام "الکساندر آموریم" صورت گرفته که این ستاره دنباله دار را در تاریخ 6 ژوئن با استفاده از دوربین دو چشمی 10x50 رصد کرده و قدر درخشش آن را از 5.5 تخمین زده است. این میزان درخشش با درخشش کم نورترین ستاره در دب اصغر برابری می کند (در این نوع از مقیاس اعداد کوچکتر نشان دهنده درخشش بیشتر هستند) طی روزهای آتی انتظار می رود ستاره با نزدیکتر شدنش به خورشید به درخشانتر شدن ادامه دهد.

 

جان بورتل یکی از مشهورترین رصدگران ستاره های دنباله دار می گوید: "با توجه به تخمینهایی که از قدر این ستاره انجام گرفته است، قدر درخشش این ستاره دنباله دار درخشانتر از چیزی است که تصور می رفت اما اینکه چنین روندی ادامه داشته باشد یا خیر امری غیر قابل پیش بینی است."

 

پس از 15 ژوئن ستاره دنباله دار مک نات به سوی افق شمال شرق حرکت خواهد کرد و در حدود 22 ژوئن از نزدیکی ستاره آلفا- ارابه ران در صورت فلکی ارابه ران عبور خواهد کرد.

 

بر اساس گزارش Space.com ستاره های دنباله دار بسیار غیر قابل پیش بینی هستند اما برخی از اختر شناسان بر این باورند ستاره دنباله دار مک نات می تواند تا انتهای ماه ژوئن به قدر 2 دست پیدا کند. در این صورت این ستاره دنباله دار نه به عنوان رقیبی برای درخشانترین ستاره های آسمانی بلکه به عنوان پدیده ای بسیار درخشان قابل رصد خواهد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...