رفتن به مطلب

دستیابی‌ ایران به فناوری اعزام انسان به فضا


Fahim

ارسال های توصیه شده

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح مهمترین مصوبات جلسه اخیر این شورا گفت: مهمترین اهداف بخشی نظام علم و فناوری‌ شامل کسب دانش طراحی نیروگاههای هسته ‌ای، گداخت هسته ای، دستیابی‌ به فناوری اعزام انسان به فضا با مشارکت جهان اسلام و ... به تصویب رسید.

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 05205 تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۹

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی لاریجانی‌ رئیس مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل جلسه داد و بخشهای دیگری از سند نهایی نقشه جامع علمی کشور را به تصویب رساند.

 

دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان مطلب فوق گفت: در این جلسه و در ادامه جلسات پیشین شورای عالی در خصوص سند نهایی نقشه جامع علمی کشور اهداف بخشی و کمیت های مطلوب شاخص های کلان علم و فناوری کشور مورد بررسی و تبادل نظر اعضا قرار گرفت و با انجام اصلاحات تکمیلی به تصویب رسید.

 

وی در همین رابطه ‌افزود: مهمترین اهداف بخشی نظام علم و فناوری‌ کشور شامل ارتقای سطح دانش عمومی افراد جامعه و به حداقل رساندن بی سوادی، پوشش کامل دوره تحصیلات مقدماتی، ارتقای سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور متناسب با استانداردهای جهانی و نیازهای کشور، کسب دانش طراحی نیروگاههای هسته ‌ای، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات، گداخت هسته ای، دستیابی‌ به فناوری اعزام انسان به فضا با مشارکت جهان اسلام و همکاری‌های بین‌المللی و ارتقای جایگاه کشور در عرصه علوم و فناوری حوزه نفت و گاز نیز در این جلسه به تصویب رسید.

 

مخبر اضافه کرد: در این جلسه از 9 محور مهم مربوط به کمیتهای مطلوب شاخص های کلان نظام علم و فناوری کشور شامل سرمایه انسانی، اخلاق و ایمان، اقتصادی، انتشارات علمی، فناوری و نوآوری، کارگروهی، مشارکت در راهبری علم و فناوری، اثربخشی و وضعیت آموزشی کشور چهار محور اول مورد بررسی و تصویب اعضا قرار گرفت و ادامه بررسی این بخش به جلسه بعدی موکول شد.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با سرمایه انسانی، درصد پوشش تحصیلی کشور در دوره آموزش عمومی به شکل مطلوب منطقه ای در 1404 را 100درصد و شاخص مقدار ناخالص ثبت نام در آموزش‌عالی به شکل مطلوب منطقه ای در 1404 را 60 درصد اعلام کرد که این‌رقم در حال حاضر در حدود 30 درصد در کشور است.

 

وی همچنین سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان به شکل مطلوب منطقه ای در 1404 را 30 درصد اعلام کرد که این‌رقم در حال حاضر در حدود 8 درصد در کشور است.

 

مخبر سهم دانشجویان دکتری از کل دانشجویان به شکل مطلوب منطقه ای در 1404 را 5/3 درصد اعلام کرد که این‌رقم در حال حاضر حدود یک درصد در کشور است.

 

وی تعداد فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی در سال را یک میلیون و دویست هزار نفر به شکل مطلوب منطقه ای در 1404 و تعداد اعضای هیئت علمی در یک میلیون نفر جمعیت را 2000 نفر به شکل مطلوب منطقه ای در 1404 اعلام کرد که این‌ رقم در حال حاضر حدود 800 نفر در کشور است.

 

وی همچنین در بخش اقتصادی شاخص درصد هزینه های آموزش وتحقیقات از تولید ناخالص داخلی در حوزه های آموزش و تحقیقات را به ترتیب 7 و 4 درصد به شکل مطلوب منطقه ای در 1404 اعلام کرد که این‌رقم در حال حاضر به ترتیب حدود 5/4 و 5/1 درصد در کشور است.

 

وی سهم بخش غیر دولتی در تامین هزینه های تحقیقات را به شکل مطلوب منطقه ای بیش از 50 درصد در 1404 اعلام کرد.

 

استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: سند نهایی نقشه جامع علمی کشور با توجه به نقش، اهمیت و اثربخشی بالایی که در حوزه‌ علم و فناوری‌ کشور خواهد داشت؛ لازم است مورد بررسی دقیق و همه جانبه کارشناسان و صاحب نظران حوزه علم و فناوری قرار گیرد و طولانی شدن نسبی روند تصویب آن امری اجتناب ناپذیر، ضروری و منطقی است. وی همچنین خاطر نشان کرد در جلسه آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت های حوزه علم و فناوری کشور مورد بررسی و تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...