رفتن به مطلب

محققان دانشگاه MIT و JAIN برندگان جایزه ی Desal


Imaaan

ارسال های توصیه شده

a_30stk_desalination_150411.jpg

 

محققان تیم تحقیقاتی از دو دانشگاه MIT و همچنین JAIN موفق به طراحی یک سیستم شیرین کننده ی آب شور شدند. آن ها در قبال طراحی این سیستم، جایزه ی Desal را دریافت کردند. دانشگاه JAIN یکی از بهترین دانشگاه های هند است. با گویا آی تی همراه باشید. سیستم شیرین کننده ی آب ساخته شده توسط محققان دو دانشگاه یاد شده، برای آبیاری زمین های خشک و اطراف دریا های آب شور طراحی شده است. تیم تحقیقاتی سازنده برنده ی جایزه ی Desal به همراه ۱۴۰ هزار دلار آمریکا شدند. تامین آب شیرین برای زمین های زراعی در اغلب کشور ها حتی کشور های پر آب اروپائی نیز یک مشکل بوده است؛ به این دلیل که آب حاوی نمک های گوناگونی هستند که به مرور زمان باعث از بین رفتن حاصل خیزی خاک خواهند شد. دانشمندان برای حل این مشکل آبیاری زمین ها با آب شیرین را پیشنهاد داده بودند اما تامین آب شیرین هزینه ی زیادی به همراه دارد. اینجاست که محققان MIT و JAIN دست به کار می شوند و گامی اساسی در راستای بهبود این مشکل بر می دارند.

 

در مسابقه ی Desal پنج تیم تحقیقاتی طرح های خود را ارائه دادند و با هم رقابت کردند. انتخاب طرح برتر از سوی داور های این رقابت بر سه اصل پایبند بود:

 

 

  1. طرح ها می بایست از لحاظ انرژی به صرفه باشند.
  2. قیمت تمام شده ی انجام این طرح ها پائین باشد.
  3. سازگار با محیط زیست باشد و در مقابل شرایط مختلف طبیعی مقاوم باشد.

سیستم آب شیرین کن یاد شده از اصل «الکترو دیالیز معکوس» برای جداسازی نمک از آب بهره می برد. به عبارتی دیگر ، این سیستم به نمک های محلول در آب باری جزئی می دهد تا از دام مولکول های آب رهایی یابند. سپس با انجام واکنش های شیمیایی دیگری آن ها را بلافاصله جدا می کنند. جالب توجه است که نیروی الکتریکی جزئی برای انجام این واکنش نیز از سلول های خورشیدی تامین می شود؛ یعنی هیچ نیازی به شبکه ی برق شهری ندارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

رقابت یاد شده اوایل همین ماه توسط آژانس توسعه ی بین المللی ایالات متحده ی آمریکا (USAID) برگزار شد. در این مسابقه که در «نیومکزیکو» برگزار شد شرکت کنندگان ۲۴ ساعت مهلت داشتند تا ۲۱۰۰ گالون آب را شیرین کنند. پس از گذراندن مرحله ی اول، تیم های شرکت کننده دستگاه های خود را در زمین های کشاورزی واقعی آزمایش کردند. این مسابقات هرساله با هدف تشویق محققان برای یافتن روش های جدید و خلاقانه برای شیرین سازی آب شور برگزار می شود. طبق آمار های سازمان USAID هفتاد درصد از آب قابل مصرف جهان برای تهیه ی غذا صرف می شود.

 

البته لازم به ذکر است که سیستم شیرین کنندۀ برنده ی جایزه ی Desal فقط نمک را از آب حذف نمی کند بلکه باعث تبدیل آب سخت به آب نرم می شود. جالب توجه است که باکتری های بیماری زای موجود در آب نیز با پرتو ماوراء بنفش از بین می روند.

 

 

 

منبع: گویا آی تی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...