رفتن به مطلب

رئیس سازمان جنگل‌ها خبرداد؛


Yamna 1

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 3]nfy2mant9hlq6m34mo6.jpg

 

اعتبار 45 میلیارد تومانی سازمان جنگل‌ها در سال جاری/ هیچ استانی از ریزگرد در امان نیست

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3] رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اعتبار مصوب سازمان جنگل‌ها در سال جاری 45 میلیارد تومان است، گفت: هیچ استانی از ریزگرد با منشاء خارجی در امان نیست، چرا که وزش باد آن را انتشار می‌دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها به نقل از فارس- خداکرم جلالی در مورد منشاء‌ ریزگردهای چند روز اخیر تهران گفت: سازمان هواشناسی و محیط‌ زیست منشاء این ریزگردها را خارجی اعلام کرده، ضمن اینکه پایش‌های سازمان جنگل‌ها هم حاکی از آن است که منشاء این ریزگردها از عربستان و بخشی هم از عراق است.

 

وی افزود: در کشورمان از 32.5 میلیون هکتار بیابان حدود 20 میلیون هکتار آن تحت تأثیر فرسایش بادی است و حدود 7.7 میلیون هکتار هم جزء کانون‌های بحرانی بیابان‌زا و فرسایش بادی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: قبل و بعد از انقلاب اسلامی قدم‌های بلندی در رابطه با مبارزه با بیابان‌زایی انجام شده، طوری که در سطح 2.3 میلیون هکتار جنگل بیابانی با درختچه های طاق و گز واقع در مناطق مرکزی و شرقی کشور ایجاد شده است.

جلالی در پاسخ به این سؤال که چرا علیرغم اقدامات انجام شده روز به روز معضل ریزگردها در کشور شدیدتر می‌شود، گفت: خشکسالی که منجر به بروز پدیده‌هایی مثل خشک شدن دریاچه ارومیه و شکل‌گیری حدود 300 هزار هکتار کانون بحرانی بیابانی در اطراف این دریاچه شده در سال‌های اخیر علیرغم مبارزه پدیده ریزگرد را شدیدتر کرده است.

وی افزود: عملیات اجرایی مختلف برای مبارزه با پدیده ریزگردها و هماهنگی با کشورهای منشاء‌ پدیده‌ای زمان‌بر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمامی کانون‌ها و منشاء گرد و غبار در داخل کشور شناسایی شده، گفت: برای کانون‌های درجه یک داخلی تأثیرگذار بر بروز پدیده ریزگردها در کشور در نظر داریم تا در برنامه ششم در سطح 3 میلیون هکتار از این کانون‌ها با این پدیده مبارزه شود.

وی در مورد انجام اقدامات فوری برای مبارزه با این پدیده در سازمان جنگل‌ها گفت: اقدام فوری برای مبارزه با پدیده ریزگردها وجود ندارد و فقط می‌‌توان کانون‌های بحرانی را در اولویت برنامه‌های مبارزه‌ای قرار دارد.

جلالی بیان داشت: استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و حتی منطقه ملارد واقع در تهران از مناطق متاثر از پدیده ریزگردها به شمار می‌روند و جزء کانون‌های بحرانی‌اند که باید با اقداماتی مثل نهال‌کاری و پوشش گیاهی آن را کنترل کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: ایجاد پوشش گیاهی امری زمان‌بر است و فقط بارندگی در سطح وسیع قادر به کنترل فوری ریزگردها است.

جلالی در مورد اعتبار مصوب برای مقابله با پدیده ریزگردها در سازمان جنگل‌ها گفت: سال 93 اعتبار سازمان 30 میلیارد تومان و امسال با 50 درصد افزایش 45 میلیارد تومان است، البته برای مناطق خاص مانند خوزستان اعتبار خاصی حدود 100 میلیارد تومان تصویب شده که قرار است، در سال 94 تأمین اعتبار شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که چه استان‌هایی در کشور درگیر پدیده ریزگردها هستند، افزود: اگر منشاء ریزگرد خارجی باشد هیچ‌ استانی مصونیت ندارد، چرا که وزش باد ریزگردها را به مناطق مختلف هدایت می‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه قطر ریزگردهای داخلی معمولا بیش از 5 میکرون است، افزود: به همین دلیل نمی‌تواند مسافت طولانی پرواز داشته باشد و بعد از مدتی رسوب می‌کند.

وی گفت: آسیب ریزگردهای داخلی نسبت به ریزگردهای خارجی کمتر است، زیرا ماندگاری ریزگردهای خارجی به دلیل قطر کمتر نسبت به ریزگردهای داخلی بیش از ریزگردهای داخلی است.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...