رفتن به مطلب

دقیق ترین ساعت اتمی جهان ساخته شد


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]دقیق ترین ساعت اتمی جهان ساخته شد[/h] [h=3]تهران -ایرنا -محققان دانشگاه بلدر کلرادوی آمریکا با همکاری انستیتوی ملی استاندارد و فناوری این کشور ، دقیق ترین ساعت اتمی جهان را ساختند.[/h]

81582455-6407386.jpg به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس، محققان توانستند یک ساعت اتمی بسازند که زمان را بر اساس نوسانات اتم استرانسیوم محاسبه می کند و دقت آن به اندازه ای است که در هر 15 میلیارد سال، تنها یک ثانیه عقب می ماند.

 

این ساعت که از دقیق ترین ساعت اتمی موجود، سه برابر دقیق تر است، می تواند جابه جایی های کوچک در زمان را که وجود آن ها در قالب نظریه نسبیت اینشتین اعلام شد، اندازه گیری کند.

 

بر اساس نظریه نسبیت، زمان در ارتفاعات مختلف زمین با سرعت های متفاوت سپری می شود.

 

دقت این ساعت به اندازه ای است که تنها با 2 سانتیمتر افزایش ارتفاع، می تواند تغییر گرانش را اندازه گیری کند. دقت فوق العاده این ساعت امکان تهیه نقشه های بسیار دقیق از سطح زمین را برای محققان فراهم می کند.

 

ساعت های اتمی معمولا از طریق اندازه گیری فرکانس لرزش اتم هایی مانند استرانتیوم و سزیوم در زمان انتقال آن ها بین لایه های مختلف انرژی، زمان را محاسبه می کنند. هر اتم به طور طبیعی با فرکانس بسیار بالایی نوسان می کند. گاهی تعداد این نوسانات به چندین تریلیون مرتبه در هر ثانیه می رسد.

 

دقیق ترین ساعت اتمی جهان که با استفاده از اتم سزیم کار می کند، هر ثانیه را معادل 9.192.631.770 مرتبه نوسان اتم سزیم تعریف کرده است.

 

علمی(6) ** 9259**1440

 

 

 

انتهای پیام /*

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...