رفتن به مطلب

پلوتون جهاني پويا و فعال شناخته شد


moein_13

ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرگزاري مهر، تصاوير هابل نشان مي دهند اين جهان يخي با رنگ يكنواخت در واقع از لكه هاي رنگي متعددي برخوردار است و نيم كره شمالي آن رو به درخشان شدن گذاشته است بر اساس تحقيقات هابل، اين جرم كه زماني دورترين و نهمين سياره منظومه خورشيدي به شمار مي رفت و اكنون از مقام سياره بودن به يك سياره كوتوله تنزل مقام پيدا كرده است، به هزاران دليل ناشناخته نسبت به دو سال گذشته تا حد قابل توجهي قرمزتر شده و در منطقه استوايي آن مي توان لكه اي بزرگ و درخشان را ديد كه منشا آن ناشناخته است.

 

به گفته مايك براون از دانشگاه كلتك تنها اجرام منظومه خورشيدي كه در سطح آنها مي توان تغييرات عمده و شديدي را مشاهده كرد مريخ و زمين هستند كه در حال حاظر تغييرات مشاهده شده در پلوتون قابل توجه تر از هر جرم ديگري در اين منظومه است. تصاوير هابل در عين حال نقشي كليدي در هدايت و تعيين مسير كاوشگر سياره اي New Horizons كه در سال 2006 پرتاب شده و در جولاي 2015 به پلوتون خواهد رسيد، به عهده دارد. اين كاوشگر با چنان سرعتي از كنار پلوتون عبور خواهد كرد كه تنها قادر به ثبت تصاويري از يكي از نيمكره ها و بخشهاي محدودي از آن خواهد بود.

 

بيش از 350 تصوير توسط هابل در سالهاي 2002 و 2003 به ثبت رسيده اند اما اين تصاوير به اندازه اي دور هستند كه تصوير پلوتون در ميان آنها تنها از چند پيكسل وسعت برخوردار است به همين دليل دانشمندان با استفاده از شبكه اي از رايانه هاي به هم پيوسته موفق به دستيابي به تصويري با وضوح بالا از پلوتون شدند.

 

پلوتون از مداري كاملا نامتعارف برخوردار است و هر سال آن برابر 248 سال زميني است. اين جرم در سال 1989 در نزديكترين موقعيت خود از خورشيد قرار گرفت و به اندازه اي گرم شد كه يخهاي نيتروژني و مونوكسيد كربني آن ذوب شدن را آغاز كنند اما هنوز به اندازه اي منجمد است كه حرارت آن از منفي 396 تا منفي 378 درجه فارنهايت ثابت باقي مانده است.

 

512330_orig.jpg

 

در مقايسه با تصاويري كه در سال 1994 توسط هابل از اين جرم به ثبت رسيده است، اتمسفر پلوتون دو برابر شده و فشار اتمسفري آن يك ميليونيوم اتمسفر زمين است. محققان همچنين نوار متحركي از بخار منجمد نيتروژن را بر روي سطح پلوتون مشاهده كردند كه از قطبي كه در معرض نور خورشيد قرار دارد به سوي قطب تاريك حركت مي كند.

 

بر اساس گزارش ان بي سي، پس از ثابت باقي ماندن وضعيت اين جرم به مدت 50 سال، اخترشناسان همچنين مشاهده كردند رنگ سطح اين جرم 20 تا 30 درصد قرمزتر شده است كه به گفته اخترشناسان اين تفاوت نمي تواند ناشي از خطاهاي تلسكوپي باشد زيرا رنگ قمرهاي پلوتون كه در تصاوير ديده مي شوند همچنان ثابت باقي مانده اند.

منبع: مهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...