رفتن به مطلب

زمين پاك، سلامت كودك، آينده روشن


*atefeh*

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

روز جهاني

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هر ساله در 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت در تمام دنيا برگزار و به همه مردم روي زمين يادآوري مي شود که نبايد سياره خود "زمين" را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.

اين روز به منظور ايجاد آگاهي جهاني و نيز سپاسگزاري از مواهب زمين و منابع و ذخاير طبيعي آن است که از سوي سازمان ملل متحد نيز هر سال طبق مراسم ويژه اي در سراسر جهان برگزار مي شود. موسيقيدانان كوبه‌اي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، در روز زمين پاك با اجراي موسيقي اين روز را جشن مي‌گيرند و در قالب گروه‌هاي مختلف موسيقي در شهرها و كشورهاي خود قطعاتي را به افتخار اين روز به صحنه مي‌برند. حتي دسته‌اي از اين هنرمندان اعلام كرده‌اند كه سازهايشان را در خيابان‌ها و كوچه‌هاي شهرها كوك مي‌كنند و از تمامي مردم دعوت مي‌كنند تا در اين روز عهد كنند كه براي هميشه زمين را پاك نگاه دارند. در سال 1969، جان مک مونل فرزند يک مبلغ ديني مستقل و علاقمند به عرصه دين، علم و صلح، ايده برگزاري يک روز جهاني به نام روز زمين پاک را در همايش يونسکو درباره محيط زيست مطرح کرد و در همان سال پرچـم زميـن پـاک را طراحـي کـرد. يوتانـت دبيـر کـل سازمان ملل (1962- 1971) از ايده مک کونل استقبال کرد و اين روز به يک روز جهاني در تقويم هاي سراسر دنيا تبديل شد.

مسألـه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
يکـي از مسائل عمده محيط زيست و دغدغه عمده اي براي دست اندرکاران محيط زيست در سراسر جهان است. مسأله ميزان توليد زباله در سراسر جهان و يافتن محل دفن صحيح و بهداشتي آن از مسائل مهم بخصوص در کشورهاي کوچک و در حال توسعه است.

يکـي از مراکـز دست اندرکار اين روز، دفتر بررسي آلودگي آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست است. از برنامه هاي مهم سازمان حفاظت محيط زيست در اين روز اقدامات مردمي و دولتي در جهت معرفي افراد و سازمان هاي موفق در اين زمينه و اجراي برنامه هاي عمومي نظير پاکسازي محيط بخصوص کوهستان ها و پارک ها و اماکن عمومي توسط داوطلبين است.

بازيافت زباله:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
يا بازگردش انرژي و مواد مي تواند دگرگوني و تحول آنچنان شگرفي را در به ارمغان آورد كه نه تنها ظرفيت كره زمين را براي همه موجودات و از جمله انسان بالا برد، بلكه روشي خردمندانه و همگام با طبيعت نيز باشد. زيرا به نظر مي رسد مهمترين عامل محدود كننده جمعيت ها در طي قرون گذشته، منابع و دستيابي به آن بوده، در صورتي كه فرآيند بازيافت اين عامل كنترل كننده را از پيش پاي انسان برداشته و استفاده از منابع محدود كره زمين را با چرخش و بازچرخش ماده و انرژي و بدون تاثير مخرب و پيامدهاي ناگوار زيست محيطي تا ابد تداوم خواهد بخشيد. با افزايش جمعيت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و گسترش صنايع، استفاده انسان از مواد مصرفي رو به افزايش گذاشته و متعاقب آن ازدياد ضايعات و پسماندهاي جامد و نيز آلودگي محيط زيست را به دنبال داشته است كه اين امر نيز آينده سياره زمين را به مخاطره انداخته، به طوري كه بازيافت مواد يكي از مهمترين اركان براي جلوگيري از زوال مواد و منابع تجديد پذير و تجديد ناپذير محصوب مي شود. فوايد بازيافت:

*بازيافت بسياري از مواد زايد، ضمن كاهش استفاده بشر از منابع طبيعي محيط زيست، از تبديل اين مواد به عوامل مضر زيست محيطي جلوگيري مي كند؛

* مواد آلي تجزيه شونده موجود در زباله هاي خانگي را مي توان به كود آلي تبديل كرد؛

*از دور ريختن موادي كه اساساً داراي ارزش اقتصادي هستند خودداري مي شود؛

*هزينه هاي جمع آوري زباله شهري و صنعتي به دليل كاهش حجم زباله كاهش مي يابد؛

*ضمن افزايش سرانه بازيافت مواد زايد، از به هدر رفتن منابع ملي جلوگيري مي شود؛

*از محيط زيست حفاظت شده و از سوزانيدن زباله هاي قابل بازيافت خودداري مي شود.

ir29.jpg

نكات آموزشي:

*كاغذهاي باطله، شيشه،آلومينيوم و ... را همراه با ساير زباله هاي خانگي دور نريزيد، هر يك از آنها را تفكيك شده در جعبه ها يا ظروف مخصوص جمع آوري كنيد؛

*كاغذهايي مانند كاغذهاي قديمي زرد شده،كاغذ فاكس،كاغذ كاربن،كاغذ گلاسه و براق،كاغذ بر چسب دار، از كاغذهاي نا مناسب براي بازيافت هستند؛

*بهتر است بطريها و شيشه ها پس از مصرف محتوياتشان، شسته شوند؛

*شيشه هاي حاوي مواد شيميايي، داروها و... را داخل جعبه هاي مخصوص جمع آوري شيشه براي بازيافت قرار ندهيد؛

*بازيابي ضايعاتي مانند آلومينيوم، شيشه و كاغذ از لحاظ اقتصادي با صرفه است؛

*جمع آوري و دفع غير بهداشتي زباله ها عامل عمده افزايش بي رويه جانوران موذي مانند سوسك، موش و گسترش بيماري ها است؛

*با استفاده از الگوي صحيح مصرف، مي توان ميزان حجم زباله هاي توليد شده در محيط را كاهش داد؛

*مي توان با حفاظت و نگهداري صحيح و جلوگيري از ورود مواد شيميايي زائد و خطرناك به فاضلاب ها و خاك، محيط زيست خود را سالم نگاه داشت؛

*پلاستيكها از مواد غير قابل تجزيه هستند كه مي توان ميزان مصرف آنها را با انتخاب الگوي مصرف صحيح كاهش داد. چند توصيه هر چند کوچک اما عملي در جهت حفظ پاکي زمين:

در صورتي که براي گذراندن تعطيلات يا استراحت به اماکن عمومي، پارک ها و محيط زيست کوهستان يا در پارک مراجعه مي کنيد حتماً کيسه زباله همراه خود داشته باشيد و به فرزندان خود نيز رعايت پاکي محيط را آموزش بدهيد.

استفاده از سطلهاي زباله در معابر عمومي متأسفانه به اندازه کافي جدي گرفته نمي شود نگاهي به معابر و اطراف زباله دان هاي عمومي نشانگر اين امر است که شعار (شهر ما، ‌خانه ما) اثر لازم را براي شهروندان نداشته است.

حتماً ساعت بيرون گذاشتن زباله را به خاطر بسپاريد و سعي کنيد در همان ساعت زباله را با پوشش کامل در محل مناسب قرار دهيد تا سهم خود را هر چند کوچک در پاکي محل زندگي خود ادا نمائيد.

لینک به دیدگاه

یوتانت دبیر کل وقت سازمان ملل (۱۹۶۲- ۱۹۷۱) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.

اما ایرانیان باستان نیز به نوعی پیشگام در برگزاری و گرامیداشت این روز بوده اند. مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری شمسی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن میباشد.

نیالودن چهار گوهر «آب ، باد ، خاک و آتش» یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگهداشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگیهای این جشن میباشد.

لینک به دیدگاه

[h=1]استادی که برایم نماد زمین پاک است[/h]

خیلی ها را دیده ام که دو اردیبهشت می شوند طرفدار محیط زیست. می شوند حامی زمین پاک. اما یکی از کسانی که از او یاد گرفتم بدون شعار دادن عاشق محیط زیست باشم دکتر حمید گشتاسب بود.

 

23116_176.jpgزیست بوم/پوریا سپهوند:دوم اردیبهشت روز زمین است. در همه جا برای پاکسازی دشت و دمن فعال می شویم. زباله ها را جمع می کنیم و جلوی دوربین ها عکس یادگاری می گیریم. اما فقط دوم اردیبهشت... باقی روزها انگار روز زمین نیست!

 

 

خیلی ها را دیده ام که دوم اردیبهشت می شوند طرفدار محیط زیست. می شوند حامی زمین پاک. اما یکی از کسانی که از او یاد گرفتم بدون شعار دادن عاشق محیط زیست باشم دکتر حمید گشتاسب بود.

 

 

یک روز به بهانه بازدید علمی هم قدم استاد شدیم. بعد از مشق درس و توضیحات استاد و هنگام ظهر و وقت نهار خوردن در دل طبیعت که معمولاً کسی از دلش نمی آید آن را از دست بدهد چشمم به استاد افتاد که دورتر از گروه کیسه زباله ای دستش گرفته بود و زباله هایی که گردشگرهای قبلی در آن منطقه ریخته بودند را جمع می کرد.

 

 

همه ما که از دور او را می دیدیم از اینکه به آن زباله ها توجه نکرده بودیم شرمسار شدیم. بلند شدیم و دوشادوش اش همه زباله ها را جمع کردیم. دکتر حمید گشتاسب میگونی که یک استاد باتجربه و معتبر محیط زیست است بدون اینکه شعار بدهد، ما را به صف کند و در مورد محیط زیست سخنرانی کند، درس خوبی داد. درس قدم برداشتن برای محیط زیست. درس تلاش برای داشتن زمینی پاک بدون اینکه نیازی به شعار باشد. هر وقت روز زمین باشد یا نباشد من یاد دکتر گشتاسب می افتم. استادی که برای بسیاری از ما دانشجویان در دانشگاه محیط زیست نماد معلم محیط زیست است.

 

 

23114_481.jpg

 

 

23115_742.jpg

لینک به دیدگاه

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

در نخستين گام، گروهي از فعالان محيط زيست، ‌به همراه هنرمندان ،ورزشكاران و برخي ديگر از جامعه نخبه كشور، مي‌خواهند در اقدامي نمادين، ‌در صبح روز سوم ارديبهشت ماه، ‌خود را به يكي از محل‌هاي انباشت زباله ‌در شهرستان سوادكوه، ‌برسانند...

23120_985.jpgزیست بوم/محمد درويش*:امــسـال بـه مناسبــت روز زمين پــاك، ‌قرار است علاوه بر بزرگداشت معمول اين روز جهاني، ‌كه معمولا به صورت رسمي برگزار مي‌شود، يك جنبش اجتماعي‌، با عنوان پاكسازي زمين، ‌در سراسر كشور به راه بيفتد. بحران زباله، ‌آلودگي چشم‌اندازهاي سرزمين ايران، ‌شايد هرگز تا اين حد، ‌حساسيت‌هاي حكومتي و مردمي را برنينگيخته بوده. به نحوي كه حسن روحاني‌، ‌در بازديدي كه در نوروز سال ٩٤، ‌از منطقه رويشگاه حرا در جزيره قشم داشت، ‌چنان از مناظري كه مشاهده كرد، متعجب شد ‌كه بلافاصله از معصومه ابتكار خواست تا جنبشي اجتماعي را براي پاكسازي زمين به راه اندازد. از همين رو، قرار است از روز دوم ارديبهشت ماه امسال، ‌همزمان با برگزاري آيين‌هاي جهاني روز زمين، ‌در ايران هم، يك پويش متفاوت و همه‌گير براي بازسازي زمين، ‌آغاز شود.

 

 

در نخستين گام، گروهي از فعالان محيط زيست، ‌به همراه هنرمندان ،ورزشكاران و برخي ديگر از جامعه نخبه كشور، مي‌خواهند در اقدامي نمادين، ‌در صبح روز سوم ارديبهشت ماه، ‌خود را به يكي از محل‌هاي انباشت زباله ‌در شهرستان سوادكوه، ‌برسانند،جايي كه متاسفانه شيرابه‌هايي كه ميليون‌ها تن زباله در ده‌ها سال گذشته، ‌وارد سفره‌هاي آب زيرزميني رودخانه و سرانجام درياي خزر مي‌شوند. فعالان محيط زيست مي‌خواهند با اين اقدام، ‌از رهبران محلي بخواهند، ‌تا با شتابي بيشتر و عملكردي موثرتر، ‌ماجراي دفن بهداشتي زباله به ويژه دريكي از بحراني‌ترين مناطق ايران، ‌يعني نوار ساحلي شمال كشور را سامان دهند. علاوه بر اين اقدام‌هاي نمادين، ‌كه قرار است امسال، ‌از دوم ارديبهشت تا بيست و يكم خرداد ماه همزمان با پايان هفته محيط زيست، ‌در سراسر كشور به اجرا درآيد، ‌كميته‌اي در دفتر آب و خاك وابسته به معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل شده، ‌تا آن تعداد از شهرهايي كه جمعيتي بالاتر از ٢٠٠ هزار نفر دارند ‌و مطابق برنامه پنج ساله پنجم، ‌كه امسال در سال پاياني اجراي آن قرار داريم، ‌قرار بوده مجهز به سيستم‌هاي فاضلاب، ‌تصفيه‌خانه ‌و دفن بهداشتي پساب بشوند، ‌شهرهايي را انتخاب كنند كه اين سامانه در طول ٤٠ روز مورد اشاره، ‌به تدريج به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

 

هدف اصلي اين است كه سازمان محيط زيست مي‌خواهد، نشان دهد سياست اصولي اين سازمان ديگر صرفا تكيه بر اقدامات فقط نمادين و سمبليك نيست، ‌بلكه مي‌كوشد تا با انجام وظايف دقيق نظارتي خود، ‌از سازمان‌هاي مسوول در كشور (‌در اين مورد خاص وزارت كشور، ‌شوراهاي شهر و روستا و شهرداري‌ها) بخواهد تا به تكاليف قانوني خود، ‌مطابق تعهدات مندرج در برنامه پنج ساله پنجم عمل كنند.

 

 

در اينجا وظيفه رسانه‌ها نيز‌، آشكارا اين است كه از دولتمردان خويش بخواهند طي گزارشي مكتوب، ‌دقيق و كمي اعلام كنند كه چند درصد از اهداف محيط زيستي مندرج در برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور، ‌محقق شده است و دلايل عدم توفيق احتمالي چيست. به نظر مي‌رسد وضعيت محيط زيست ايران، به ويژه مديريت زباله و پسماند زماني به استانداردهاي مطلوب نزديك خواهد شد ‌كه مردم به مطالبات خود در اين حوزه آگاه باشند و اين آگاهي زماني تحقق مي‌يابد كه ركن چهارم دموكراسي يا همان رسانه‌ها بتوانند به وظايف خود و ظرفيت‌سازي درخور اطلاعاتي، ‌عمل كنند.

 

 

سازمان حفاظت محيط زيست به كمك برخي تشكل‌هاي مردم‌نهاد، ‌علاوه بر سامان دادن به جمع‌آوري زباله ‌و كاهش چهره‌هاي زشت طبيعت ايران، مي‌كوشد تا به صورت همزمان روي دو موضوع مهم ديگر در اين حوزه كار كند. ‌نخست آنكه در تلاش است تا بحث تفكيك زباله از مبدا را به صورت جدي در دستور كار سكونتگاه‌هاي بالاي يك ميليون نفر در كشور قرار دهد. ‌گام دوم آن است كه سازمان مي‌كوشد با ارايه دستورالعمل‌هايي ميزان توليد سرانه زباله را در روز، ‌كاهش دهد. به همين دليل، ‌از طرحي با عنوان ٥٠ گرم ‌حمايت مي‌كند كه توسط گروهي از دوستداران محيط زيست مطرح شده و سايتي به همين منظور طراحي شده با نشاني ٥٠. gr.ir باور ما بر اين است كه با لحاظ برخي تمهيدات ساده، مي‌توان به راحتي توليد سرانه زباله را كه هم‌اكنون به ٧٣٠ گرم در روز مي‌رسد، به ٥٠ گرم كاهش داد  و به اين ترتيب، ‌ميلياردها تومان به اقتصاد كشور كمك كرد.

 

 

جان كلام آنكه، روزهاي نماديني مانند روز جهاني زمين، ‌زماني مي‌تواند به صورت موثر و پايدار به بهبود كيفيت محيط زيست كشورمان كمك كند ‌كه در كنار اجراي مراسم نمادين، ‌بسته‌هاي نرم‌افزاري پشتوانه‌هاي پژوهشي ‌و بستر فرهنگي مناسب، ‌براي استفاده از سرمايه اجتماعي كشور در راستاي تبيين مسووليت‌هاي شهروندي ‌فراهم شده باشد. جنبش اجتماعي پاكسازي زمين، مي‌كوشد تا امسال با حمايت گروه‌هاي مختلف اثرگذار ‌و رسانه‌ها و همچنين آموزش و پرورش در اين مهم گام بلندي به جلو بردارد.

 

 

٭ مديركل آموزش و مشاركت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست

 

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 220][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 220, align: right][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 220][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 220, align: right][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 220][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 220, align: right][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 220][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 220, align: right][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...