رفتن به مطلب

ارائه پیشنهاد ممنوعیت بهره برداری از جنگلها به دولت


Yamna 1

ارسال های توصیه شده

4ct00gywxc0zcyvpc07.jpg

 

 

 

رییس سازمان محیط زیست از ارائه پیشنهادی برای محدود سازی و تقریبا ممنوعیت بهره برداری از جنگلهای سالم و طبیعی به دولت خبردادو افزود: بر این اساس تنها حق برداشت و بهره برداری از جنگلهای مخروبه و یا چوبهای افتاده و بیمار وجود دارد و دیگر نباید از جنگلهای طبیعی بهره برداری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها به نقل از دولت- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه های این سازمان برای حفاظت و ساماندهی جنگها و همکاری با سازمانهای ذی ربط در این زمینه اظهار داشت: مدیریت جنگلهای طبیعی کشور شامل جنگلهای هیرکانی منطقه البرز و جنگلهای بلوط منطقه زاگرس که عرصه های بسیار ارزشمند جنگلی هستند، بحث بسیار مهمی است. اما متاسفانه این ذخایر ارزشمند همه در معرض تهدید است.

وی افزود: به طور مثال در زاگرس یک بیماری درختهای بلوط را در بر گرفته و حدود یک میلیون هکتار را تهدید می کند و آسیب زیادی هم وارد کرده است و یا یک بحث دیگر مربوط به ریزگردها و خشکسالی است که آن هم برای این بخش تهدید محسوب می شود و نیازمند مدیریت و توجه جدی است.

 

سودجویان دستشان طی سالهای گذشته بسیار باز بوده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین تغییر کاربری ها، بهره برداری های بی رویه، قاچاق چوب، تخریب هایی که برای جاده سازی، شهرک سازی و ویلا سازی در جنگل های شمال اتفاق می افتد، اینها هم تهدیدی برای جنگل هاست. متاسفانه سودجویانی که سود خود را در غارت منابع طبیعی می بینند، دستشان طی سالهای گذشته بسیار باز بوده است.

ابتکار در ادامه با اشاره به اینکه همکاری بسیار خوبی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی در بحث ساماندهی و حفاظت از جنگلها شکل گرفته است، گفت: خوشبختانه وزیر جهاد کشاورزی رویکرد بسیار دقیق و درستی در این موضوع دارند و با سازمان جنگلها و مراتع هم همکاری بسیار خوبی در این موضوع داریم.

 

ارائه پیشنهاد ممنوعیت بهره برداری از جنگلهای سالم و طبیعی به دولت

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پیشنهادی برای محدود سازی و تقریبا ممنوعیت بهره برداری از جنگلهای سالم و طبیعی به دولت ارائه شده است که بر این اساس مطرح شده که فقط حق برداشت و بهره برداری از جنگلهای مخروبه و یا چوبهای افتاده و بیمار وجود داشته باشد و دیگر از جنگلهای طبیعی بهره برداری نشود این بحث بسیار مهمی است که باید به آن پرداخت. البته سالها پیش هم رویکرد ما در سازمان محیط زیست همین بود و هم اکنون نیز این سیاست دنبال می شود.

 

لزوم اتخاذ ضوابط سختگیرانه برای حفاظت از جنگلها در برابر آسیب و تخریب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: به نظر می رسد باید یک ضوابط بسیار سختگیرانه در ارتباط با بحث جنگلها اجرا شود تا بتوانیم جلوی تخریب هایی که اتفاق می افتد را بگیریم. سازمان محیط زیست با تمام توان و ظرفیت با سازمان جنگلها در این موضوع همکاری و همراهی خواهد کرد و باید از تمام نیرو و توانمندی هم استفاده کنیم تا اهداف و برنامه های مشترک را چه در ارتباط با جنگلهای بلوط و چه در ارتباط با جنگلهای هیرکانی پیش ببریم.

 

همکاری بسیار خوب سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها در دولت تدبیر و امید

ابتکار در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه در این دوره دولت شاهد همکاری بسیار خوب بین این دو دستگاه خواهیم بود و ما هم افزایی این دو دستگاه را انشاء الله در برنامه ها داریم. جلسات مشترک، برنامه ریزی ها و فعالیت های مشترک شروع شده است. برای اینکه بتوانیم جلوی روند تخریب جنگلهای طبیعی کشور و این ذخایر بسیار ارزشمند را بگیریم با جدیت این برنامه ها را ادامه خواهیم داد و هر کاری که لازم باشد، انجام می دهیم.

وی افزود: حتی ممکن است به این نتیجه برسیم که در نهایت مانند برخی از کالاهای اساسی چوب هم وارد کنیم زیرا می توان نیازهای چوبی کشور را عمدتا یا از زراعت بدست آورد و یا از واردات. هیچ اشکالی ندارد که ما واردات چوب داشته باشیم زیرا اگر ذخایر طبیعی ما تمام شود، جنگل که نمی توانیم وارد کنیم.

 

بازسازی جنگلهای طبیعی کشور تقریباً غیر ممکن است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بازسازی جنگل ها را تصور نادرستی دانست و افزود: این تصور که می شود جنگلها را بازسازی کرد یک تصور خیلی غلطی است زیرا این جنگلها قابل بازسازی نیست. جنگلهای طبیعی هیرکانی تا سه میلیون سال قدمت دارد و در یک شرایط شیب بسیار تند و اکثرا کوهستانی قرار دارند و اینها زمانی که تخریب می شود دیگر قابل بازگشت نیست. در قالب طرحهای جنگل داری سعی شد اینها را بازسازی کنند ولی اکثر این طرحها با مشکل و شکست مواجه شده اند.

ابتکار افزود: این پایداری و حیات و بقا طولانی جنگلها برای تنوع گروههای مختلف گیاهی، جانوری، میکروبها و قارچها همه در کنار هم گزینه های متنوع یک اکوسیستم بسیار توانمند زیبا و بی نظیر را به وجود آورده که هیچ طرح جنگل کاری نمی تواند آن را بسازد وبا دست بشر نمی توان آن را ساخت.

وی یادآور شد: دنیا الان به این سو می رود که باید جنگلها را حفاظت کرد زیرا اینها ذخایر بسیار ارزشمندی در جهت حفظ منابع آب، منابع خاک و تلطیف هوا هستند اما متاسفانه ما در حال از دست دادن این ارزشهای فوق العاده بالای معنوی و زیبایی هستیم و همه جای ایران در حال تبدیل شدن به کویر است.

وی افزود: افرادی به طمع اینکه مثلا از شمال لذت ببرند، می روند و زباله هایشان را آنجا رها می کنند. چرا افرادی باید به خودشان اجازه دهند که محیط زیست را آلوده کنند؟ جنگل ها و مناظر طبیعی نعمت های خداوند است که باید از آنها لذت برد اما متاسفانه نه تنها کاری برای آنها نمی کنیم بلکه اقدام به آسیب و تخریب هم می کنیم. اینها چیزهایی است که به مردم بر می گردد و نمی توان همه تقصیرها را گردن مسئولان و دولت انداخت.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: متاسفانه حتی بسیاری از افراد تحصیل کرده و متمول هم چنین رفتار بی رحمانه ای با طبیعت دارند. چطور ما به خودمان اجازه می دهیم که به این راحتی به جنگلها آسیب بزنیم یا آنها را تبدیل به ویلا کنیم؟ اینها انفال است و اشکالات شرعی و زیست محیطی دارد.

ابتکار تاکید کرد: باید برای فرهنگ سازی و آموزش به مردم در این زمینه همه کمک کنیم و رسانه های مختلف می توانند نقش مهمی در تغییر نگرش رفتار مردم داشته باشند، اینکه مردم چطور نسبت به این موضوع نگاه کنند برای آموزش و فرهنگ سازی مردم سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ویژه ای دارد.

لینک به دیدگاه

از نظر فائو اگه سطح جنگلهای کشوری ، کمتر از 25 درصد مساحت اون کشور باشه، ازنظرمحیط زیست انسانی توی وضعیت بحران قرار داره که توی ایران میزانش 7/4 درصده

لینک به دیدگاه
از نظر فائو اگه سطح جنگلهای کشوری ، کمتر از 25 درصد مساحت اون کشور باشه، ازنظرمحیط زیست انسانی توی وضعیت بحران قرار داره که توی ایران میزانش 7/4 درصده

 

فائو بیاد ایران مسئولینش سکته میکنن

لینک به دیدگاه
فائو بیاد ایران مسئولینش سکته میکنن

 

کشورای بدتر از ما هم هستن بابا

امیدوار باش به خودمون

فعلا سعی براینه که به 10 درصد برسه میزان وسعت جنگلهامون

لینک به دیدگاه
کشورای بدتر از ما هم هستن بابا

امیدوار باش به خودمون

فعلا سعی براینه که به 10 درصد برسه میزان وسعت جنگلهامون

 

عزیزم اون 7 درصد نشه 2 درصد 10 درصد شدنش پیشکش:sigh:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...