رفتن به مطلب

سیستم هشداردهنده‌ی جمعی زلزله با استفاده از داده‌های اسمارت‌فون‌ها


ارسال های توصیه شده

درحالیکه کشورهایی مانند ژاپن دارای سیستم‌های هشداردهنده‌ی زلزله‌ی پیچیده‌ای هستند، اما خبری از وجود این سیستم‌ها در کشورهای کمتر توسعه‌یافته نیست. به منظور ارائه‌ی نوعی از سیستم‌های محافظتی برای این کشورها، کنسرسیومی از موسسه‌های پژوهشی ایالات متحده سیستم پیش هشداردهنده‌ی زلزله‌ی ShakeAlert را معرفی کرده که با آن اسمارت‌فون‌های مردم عادی می‌توانند به تشخیص زلزله و ارسال هشدار اقدام کنند.

 

 

این پژوهشگران به سرپرستی دانشمندان سازمان زمین‌شناسی، به این نکته پی بردند که رسیورهای GPS در اسمارت‌فون‌ها می‌توانند به شناسایی حرکات دائمی زمین ناشی از حرکت گسل در زلزله‌های بزرگ بپردازند.

 

 

ایده‌ی پشت ShakeAlert به این صورت است که شبکه‌ای از تلفن‌ها در یک منطقه می‌توانند اطلاعات لازم از دامنه و توزیع این حرکات را تهیه کرده، سپس آلارم‌هایی را به دیگر جوامع ارسال کنند. حتی اگر کمتر از 5000 داوطلب در این برنامه در یک شهر شرکت داشته باشند، داده و اطلاعات جمع‌آوری شده از تلفن‌های آنها برای سنجش و ارزیابی پارامترهای وقوع زلزله کافی است.

 

 

البته، سیستم‌های پیچیده‌تر بهتر کار می‌کنند. برای مثال، ShakeAlert نمی‌تواند وقوع زلزله‌های با مرتبه بزرگی کمتر از هفت ریشتر که بیشترین صدمات و مرگ‌ومیر را در پی دارند، تشخیص دهد. این سیستم در حال حاضر تنها می‌توانند نوعی هشدار اولیه‌ی وقوع زلزله را ارائه دهد.

 

 

آژانس توسعه‌ی بین‌المللی امریکا اعلام کرده که به دنبال یافتن طرح آزمایشی است که در آن ShakeAlert در کنار سنسورهای درجه علمی در ساحل شیلی مورد تست قرار گیرد.

 

 

موسسات حاضر در این پروژه شامل Caltech، دانشگاه هوستون، دانشگاه کارنگی ملون و آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌باشند. مقاله‌ای از نتایج تحقیقات به تازگی در ژورنال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده است.

 

منبع: topinearth.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...