رفتن به مطلب

اخبار منابع طبیعی


ارسال های توصیه شده

در مصاحبه اختصاصی با قائم مقام امور جنگل عنوان شد

 

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=class: MainHeader, colspan: 3]عملیات نهالکاری در پاییز/ موفقیت طرح جام با کمترین هزینه

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای نخستین بار در سال گذشته عملیات نهال کاری با تدابیر کارشناسی صورت گرفته در فصل پاییز انجام شد که این مهم با توجه

 

به خشکی آب و هوای کشورمان بیشترین استفاده از نزولات آسمانی، سازگاری نهال با محیط و تعرق کمتر را باعث می شود و

 

نیاز آبی گیاهان کاهش پیدا می کند.

 

 

برای نخستین بار در سال گذشته عملیات نهال کاری با تدابیر کارشناسی صورت گرفته در فصل پاییز انجام شد که این مهم با توجه به خشکی آب و هوای کشورمان بیشترین استفاده از نزولات آسمانی، سازگاری نهال با محیط و تعرق کمتر را باعث می شود و نیاز آبی گیاهان کاهش پیدا می کند.

دکتررضا احمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پیام طبیعت- با بیان دورنمایی از جنگل های زاگرس عنوان کرد: جنگل های زاگرس با مساحت 6 میلیون هکتار جزء وسیع ترین نواحی رویشی کشور محسوب می شود.

 

cfbzb0ei3qcacfl.jpg

وی قدمت این جنگل ها را دارای یک پیشینه کهن و در خور توجه دانست و درخت را عالی ترین نماد حیات که خداوند این شاهکار خلقت را تحت عنوان جنگل آفریده است که پویایی آن بر همه آشکار است.

وی با انتقاد بر اینکه مدیریت جنگل ها در دوره های متعددی با آزمون و خطا مواجه بوده است، بیان کرد: الگوهای جنگل کاری که از کشورهای دیگر گرفته شده است باید با توجه به زوایای قومی آن و نقشی که می تواند در احیای منابع ما داشته باشد به انجام برسد و اجرای این طرح ها به صورت مستقیم یکی از ضعف های بسیار مهم در عدم توجه علمی، فنی، اقتصادی و کمبود مشارکت مردم است.

 

احمدی در ادامه تصریح کرد: آقای جلالی در بدو انتصاب با درخواستی که از ایشان شد بلافاصله از عرصه های جنگلی زاگرس بازدید داشته و در نهایت با ارائه گزارش در هیأت وزیران در حضور ریاست جمهوری سبب شد که هیئت وزیران و در راس آن دکتر روحانی در سفر به استان ایلام بازدید از جنگل های آسیب دیده را در دستور کار خود قرار داده و در نهایت با تأکیدات ریاست جمهوری برای چاره اندیشی و حل این معضل اکولوژیکی در جنگل های ایلام اقدامی اساسی صورت بگیرد.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال اظهار داشت: در سال 93 اعتباری بالغ بر 170 میلیارد تومان به بخش جنگل های خارج از شمال سازمان اختصاص داده شد که نسبت به سال های گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بود.

احمدی با اشاره به پروژه هایی که در سال 93 برای کنترل و مبارزه با خشکیدگی بلوط عملیاتی و به اجرا در آمده را در زمینه پروژه عملیات بهسازی و پرورشی جنگل در سطح 24 هزار هکتار، عملیات نهالکاری اقتصادی و مشارکت مردم در سطح 8 هزار هکتار ، پروژه عملیاتی ایجاد سطوح سامانه های آبگیر در 8200 هکتار، تولید نهال گونه های بومی و اقتصادی به تعداد 690 هزار اصله نهال عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه اعتبارات، افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته گفت: برای مبارزه با خشکیدگی بلوط ها اعتباری بالغ 2900 میلیارد تومان در یک برنامه ده ساله پیشنهاد داده شده و مقرر شد 200 میلیارد تومان در سال جاری اختصاص داده شود.

حال بلوط ها بهتر از گذشته است

قائم مقام امور جنگل گفت: در حال حاضر با انجام فرآیند و فعالیت های صورت گرفته در وضع موجود وضعیت بلوط ها نسبتاً بهتر از گذشته است اما این کافی نیست چون گستره خسارت وسیع است.

احمدی، کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا و میزان رطوبت را از عوامل اصلی بروز خشکیدگی بلوط نام برد، و گفت :می توان حالت سینوسی را برای جنگل های زاگرس پیش بینی کرد.

وی با تأکید بر راه اندازی آبگرمکن های خورشیدی و گاز رسانی در مناطق روستایی گفت: با رفع بخشی از نیاز انرژی جنگل نشینان وابستگی آنان را در استفاده از چوب و هیزم کاهش می دهد.

وی افزود: 280 روستا در ایلام گاز رسانی شده و تخریب به عنوان قطع درختان به حداقل رسیده است که جایگزینی سوخت فسیلی با سوخت نباتی قطعاٌ یکی از راهکارهای ارزشمند برای مبارزه با تخریب اشجار می باشد.

کاهش هزینه نهال کاری

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال با اشاره به اهمیت این موضوع که تا پایان اسفندماه بیش از 45 هزار هکتار تحت پوشش عملیات جنگل کاری و توسعه جنگل قرار گرفته است، افزود: بیش از 53 مورد نهالستان در خارج از شمال با سطحی بیش از 2700 هکتار، کار تأمین نهال و گونه های اقتصادی، بومی و چند منظوره را در دستور کار دارند.

احمدی هزینه هر هکتار نهالکاری برای اولین بار در استان ها را یک میلیون تومان اعلام کرد و نقش مشارکت مردم، بهره وری از امکانات و نظارت دقیق با توجه به مستندات موجود در کاهش هزینه ها را از عوامل مهم قلمداد کرد.

این مقام مسئول با عنوان کردن مشارکت حداقل 70 درصد از مردم در انجام این طرح ها خاطر نشان کرد: با این سطح مشارکت مردمی شعار منابع طبیعی با مردم برای مردم را محقق کردیم.

 

بزرگترین نهالستان در استان البرز

قائم مقام امور جنگل بزرگترین نهالستان را با مساحت 130 هزار هکتار واقع در استان البرز معرفی کرد و در ادامه اظهار داشت: تأمین نهال 14 استان مناطق ایرانی – تورانی به عهده این نهالستان است که با تمام زحمات و مرارت ها توانستیم این نهالستان را راه اندازی کنیم.

موفقیت طرح جام با کمترین هزینه

احمدی به طرح جام اشاره نموده و گفت: این طرح با کمترین آبیاری و هزینه اعتباری در حدود 10 هزار هکتار پوشش به موفقیت رسیده است که کار کردن بر این نوع طرح ها نیازمند عزم و اراده ملی می باشد.

45000.jpg

 

 

وی خاطرنشان کرد : یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال 93، طرح مستندسازی دامنه جنوبی البرز، کتابچه طرح 5 میلیون هکتاری جنگل کاری کشور، کتابچه طرح دو میلیارد اصله نهال، کتابچه گزارش جنگل های زاگرس و دهها مورد دیگر ذکر کرد.

وی در سال 94 اولویت های کاری بخش جنگل های خارج از شمال را طرح جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم، برنامه ملی تولید نهال جنگلی در کل استان های کشور و در مناطقی با پوشش کمتر از 5 درصد تاج پوشش عنوان کرد.

این مسئول امور جنگل در پایان با اشاره به افزایش 50 درصدی اعتبارات در بخش صیانت از جنگل های زاگرس در سال 94 گفت: اعتبارات از 40 میلیارد به بالغ بر 60 میلیارد افزایش یافته است.

لینک به دیدگاه

رییس جمهوری درجلسه هیات دولت

 

جنگل ها به مردم واگذار شود، کمتر آسیب می بینند

z3iqhhvumil8jxibnkyx.jpg

هیأت دولت روز چهارشنبه به ریاست دکترحسن روحانی رییس‌ جمهوری تشکیل جلسه داد و اعضای دولت در خصوص مهم‌ترین مسایل جاری کشور با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی پیام طبیعت سازمان جنگل ها به نقل از دولت- در این جلسه، گزارش استاندار ایلام از شاخص‌های کلان اقتصادی، زیربنایی، اجتماعی و فرهنگی استان مشتمل بر اولویت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات انجام شده از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، اهم پروژه‌ها و چالش‌های استان و همچنین اقدامات انجام شده درباره طرح‌های تعهد شده در سفر ریاست جمهوری به استان ایلام و پیشرفت آنها، به هیأت وزیران ارایه شد.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات خوبی که در جهت مهار آسیب‌ها به جنگل‌های بلوط در ایلام انجام شده، خاطر نشان کرد: جنگل‌هایی که مورد تردد مردم بوده است، بهتر محافظت شده است؛ بنابراین دولت باید حفظ جنگل و محیط ‌زیست را به مردم واگذار کند و خود نظارت کلی بر آن داشته باشد.

لینک به دیدگاه

بوستان یاس در مالکیت منابع طبیعی است/ مخالفت با ساخت و ساز

 

 

umslkejv4vzqo07cuucp.jpg

 

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه سند مالکیت بوستان یاس به نام دولت و به نمایندگی از دولت بنام منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران است افزود: با هرگونه ساخت و ساز از جمله ساخت هتل و ساختمانهای مسکونی در این بوستان مخالفیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی پیام طبیعت سازمان جنگل ها به نقل از ایرنا- غلامعباس عبدی نژاد روز یکشنبه در محل بوستان یاس در یک نشست خبری افزود: بوستان یاس با 740 هکتار از قدمت 40 ساله برخوردار است که منابع طبیعی استان تهران با تلاش شبانه روزی با اجرای طرحهای جنگل کاری این فضا را ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: به فرمان مقام معظم رهبری مدیریت بهره برداری این بوستان در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است اما شهرداری تهران باید کتابچه مدیریت و بهره برداری از این بوستان را ارائه دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه با هرگونه ساخت و ساز که جنبه غیر عمومی دارد در این بوستان مخالفیم افزود: منابع طبیعی استان تهران با ایجاد امکانات عمومی از جمله ساخت نمازخانه و سرویس بهداشتی و ایجاد مکانهایی برای عرضه مواد ضروری شهروندان موافقیم اما با هرگونه ساخت و ساز که جنبه غیر ضروری و غیر عمومی دارد بشدت مخالف هستیم.

وی اضافه کرد: بوستان یاس در 740 هکتار در سال 1348 شروع بکار کرد و در دهه 50 در سطح محدودی در حدود 20 هکتار جنگل کاری شد.

عبدی نژاد خاطرنشان کرد: از اوایل انقلاب اسلامی تا سال 87 این بوستان تحت حفاظت منابع طبیعی استان تهران قرار گرفت و در این سالها با تلاش شبانه روزی همکاران منابع طبیعی طرحهای جنگل کاری مناسبی صورت گرفت اما در سال 87 تا 93 مدیریت بهره برداری این بوستان به نهادهای نظامی و امنیتی قرار گرفت که با تاکیدات مقام معظم رهبری این بوستان برای استفاده عموم شهروندان در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در ادامه افزود: استان تهران با دارا بودن 18 درصد از جمعیت کل کشور مساحتی زیر یک درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است و می توان گفت تراکم جمعیت در این استان بالا و در نتیجه عرصه محدود است.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=class: MainHeader, colspan: 3]خطر نابودی ۱۷۵ هکتار جنگل هیرکانی

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست از مخالفت این سازمان با ساخت سد شفا رود در گیلان به دلیل تخریب بیش از ۱۷۵ هکتار از جنگل های هیرکانی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام طبیعت سازمان جنگل ها - حمید جلالوندی با اشاره به احتمال مطرح شدن احداث سد شفا رود در سفر ریاست جمهوری به گیلان گفت: سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع با احداث این سد با شرایط فعلی مخالف است و گزارش ارزیابی خود را به هیات دولت ارائه کرده است.

به گفته وی، وزارت نیرو نیز در راستای توضیحات و مشکلاتی که این سد با شرایط فعلی برای عرصه های طبیعی و زیست محیطی منطقه ایجاد می کند اعلام آمادگی کرده تا امکان سنجی کرده و گزینه های فنی جدید برای اصلاح ساختار این سد را بررسی کند.

مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست اظهار داشت: از سوی دیگر مجریان این طرح به بهانه پیشرفت حدود ۱۷ درصدی آن که از حدود ۵۰ سال پیش آغاز شده بر ساخت آن اصرار دارند .

جلالوندی با بیان اینکه با ساخت این سد به شکل فعلی بیش از ۱۷۵ هکتار از جنگل های ارزشمند هیرکانی نابود می شود تصریح کرد: لذا تجدید نظر در مورد ساختار این سد به نحوی که تنها ظرفیتی معادل تأمین آب شرب مورد نیاز منطقه برای آن در نظر گرفته شود ضروری است.

وی افزود: هدف گذاری از احداث سد شفارود با ساختار فعلی که صدمات جبران ناپذیری به عرصه های جنگلی بی نظیر این منطقه وارد می کند علاوه بر تأمین آب شرب، آب مورد نیاز برای کشاورزی و صنعت در منطقه است.

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست تأکید کرد: در صورتی که تنها تأمین آب شرب و کشاورزی با ملاحظات زیست محیطی هدف احداث این سد باشد می توان با اصلاح ساختار آن میزان صدمات به عرصه های طبیعی را به حداقل ممکن رساند.

جلالوندی یاد آور شد: اما تأمین آب مورد نیاز برای صنعت آن هم نیروگاه در بالادست این سد به هیچ عنوان با موازین زیست محیطی در این منطقه سازگار نیست و نه تنها از محل ساخت این سد با ظرفیت بالا بلکه به خاطر ساخت خود نیروگاه برق سازمان محیط زیست مخالفت خود را اعلام کرده است.

تجدید نظر دراحداث سد

پیش از این مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان نیز با اشاره به سفر ریاست جمهوری به گیلان گفت: مطمئنا در این سفر مساله سد شفارود مطرح خواهد شد اما در درجه اول باید ساختار آیتم های احداث سد اصلاح شود.

وی با بیان اینکه باید در مورد این سد تجدید نظر صورت گیرد گفت: برای این منظور باید تیم کارشناسی معتبری از دانشگاه گیلان، استانداری، محیط زیست، منابع طبیعی، آب منطقه ای و دیگر دستگاههای صاحب نظر تشکیل شود.

زارع سطح اشغالی جنگل و مواد مصرفی پیش بینی شده برای سد شفارود را بسیار بالا توصیف کرد و افزود: اگر ارتفاع سد کاهش پیدا کند و سطح اشغال جنگل ها کم شود به نظر می رسد قابلیت اجرا شدن داشته باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه با برنامه پیش بینی شده فعلی ۱۷۵ هکتار از جنگل های شفارود از بین خواهد رفت اظهار داشت: منابع طبیعی معتقد است اگر این مقدار به یک دوم برسد، میزان آب ذخیره شده می تواند برای تامین آب منطقه کفایت کند و همچنین سطح اشغال جنگل های شفارود نیز کاهش پیدا می کند.

سد شفارود بلندترین سد بتونی غلتکی ایران است که با ارتفاع ۱۳۷متر در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری غرب شهر رشت و بر روی رودخانه شفارود ساخته می شود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...