رفتن به مطلب

سفر ٨٠ ميليوني دور ايران


*atefeh*

ارسال های توصیه شده

زیست بوم/غزل حضرتي:قطار اروپايي‌ها بار ديگر راهي ايران شده است؛ ‌قطاري كه سال ميلادي گذشته، ‌دو بار راهي ايران شد و قرار است در سال جديد ميلادي، اين تعداد به ٨ يا ٩ بار برسد. «عقاب طلايي دانوب» قطار معروف مجارستان است؛ قطاري كه عضو باشگاه‌ قطارهاي لوكس دنياست و امكاناتي در حد يك هتل پنج ستاره دارد به همين دليل بسياري از آژانس‌هاي گردشگري از آن به عنوان «هتلي روي ريل» نام مي‌برند. اين قطار متعلق به شركت خط آهن مجارستان است و پنجشنبه از طريق مرز رازي وارد ايران شد.

 

 

نخستين شهري كه گردشگران اروپايي، ‌امريكايي، استراليايي از ايران مي‌بينند، ‌تبريز است. البته تبريز، ‌شهري نيست كه گردشگران از آن بازديد داشته باشند و صرفا بررسي رواديد گردشگران انجام مي‌شود و نخستين شهر مورد بازديد آنها، زنجان خواهد بود. ابراهيم پورفرج، مدير شركت گردشگري پاسارگاد و مجري اين تور در ايران، ‌به «اعتماد»، از جزييات بيشتر اين سفر كه نخستين سفر ٢٠١٥ اين قطار خواهد بود، مي‌گويد؛ ‌سفري كه براي هر گردشگر بين ٩ تا ٢٥ هزار دلار هزينه دارد.

 

 

سري جديد گردشگران اروپايي به زودي وارد شهرهاي ايران مي‌شوند. برنامه‌ريزي اين سفرها با شركت شما بوده، ‌چه تعداد سفر براي سال ٢٠١٥ درنظر گرفته‌ايد؟

 

 

امسال قرار بوده هشت قطار وارد كشور شود، ‌البته براي ٩ تا برنامه‌ريزي كرديم. مبدا همه اين سفرها از مجارستان است، اما گردشگران با مليت‌هاي مختلف‌اند.

 

 

مليت غالب گردشگران در قطارها چگونه است؟

 

 

در دو قطاري كه سال گذشته وارد كشور شدند، آنچه ديديم، در قطار اول بيشتر آلماني بودند و در قطار دوم بيشتر استراليايي، اما اين قطار كه نخستين سري سال ٢٠١٥ است، بيشتر گردشگران امريكايي دارد.

 

 

تعداد گردشگران قطارهاي سال گذشته چقدر بود؟

 

 

سال گذشته دو قطار آمد كه از نيمه دوم سال هم شروع شد و در مجموع، حدود ٤٥٠ نفر به كشور آمدند.

 

 

 گردشگران قطارهاي اروپا چه ميزان در ايران خرج مي‌كنند؟ در واقع به طور متوسط ميزان ارزآوري‌شان براي كشور چقدر است؟

 

 

چيزي بين ٩ هزار تا ٢٠ هزار دلار براي قطار مي‌پردازند. بعضي كابين‌ها هم تا ٢٥ هزار دلار مي‌رسد. اما ميزان ارزآوري‌شان در كشور بطور متوسط، دو هزار دلار است، برخي به واسطه خريدهاي بيشترشان، ‌بيشتر از اين مبلغ، ‌خرج مي‌كنند و برخي كمتر.

 

 

خريدهاي اين گردشگران حول چه محصولاتي است؟

 

 

بيشتر خريدهاي‌شان صنايع دستي ايران است، از فرش گرفته تا صنايع دستي ديگر خرد و بزرگ.

 

 

ميانگين سني گردشگران به چه شكل است؟ به نظر مي‌رسد جوان‌ها در ميان‌شان نيستند.

 

 

ميانگين سني گردشگران، اصولا ٥٠ سال است. بيشتر آنها، زن و شوهرهايي هستند كه وضعيت مالي خوبي دارند و بازنشسته شده‌اند. اين سفرهاي لاكچري يا لوكس است‌.

 

 

قطار عقاب طلايي، ‌هتل قطاري است كه گردشگران به واسطه هتل بودنش، ‌بايد چنين هزينه‌اي را بپردازند. قطار، ‌تركيبي از هتل سه تا پنج ستاره است؟ تركيب كابين‌ها به چه شكل است؟22860_266.jpg

 

 

دقيقا قطار نمونه يك هتل است كه اتاق‌هاي سه، چهار و پنج ستاره دارد. اتاق‌ها به تناسب ستاره‌هاي‌شان، ‌بزرگ و كوچكند. آنها كه ستاره‌هاي بيشتري دارند، ‌تجهيزات بيشتري هم دارند و نرخ‌هاي‌شان هم بالاتر است. آنهايي كه مجهزترند، ‌امكاناتي چون سرويس بهداشتي و دوش حمام مستقل دارند. قطعا اين اتاق‌ها از وسايل باكيفيت‌تري هم برخوردارند. برخي از آنها مبله هستند و برخي فقط تخت دارند. اما همه امكاناتي كه براي زندگي چندروزه در سفر لازم باشد را در اتاق‌ها تدارك ديده‌اند.

 

 

منوي غذايي كه در رستوران سرو مي‌شود، ‌به چه شكل است؟ غذاي ايراني هم در قطار سرو مي‌شود؟

 

 

گردشگران از وقتي كه وارد ايران مي‌شوند بيشتر وعده‌هاي غذايي‌شان را در شهرهاي ايران مي‌گذرانند، تبريز نخستين شهري است كه در كشور ما وارد آن مي‌شوند بعد از تبريز كه صرفا امور گذرنامه‌اي‌شان آنجا انجام مي‌شود ‌وارد زنجان مي‌شوند و تا شب در زنجان هستند ‌بعد از آن دوباره قطار حركت مي‌كند و ساعت ٨ صبح وارد يزد مي‌شوند. مي‌توان گفت در كنار ديدن آثار تاريخي شهرها، صبحانه، ناهار و شام را بيرون مي‌خورند و براي خواب به قطار برمي‌گردند و در قطار براي استراحت آخر شب، نهايتا چاي يا قهوه‌اي مي‌خورند و خود را براي روز بعد آماده مي‌كنند.

 

 

مسير حركت گردشگران از مجارستان تا بازگشت‌شان به مبدا به چه شكل است؟

 

 

آن‌ها از مجارستان حركت كردند، از بلغارستان، روماني و روسيه عبوركردند و از مرز رازي تركيه وارد ايران شدند. يك ايست در تبريز دارند و بعد وارد زنجان مي‌شوند. تبريز زمان‌شان كم است و در ايستگاه راه‌آهن پياده نمي‌شوند. بعدازظهر در زنجان بازديد دارند، ‌از آثاري چون سلطانيه. همچنين مردان نمكي را مي‌بينند. شام را هم در رستوران سنتي شهر ميل مي‌كنند و شب به مقصد يزد حركت مي‌كنند. اصفهان، شيراز و تهران، مقاصد بعدي گردشگران است. در تهران اين گروه با پرواز راهي مجارستان مي‌شوند و گروه دوم كه با هواپيما به تهران آمده‌اند، ‌جاي گروه اول را مي‌گيرند. مقاصد گروه دوم هم تهران، مشهد، كرمان، شيراز، اصفهان، زنجان است كه در نهايت از تبريز و از مرز رازي خارج مي‌شوند.

 

 

قطاري كه در حال حاضر وارد كشور شده، ‌چند گردشگر دارد؟

 

 

نخستين قطار، با خدمه ١١٥ نفرند و گروه دوم تقريبا ٤٥ نفرند كه در تهران اضافه مي‌شوند.

 

 

چرا با شركت‌هاي ديگري كه هتل قطار دارند، ‌براي ورود گردشگر بيشتر مذاكره نمي‌كنيد؟

 

 

هر قطاري نمي‌تواند وارد مرزهاي ريلي ايران شود. ريل‌هاي ما به بعضي قطارها نمي‌خورند و باريك‌تر از ريل‌هاي بعضي كشورهاست. داريم فكري براي اين مساله مي‌كنيم و زمانبندي‌هاي‌مان را روي اين سيستم تنظيم مي‌كنيم كه تا يك ماه ديگر آماده مي‌شود، ‌آن موقع مي‌توانيم بگوييم كه چند تا قطار مي‌توانيم بياوريم. «عقاب طلايي» تنها شركتي است كه اين كار را مي‌كند. اما در حال مذاكره با شركت‌هاي ديگر هستيم. اميدواريم موفق شويم. اما اين شركت حجم زيادي گردشگر را از طريق ريل جابه‌جا مي‌كند.

 

 

قوانين اسلامي ايران براي گردشگران خارجي با ديگر كشورها متفاوت است. اين قوانين در قطار گردشگران هم رعايت مي‌شود يا جزو حريم خصوصي آنها به حساب مي‌آيد؟

 

 

پيش از سفر ‌تمام قوانين و مقررات ايران را در اختيار گردشگران قرار داديم و همه قوانين توسط آنها پذيرفته مي‌شود. اصولا همه گردشگران اين طور هستند. در قطار هم كه هم هتل محسوب مي‌شود و هم وسيله حمل و نقل، ‌خارج از كوپه حريم خصوصي نيست و گردشگران موظف به رعايت قوانين ايران هستند كه البته رعايت هم مي‌شود.

 

 

از ميزان تمايل گردشگران به اين سفرها و رزرو قطارها اطلاعي داريد؟

 

 

تعداد رزرو قطارها بالاست. تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه تعداد قطارها را بيشتر كنيم.

 

 

ميزان رضايت گردشگران از سفر به ايران درچه حد است؟

 

 

اين گردشگران از تمام شهرهاي ايران، آثار تاريخي آن، فرهنگ، رفتار و نوع سرويس و خدماتي كه ايرانيان به آنها مي‌دهند، ‌راضي بودند. ميزان رضايت آنها از ايران نسبت به كشورهاي مسير، روماني، بلغارستان و تركيه بيشتر بود. علتش اين است كه سرويس خدمات‌مان در سطح خوبي است. در تمام شهرها بهترين رستوران‌هاي محلي را در اختيار گردشگران قرار مي‌دهيم. سعي مي‌كنيم اگر نقصي در خدمات هست، به اين وسيله جبرانش كنيم. ميزان رضايت‌شان با چيزي كه از ايران تصور دارند، متفاوت است. يك زماني است كه گردشگر مي‌گويد تركيه خيلي قشنگ است، اما وقتي مي‌رود مي‌بيند آنقدرها كه تعريف شنيده بود هم نيست، اما وقتي گردشگر در مورد ايران مي‌شنود كه ايران خطرناك است و جز صحرا و بيابان چيزي نيست اما وقتي شهرها و فرهنگ مردم را مي‌بيند بر ميزان رضايتش افزوده مي‌شود. مهمان‌نوازي مردم ايران در همه جاي دنيا زبانزد شده است.

 

 

در بازديدهايي كه گردشگران دارند، خبري از اقامت در كلبه‌هاي روستايي و جامعه محلي ايران نيست؟

 

 

در سفرهايمان هنوز اين برنامه‌ها را نداريم و تمايلي هم به آن نداريم. آنقدر در ايران آثار تاريخي غني وجود دارد، ‌كه اگر در فرصت كم، ‌چند تايي از آنها را هم ببينند، خودش خيلي زياد است و باعث بالا بردن رضايت مردم مي‌شود. وقتي وارد استان فارس مي‌شوند، ٢٥٠٠ سال در زمان به عقب مي‌روند، به اصفهان كه مي‌روند، دوره شاهكار معماري اسلامي را مي‌بينند، اينها آنقدر جذاب هست كه ديگر جايي براي بازديد از جامعه محلي و اقامت در آنجا باقي نمي‌ماند. اما يكسري گروه‌هاي ديگر هستند كه آنها علاقه‌مندند در اين كلبه‌ها اقامت كنند و مناظر و ساختارهاي اصيل روستايي را ببينند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...