رفتن به مطلب

اختلالات کیفیت برق و راه حلهای ممکن جهت جبران اثرات آن


saghar...

ارسال های توصیه شده

اختلالات کیفیت برق بر اساس شکل موج آن مطابق تعاریف استاندارد انجمن مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)، به هفت دسته طبقه بندی می گردد. در اینجا سعی شده است این طبقه بندی و راه حلهای ممکن جهت جبران اثرات اختلالات و نوع ups پیشنهادی آورده شود.

جهان تکنولوژیک امروزی ما بسیار به انرژی برق وابسته است. شبکه برق می بایست نیازهای اولیه ملی نظیر روشنایی، مسکونی، گرمایی، سرمایی، تهویه مطبوع و حمل و نقل عمومی و همچنین تغذیه مراکز دولتی، صنعتی، تجاری، دارویی، مراکز اجتماعی و... را تامین نماید. تکنولوژی هوشمند نیاز به تغذیه بدون وقفه و اختلال دارد. قطع برق و یا اختلال در کیفیت آن می تواند در خطوط تولید صنایع باعث هدر رفت مواد اولیه گرانقیمت شود و یا اختلالات نرم افزاری و دیتا بوجود آمده در اثر این نقیصه، باعث ایجاد مشکل گردد.

distortion.jpg

بسیاری از اختلالات برق بوجود آمده در شبکه سراسری بعلت وجود خطوط انتقال چند صد کیلومتری و مواجهه با شرایط آب و هوایی مختلف از قبیل طوفان، رعد و برق، برف و یخ زدگی به همراه خرابی تجهیزات شبکه، تصادفات رانندگی و عملکردهای سوییچینگ شبکه می باشد. همچنین اغلب اختلالات برق بطور محلی توسط شروع بکار بارهای بزرگ، مولفه های توزیع آسیب دیده (معیوب) و حتی نویزهای الکتریکی معمول تولید می گردند.

تاکنون مجموعه واژگان و اصطلاحات مختلف جهت توضیح اختلالات برق موجود بکار گرفته شده که باعث سردرگمی در مطالعه آن گردیده است. لذا انجمن مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)، با تهیه استانداردی سعی در ساماندهی تعاریف موضوع مورد بحث نموده است (IEEE Standard 1159-1995 "IEEE Recommended Practice for Monitoring Electrical Power Quality) که در اینجا موارد عمومی تر آن توضیح داده خواهد شد.

استاندارد IEEE فوق الاشاره، اختلالات کیفیت برق را بر اساس شکل موج آن به هفت دسته به شرح ذیل طبقه بندی می نماید:

1- گذرا (Transients)

2- انقطاع یا وقفه (Interruptions)

3- افت ولتاژ (Sag/ Undervoltage)

4- اضافه ولتاژ (Swell/ Overvoltage)

5- اعوجاج شکل موج (Waveform Distortion)

6- نوسان ولتاژ (Voltage Fluctuation)

7- تغییرات فرکانس (Frequency Variation)

در جدول ذیل اختلالات کیفیت برق به اختصار ذکر گردیده و راه حلهای ممکن جهت جبران اثراتی که این اختلالات می توانند بر عملکرد حرفه ای داشته باشد آورده شده است.

Power_quality.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...