رفتن به مطلب

حذف خطای کلیماسیون


ارسال های توصیه شده

خطاي كليماسيون يعني افقي نبودن محور ديدگاني

و به دو روش اين خطا حذف مي‌شود، قبل از حذف اين خطا بايد مطمئن شويم كه کمپانساتور ترازياب سالم مي‌باشد

 

راه تشخیص سالم بودن کمپانساتور:

 

*براي اينكه سالم بودن كمپانساتور را تشخيص دهيم پس از تراز نمودن ترازياب يك ضربه آهسته به بدنه ترازياب وارد مي‌كنيم و از چشمي نگاه مي‌كنيم اگر

تار رتيكول بالا و پايين رفت كمپانساتور سالم مي‌باشد در غير اين صورت كمپانساتور سالم نيست

 

**روش ديگري براي امتحان سالم نبودن كمپانساتور با قرار دادن يك شاخص در فاصله 100m مي‌باشد دوربين را تراز كرده و به مير نشانه روي مي‌كنيم و عددي را كه بر روي تار قرار دارد را مي‌نويسيم سپس تراز دوربين را به مقدار كمي تغيير مي‌دهيم اگر دوباره همان عدد را نشان داد كمپانساتور سالم مي‌باشد در غير اين صورت كمپانساتور سالم نيست.

 

توجه:

در صورتي كه كمپانستاتور سالم نباشد به هيچ وجه نمي‌توانيم از ترازياب استفاده كنيم پس از اينكه از سالم بودن كمپانساتور مطمئن شويم نوبت به حذف خطاي كليماسيون مي‌باشد.

 

خطاي كليماسيون را به دو روش مي‌توان حذف كرد:

الف ـ روش اجرايي:

كه دوربين را در وسط دو شاخص قرار مي‌دهيم.

 

ب ـ روش دستگاهي:

ابتدا يك طول حدود m 50 را پيدا كرده و سپس وسط انتهاي آن را مشخص مي‌كنيم سپس ترازياب را در نقطه وسط قرار داده و ميرشاخص واقع در ابتدا و انتهاي طول را قرائت مي‌كنيم و عددهاي بدست آمده را مي‌نويسيم در مرحله دوم ترازياب را نزديك يكي از ميرها قرار مي‌دهيم ( در شاخص عقب و جلو بر همراه ترازياب همراه در يك امتداد قرار دارند) سپس بر روي مير عقب و جلو قرائت انجام مي‌دهيم و عددهاي بدست آمده را از هم كم مي‌كنيم اگر ترازياب ما خطاي كليماسيون نداشت اختلاف ارتفاع بدست آمده در حالت اول و دوم يكي مي‌شود و در غير اين صورت ترازياب ما داراي خطا مي‌باشد براي حذف اين خطا نياز به محاسبات داريم.

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

سلام

ببخشید دوربین توتال tc 805 دارم دوربین که روی سه ژایه تراز میکنم و بعد روشن میکنم تراز دیجیتالی ژرش داره و همچنین طول و عرض و فاصله هم پرش داره و نفطه که لیزر میزنم چیزی نمیاره لطفا کمک کنید امکان داره از کمپانستاتور باشه ؟// ممنون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...