رفتن به مطلب

داستان پیتزا مارگاریتا مشهورترین پیتزای جهان!


Astraea

ارسال های توصیه شده

مشهورترین پیتزای جهان ۱۲۵سال پیش مخصوص ملکه ایتالیا روانه تنور یک پیتزافروشی در شهر ناپل شد و نام او را گرفت؛ مارگریتا(pizza margherita). آشپز سه رنگ پرچم ایتالیا را برای ادای احترام به ملکه برگزیده بود: گوجه فرنگی، پنیر موزارلا، ریحان.

 

تابستان سال ۱۸۸۹میلادی است و رافائل اسپوزیتو(Raffaele Esposito) ، صاحب پیتزا فروشی براندی(Brandi), به قصر کاپودیمونت ملکه(Royal Palace of Capodimonte) در شهر ناپل دعوت شده است. همه هم‌و‌غم جناب آشپز این است که با چه ابتکاری به این دعوت پاسخی درخور دهد تا این که فکر بکری به مغزش می‌رسد: پیتزایی با رنگ‌های پرچم ایتالیا، سرخ، سبز، سفید. پیدا کردن ترکیبی که هم خوشمزه باشد و هم این رنگ‌ها را داشته باشد، در آشپزخانه ایتالیایی زیاد مشکل نیست.

پیتزای مارگریتا از خود ملکه مارگریتا به مراتب مشهورتر شد. اگر دقیق بگوییم، شهرتی جهانی پیدا کرد.

پیتزا فروشی براندی هنوز هم در شهر نئاپل دکانش براه است و به خود می‌بالد که خالق چنین پیتزایی است. ناگفته نماند که رافائل اسپوزیتو با این کار دو نشان زد؛ هم دل ملکه را به دست آورد، هم پیتزایی درست کرد که به شدت با صرفه و اقتصادی بود. موادش به راحتی یافت می‌شد و از نان پنیر سبزی ایرانی تنها یک گوجه فرنگی بیشتر داشت. خلاصه پیتزای "فقرا" هم بود.

بعضی می‌گویند پیتزایی با این ترکیب قبل از آن هم بوده است. پائولو پانانی، صاحب فعلی این پیتزافروشی این ادعا را به شدت رد می‌کند و سندی از کاخ ملکه را نشان می‌دهد به تاریخ ۱۱ژوئن ۱۸۸۹که در آن آمده: «پیتزا مارگریتا، پیتزایی لذیذ است با سه طعم خوشمزه و مواد ساده. این پیتزا تاریخی است و سفیر ایتالیا در جهان».

از قرار در همان شب میهمانی سرآشپز ملکه به سمع رافائل اسپوزیتو می‌رساند که «علیاحضرت بسیار راضی بودند».

پیتزا فروشی براندی در یکی از کوچه پس کوچه‌های بخش قدیمی شهر ناپل است. در هیچ شهر دیگری سنت درست کردن "پیتزای واقعی" به اندازه اینجا جدی گرفته نمی‌‌شود. دست‌اندکاران این غذای لذیذ ایتالیایی می‌گویند که پیتزا تاب بحران اقتصادی را می‌آورد. قیمت یک پیتزا با یک نوشابه در ناپل حدودا می‌شود ۱۰یورو. یک خانواده معمولی می‌تواند با پرداخت ۴۰یورو به رستوران برود و غذای خوبی نوش جان کند.

تنها نگرانی پیتزافروشی‌ها رواج این فکر است که «پیتزا چاق می‌کند» و استدلال می‌کنند: «آخر سرتاپای پیتزا ۲۵۰گرم خمیر و ۸۰گرم پنیر و چندتا ورقه گوجه با کمی روغن زیتون است!» مدیر فروش براندی می‌گوید «ما از دانشگاه ناپل خواستیم که تحقیقی درباره پیتزا بکند. نتیجه‌اش این بود که اگر پیتزا خوب درست شده باشد، می‌توانید دوتای آن‌را با خیال راحت نوش‌جان کنید!»

 

pizza.jpg

لینک به دیدگاه

ماگاریتا اولین پیتزایی هست که به شکل امروزی در قرن نوزدهم پخته شده. این پیتزا رو به افتخار ملکه مارگریتا پختن و به همین دلیل اسمش رو بر روی این پیتزا قرار دادن. از اونجا که بسیار آسون و لذیذه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تاریخچه پیتزا مارگاریتا

 

قضیه این بوده که نان گردی در بخش های فقیر نشین ایتالیا درست میشده و روش رو با روغن و موادی پر میکردن و میخوردن. در اواخر قرن نوزدهم ملکه ایتالیا که مارگریتا بود، به این غذا علاقمند شد و برای خوردن این غذا به اون محله های فقیر نشین میرفت و در میان مردم بود. تا اینکه یکی از همون روستا نشینان که میگن شغلش نانوایی بوده، به افتخار ملکه مارگریتا، تصمیم میگیره مواد روی نان رو با سه رنگ پرچم ایتالیا انتخاب کنه. بنابراین از کمی گوجه فرنگی (قرمز) ریحان تازه (سبز) و پنیر (سفید) استفاده میکنه و اون رو به ملکه پیشکش میکنه. این اولین پیتزایی بود که به این شکل و ترکیب در ایتالیا تهیه شد. از اونجا که به افتخار ملکه مارگریتا پخته شده بود، اسم این پیتزا رو مارگریتا گذاشتن. بعد ها به این مواد، ترکیبات دیگه ای هم اضافه شد و پیتزاهای امروزی بوجود اومدن.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گوجه فرنگی برای پیتزا

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سیر تازه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ریحان تازه برای مارگاریتا

 

مواد لازم برای تهیه پیتزا مارگاریتا

 

 

  • گوجه فرنگی سه عدد متوسط
  • ریحان تازه 100 گرم
  • سیر دو حبه
  • پنیر پیتزا 300 گرم
  • خمیر پیتزا به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

طرز تهیه پیتزا مارگاریتا

 

برای تهیه پیتزا مارگریتا ابتدا باید خمیرش رو آماده کنیم . گوجه ها رو هم میتونید به شکل نگینی خرد کنین و هم میتونید به شکل حلقه ای ببرید و هم میتونید اون رو رنده کنید و به شکل پوره در بیاد. فقط اگر گوجه رو رنده کردیم، باید کمی از آب گوجه رو جدا کنیم. یا به شکل معمولی کمی از آبش رو بگیریم. یا اینکه روی حرارت قرار بدیم تا کمی از آبش تبخیر شه. سیر ها رو هم رنده میکنیم و به گوجه اضافه میکنیم. همینطور ریحان تازه ای رو که داشتیم، خرد میکنیم و در مواد میریزیم.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

خمیر رو پهن میکنیم و سس آماده شده رو روی خمیر پهن میکنیم و در فری که از قبل در دمای 375 درجه گرم کردیم، قرار میدیم. بعد از حدود یک ربع پیتزا رو بیرون میاریم و پنیر رو روش میریزیم ( این کار رو برای این انجام میدیم که پنیر نیم ساعت در فر باشه میسوزه و خمیر هم نمیپزه، پس پنیر رو یه ربع آخر اضافه میکنیم)و دوباره در فر قرار میدیم و بعد از ده دقیقه الی یه ربع، پیتزای ما کاملا آماده اس. برای تزیینش میتونیم از ریحان تازه ای که داریم استفاده کنیم. wpml_wink.gif

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اینجوری نمیشه....ماهم باید نون و پنیر و سبزی و گوجه رو جهانی کنیم.سه رنگ پرچمونه..نونشم رنگ دسته پرچمه..

sigh.gif

پس تو گینس اسمتون میخواید ثبت کنید :w02:

 

 

لطفا یک عدد از این پیتزاها بدید من بخورم بعد به همه میگم خوشمزه است یا نه:sigh:

 

بفرمایید ,پست دوم میتونید بردارید میل کنید :ws3:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...