رفتن به مطلب

Astraea

ارسال های توصیه شده

در ابتدا بشر برای تهیه لباس و پوشاک و محافظت از خود در مقابل سرما و گرما صنعت نساجی را به وجود آورد. سپس زیرانداز و روانداز خودرا به یاری این صنعت تهیه کرد و امروزه نه تنها انواع پوشاک و فرش و موکت را به یاری صنعت نساجی تهیه می کند بلکه برای ساخت ترمز ماشین، شریانهای مصنوعی، جاده ها، هواپیماهاو سایت های فضایی، مقاوم سازی کامپوزیت ها، در فیلتراسیون، ژئوتکستایل به منسوجات نیازمنداست. برای مثال بیش از 50 درصد قلب مصنوعی از الیاف نساجی درست شده است. همچنین بیش از 75 درصد استحکام تایرها از منسوجات است و در جاده سازی نیز قبل از این که اسفالت ریخته شود، منسوجات ویژه ای را روی سطح جاده می خوابانند که عمر جاده ها را افزایش می دهد.

 

bkm65b5fifvn9x3ng5hw.jpg

 

مهندسی نساجی مسئولیت تولید انواع منسوجات اعم از انواع پوشاك، كف‌پوش ها مثل فرش و موكت و منسوجات مورد استفاده در صنایع دیگر رابر عهده دارد.اين صنعت یكی از قدیمی‌ترین صنایع كشور است. این‌ صنعت‌ شامل‌ بخش‌های‌مختلفی‌ می‌شود که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌‏‎ ‎کارخانه‌های‌ ريسندگي(تولید نخ‌های‌ مختلف)، بافندگي (تولید انواع‌ پارچه)،‎ ‎تولید فرش‌ ماشینی‌و موکت‌ و همچنین‌ كارخانه هاي تكميل كننده ‌ این‌ کالاها مثل‌‏‎ ‎رنگرزي،چاپ و کارخانه‌های‌ تولید الیاف‌ مصنوعی‌ مثل‌ نايلون و پلي پروپيلن‌‏‎ ‎اشاره‌ کرد.

مهندسان نساجی در کشور دارای تخصص های مختلف تکنولوژی نساجی، شیمی نساجی و علوم الیاف، پوشاک، سازه های نانولیفی و مدیریت صنایع نساجی می باشند که هر کدام حیطه کاری خاصی را در برمی گیرد.

مهندس نساجی با تخصص تکنولوژی نساجی با شیوه های ریسندگی و تولید نخ ها، تولید پارچه، قالی و موکت آشنا است و در طراحی و تعمیرماشین آلات و قطعات نساجی تبحر دارد. به عبارتی این مهندس نساجی روی خط تولید نخ، پارچه و موکت کنترل داشته و مشکلات مربوط به ماشین آلات نساجی را حل می کند. برای طراحی وساخت ماشین آلات نساجی ، مهندس نساجی با مهندسان دیگر از جمله مهندس مکانیک همکاری می کند.

مهندس نساجی با تخصص شیمی نساجی و علوم الیاف آشنایی کامل با کلیه فرآیندها و عملیات شیمیایی صنعت نساجی از جمله رنگرزی، تولید الیاف و ... دارد و کلیه امور مربوط به این بخش ها را زیر نظر دارد.

مهندس نساجی با تخصص پوشاک به طراحی، برنامه ریزی و زمانبندی خطوط تولید پوشاک می پردازد. او با توجه به نحوه دوخت هر نوع لباس،دستگاه های را طوری زمانبندی می کند که از آنها حداکثر استفاده صورت گیرد و دستگاهی بلااستفاده نماند.

مهندس نساجی با تخصص سازه های نانولیفی به آشنایی و دانشی که در حوزه علم نانو دارد، به انجام تحقیقات مختلف برای استفاده از این علم در صنعت نساجی می پردازد. به عنوان مثال تهیه نانو الیاف که نسبت به الیاف معمولی ازانعطاف و استحکام بسیار بالاتری برخوردار است، یکی از زمینه های کاری مهندس نساجی است.

مهندس نساجی با تخصص مدیریت صنایع نساجی که برمسایل مدیریتی و فنی احاطه دارد، عمدتا به عنوان مسئول مدیریت و کنترل بخش های مختلف کارخانجات نساجی فعالیت می کند.

از آنجا صنعت نساجی در بخش های مختلف به حضورمتخصصانی از جمله مهندس مکانیک، مهندس صنایع، مهندس برق و ... نیاز ویژه دارد، مهندس نساجی باید بتواند ضمن شناخت جایگاه مهم آنها، همکاری خوبی با این متخصصان داشته باشد.

در ادامه با وظایف مهندس نساجی، توانمندی و مهارتهای مورد نیاز مهندس نساجی، تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی نساجی، آینده شغلی و بازارکار مهندسی نساجی، درآمد مهندس نساجی و برخی از افراد معروف و مشهور در این حوزه آشنا می شوید.

لینک به دیدگاه

 

وظایف مهندسان نساجی با توجه به نوع تخصص شان کمی با هم متفاوت است. ولی به طور کلی وظایف آنها عبارتند از :

بهره ‌برداری و سرپرستی واحدهای تولیدی صنایع ریسندگی ، بافندگی ، تریکوبافی، موکت ، قالی‌بافی و کارخانجات تبدیل الیاف و سنتیک

سرپرستی سالن‌های تولید

سرپرستی قسمت‌های مختلف آزمایشگاه‌های کارخانه از قبیل آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و رنگرزی پارچه و الیاف

بازدید از سالن های مختلف کارخانه و کنترل کیفیت تولیدات

تهیه فرمول رنگ و پیاده کردن آن روی دستگاه طی مراحل مختلف و روی کالای مورد نظر در آزمایشگاه ها

حفاظت از تجهیزات، دستگاه ها و ماشین آلات موجود

تطبیق شرایط کیفی و کمی مواد اولیه با محصولات مورد تقاضا و برنامه‌ریزی تولید در صنایع مربوط از نظر کیفی و کمی

ساخت قطعات و ماشین‌آلات نساجی و مدرنیزه کردن ماشینهای قدیمی نساجی

 

textile%20engineer2.jpg

لینک به دیدگاه

توان تجزیه و تحلیل مناسب

دقت زیاد و توجه به جزئیات

مهارت مدیریت و سازماندهی (چون بسیاری از مهندسان نساجی مسئولیت مدیریت و کنترل بخشی از کارخانه از جمله بخش تولیدیا کنترل کیفیت را بر عهده دارند)

توان انجام کار تیمی

قوی بودن در دروس ریاضی، فیزیک، مکانیک و شیمی (با توجه به نوع تخصص)

 

r8xt941aqjz8isw7yx.jpg

لینک به دیدگاه

فارغ التحصیلان رشته مهندسی نساجی با گرایش های تکنولوژی نساجی، شیمی نساجی و علوم الیاف و پوشاک در سطح کارشناسی می توانند وارد این شغل شوند.

برای این رشته گرایش های تکنولوژی نساجی، شیمی نساجی و علوم الیاف، مدیریت صنایع نساجی و مهندسی ساختارهای نانولیفی در مقطع کارشناسی ارشد و گرایش های تکنولوژی نساجی و شیمی نساجی و علوم الیاف در مقطع دکترا در دانشگاههای کشور وجود دارد که فارغ التحصیلان آنها نیز می توانند وارد صنعت نساجی شوند.

لینک به دیدگاه

مهندس‌ نساجی‌ می‌تواند در کارخانجات‌ نساجی‌به‌ عنوان‌ مدیر عامل‌، رئیس‌ کارخانه‌، مدیر تولید (مسؤول‌ سالن‌های‌ مختلف‌ ریسندگی‌، بافندگی‌، رنگرزی‌، چاپ‌ و تکمیل‌ زیر نظر این‌ مدیر کار می‌کنند)، مدیر بازرگانی‌(مسؤول‌ بازاریابی‌، مسؤول‌ فروش‌ و مسؤول‌ تدارکات‌ در این‌ بخش‌ فعالیت‌ دارند)،مدیر مهندسی‌ صنعتی‌ (مسؤولان‌ آزمایشگاه‌های‌ مختلف‌ و کارشناسان‌ کنترل‌ کیفیت‌ بخش‌های‌مختلف‌ در این‌ حیطه‌کاری‌ فعالیت‌ می‌کنند) و مشاور کارخانه‌ (مشاور در امور مختلف‌ مانند خرید خط‌ تولید، طراحی‌ خط‌ تولید، تولید جنس‌ جدید، رفع‌ اشکالات‌ پیش‌ آمده‌در خط‌ تولید، خرید ماشین‌آلات‌ و بررسی‌ افزایش‌ انعطاف‌پذیری‌ آنها) فعالیت‌ کند.

 

textile%20engineer3.jpg

همچنین می تواند با بخش‌ نساجی‌ مؤسسه‌ استاندارد،اداره‌ نساجی‌ و پوشاک‌ وزارت‌ صنایع‌، بخش‌ نساجی‌ وزارت‌ کار (برای‌ بررسی‌ مسائل ‌کارگری‌، کم‌ کردن‌ ضایعات‌ و افزایش‌ تولید و بهره‌وری‌)، بخش‌ نساجی‌ وزارت‌ دادگستری‌(برای‌ تعیین‌ قیمت‌ کارخانجات‌ ورشکسته‌ و برآورد کردن‌ قیمت‌ کالاهای‌ نساجی‌)، سازمان ‌پژوهش‌های‌ علمی‌ و صنعتی‌ و مراکز تحقیقاتی‌ مانند مرکز تحقیقات‌ جهاد کشاورزی‌ همکاری‌نماید.

مهندس نساجی با تخصص پوشاک نیز می‌تواند در واحدهای صنعتی معروف تولید پوشاک ایران مشغول به کار شود. از سوی دیگر، می تواند در صورت داشتن سرمایه و تجربه لازم، واحد تولیدی دایر کند و به طور مستقل کار کند. البته این فرصت کارآفرینی برای همه مهندسان نساجی وجود دارد.

متاسفانه علیرغم وسعت و اهمیت زیاد صنعت نساجی در کشور، چندی است این صنعت دچار رکود شده و نتوانسته جایگاه واقعی خویش را در اقتصادکشور به دست آورد. این شرایط به دلایل مختلفی حاکم شده است ولی برای حل این مشکل نیازبه نیروهای متخصص و توانمندی است که بتوانند با نوآوری های خویش باعث تحول در این حوزه شوند.

لینک به دیدگاه

مهندس نساجی که دربخش های دولتی مشغول به کار می شود، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند.

در بخش خصوصی شرایط حقوقی متفاوت است. میزان تجربه، تخصص و توانمندی مهندس نساجی و نوع قراردادی که با کارفرمای خود می بندد، تعیین کننده میزان حقوق و درآمد او می باشد. با توجه به این عوامل مهندسان نساجی در بخش خصوصی درآمدهای متفاوتی دارند.

مهندس نساجی که رو به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار خود می آورد، علیرغم سختی های بسیار، درآمدش به میزان فعالیت و موفق شدن او در این حوزه وابسته است.

 

 

dtdqkuzxzkpsztcfgtup.jpg

لینک به دیدگاه

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند.

یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است.البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

برخی از شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی mbti :

 

intj این تیپ شخصیتی توان پژوهش و برنامه ریزی مستقل داشته و منطقی می باشد.او به کمک شم خود توان دیدن و در نظر گرفتن همه راه حل های ممکن و خلاقانه را دارد.

 

 

estj این تیپ شخصیتی دوست دارد با چیزهای ملموس و واقعی سر و کار داشته باشد.او می تواند بر اساس استدلال های قیاسی خود به علت و معلول ها پی برده و نتیجه گیری کند.همچنین علاقه دارد در واحدهای سازمان یافته در سمت های ارشد و مدیریتی کار کند.

 

 

istj این تیپ شخصیتی از دقت بالایی برخوردار است و دارای مهارت های فنی خوبی می باشند.

 

 

istp این تیپ شخصیتی به رشته های فنی و فهمیدن چرایی و چگونگی کار کردن اشیاعلاقه دارد. او مشاهده کننده خوبی بوده و به جزئیات و واقعیات توجه زیادی دارد. استفاده از تحلیل های منطقی به خوبی در کار این تیپ شخصیتی مشهود است.

 

 

kurs-china.JPG

 

لینک به دیدگاه

حسن تفضلی : پدر نساجی ایران و یکی از مدیران و کارآفرینان نامدار صنعت نساجی ایران

hasan%20tafazoli.jpg

 

 

 

 

 

 

دکتر هوشمند بهزادان: از اساتید برتر مهندسی نساجی، دارنده دکترای مهندسي تكنولوژي ريسندگي و بافندگي ازآلمان و دارای تالیفات و ترجمه های بسیاری در حوزه نساجی

 

hushmand%20behzadan.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر محمد حقیقت کیش : از اساتید برتر مهندسی نساجی، دارنده دکترای علوم الياف و پليمر از دانشگاه كاروليناي شمالی و دارای تحقیقات، تالیفات و ترجمه های بسیاری در حوزه نساجی

 

mohammad%20haghighatkish.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...