رفتن به مطلب

بامبو؛ جایگزینی بادوام برای تقویت سازه‌‌ها با فولاد


ارسال های توصیه شده

کشورهای پیشرفته دارای بالا‌ترین میزان تقاضا بتن مسلح شده با فولاد هستند، اما اغلب ابزار مورد نیاز برای تولید فولادمتناسب با نیاز را ندارند.

 

آزمایشگاه "شهرهای آینده" سنگاپور به جای اینکه خود را تحت سلطه‌بازارجهانی فولاد که در سیطره‌ی کشورهای پیشرفته است قرار دهد، جایگزینی را برایاین محصول کمیاب پیشنهاد می‌دهد: بامبو.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بامبو که فراوان منطبق با اصول پایداری و به شدت بازگشت‌پذیر است، قابلیت این را دارد که در آینده تبدیل به جایگزینی ایده‌آل برای مکان‌هایی شود که در آن‌ها امکان تولید فولاد به آسانی میسر نیست.

عملکرد بامبو در سنجش مقاومت کششی بر بیشترمصالح از جمله فولادی که برای مسلح‌سازی به کار می‌رود، پیشی می‌گیرد. بامبو این دستاورد را از طریق ساختار لوله‌ای توخالی‌اش که در طول هزاران سال برای مقاومت دربرابر باد در زیست‌گاه طبیعی تکامل یافته، کسب کرده است. این ساختار کم‌وزن،همچنین دِرو و نقل و انتقال را آسان می‌سازد. بامبو به علت چرخه‌ی رشد به طرزباورنکردنی سریعی که دارد و تنوع محل‌هایی که قابل کشت است، بسیار ارزان نیز هست.

رشد چنین گیاه سریع رشد‌کننده‌ای نیازمندجذب مقادیر زیادی دی اکسید کربن توسط گیاه است و این مسئله بدان معنی است که زراعت آن به عنوان یک مصالح ساختمانی، به کاهش نرخ تغییرات جوی کمک می‌کند. این ویژگی‌هابه تنهایی برای سرمایه‌گذاری در گسترش بامبو به عنوان تقویت‌کننده‌"بتن" ترغیب‌برانگیز است.

در حقیقت، به رغم این امتیازات، همچنان برای غلبه بر محدودیت‌های بامبو جای کار وجود دارد. انقباض و انبساط که هم توسط تغییرات دمایی و هم جذب آب صورت می‌گیرد، یکی از این محدودیت‌ها است. این گیاه همچنین مستعد سستی ساختار به علت قارچ و اضمحلال طبیعی است.

به طرزی کنایه‌آمیز، بسیاری از کشورهایی که از تقویت "سازه" با بامبو بهره می‌برند، همچنین فاقد منابع مورد نیازبرای تبدیل آن به جایگزینی بادوام برای فولادی که در حال حاضر بر آن تکیه دارندهستند. آزمایشگاه شهرهای آینده در حال حاضر پژوهشی در دست دارد برای تعیین کردن کلیه کاربردهایی که بامبو به عنوان یک مصالح ساخت و ساز می‌تواند داشته باشد.آزمایش آن‌ها در این زمینه، منجر به دریافت جایزهٔ Zumtobel Group شده است.

آرک دیلی

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...