رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی تولید میگردد که می توان به دستگاه های تکسیما، واندویل ، CRX ، ASR ، VTR و... اشاره کرد.

 

جنس هر فرش نیز می تواند آکریلیک یا BCF و مخلوطی از این دو،یا الیاف جدید ابریشم مصنوعی(پلی استر) باشد.

 

قابل ذکر است که فرش های ۱۰۰% آکریلیک دارای کیفیت و قیمت بالاتری هستند ولی فرش های ابریشم مصنوعی در حال حاضر به دلیل عدم پرزدهی و شستشوی بسیار آسان و ثبات و درخشندگی بالا در بازارهای جهانی بعنوان بهترین کفپوش موردتوجه قرار گرفته و در ایران نیز اولین تولید کننده این فرش با دستگاه VTRمخصوص بافت ابریشم(صنایع تولیدی کرامتیان) در مبارکه اصفهان است.

 

همچنین فرش ها بر اساس شانه به ۳۵۰ - ۴۴۰ - ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه تقسیم می شوند.

تراکم فرشها نیز می تواند براساس نوع ماشین و شانه بین ۷۰۰ تا۲۰۰۰ باشد.

 

23726_202.jpg

لینک به دیدگاه

تاریخچه پیدایش فرش ماشینی در کشورمان نشان می‎دهد که این محصول در ایران عمری تقریباً ۴۰ ساله دارد.

در ابتدای دهه ۵۰ اولین فرش ماشینی تولید داخل در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان توسط ماشین‎های مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق و پرز نسبتاً کوتاه و وزن سبک، بافته و روانه بازار گردید.

همزمان با آن عده‎ای از تجار، فرش‎هایی باهمین مشخصات و تا حدی مرغوب‎تر از کشور بلژیک وارد بازار ایران نمودند و سلیقه ایرانی را با پدیده فرش ماشینی آشنا کردند.

با مشاهده استقبال نسبتاًمطلوبی که مردم از فرش ماشینی به عمل آوردند صاحبان گروه صنعتی بهشهر (خاندان لاجوردی)که از کارخانه‎داران و سرمایه‎گذاران خوشنام کشور بودند، اقدام به تاسیس شرکت بزرگی به نام شرکت صنایع کاشان (فرش راوند) نمودندکه فعالیت آن در زمینه تولیدات مواد مرتبط با فرش و همچنین خود فرش ماشینی بود و اولین محصول آن در سال ۱۳۵۳ به بازار عرضه شد.

این محصول با نمونه‎های قبلی کاملاً متفاوت و شباهت‎های زیادی به فرش دستباف داشت که به خصوص نوع پشمی آن فوق‎العاده مورد اقبال عمومی قرارگرفت.

متعاقب آن شرکت‎های دیگری از جمله شرکت شهباف که بعدها به فرش گیلان تغییر نام داد و همچنین شرکت‎های فرش پارس و مولن روژ (نقش ایران) و فرش اکباتان تاسیس و به رقابت پرداختند.

این امر تااواخر سال ۵۷ به طور معمول ادامه داشت و شرکت‎های بزرگ تولیدکننده فرش با هم در حال رقابت بودند. پس از مصادره اموال و کارخانجات تعدادی ازسرمایه‎داران ایرانی در سال ۵۸ از جمله شرکتهای ملی (مصادره شده)، کارخانجات فرش ماشینی موجود نیز چون صدها واحد تولیدی دیگر زیر پوشش مدیریتی سازمان‌های دولتی مثل سازمان صنایع ملی ایران، بنیاد مستضعفان و جانبازان و … درآمد و مدیران دولتی اکثراً کم تجربه و بیگانه با مسائل صنعت، به مدیریت این کارخانجات بزرگ و با ارزش منصوب شدند و از آن پس منحنی حیات این کارخانجات به سراشیبی افتاده و روبه افول نمود.

 

در سال ۵۷ تعدادی از متخصصان صنعت نساجی و دست‎اندرکاران صنعت فرش ماشینی و همچنین پاره‎ای از کارخانه‎داران که تا آن زمان در رشته‎های دیگر نساجی فعال بودند به فکر ایجاد واحدهای جدید فرش ماشینی افتادند و کارخانجاتی از قبیل قالی سلیمان، فرش مشهد، فرش شیراز (دناژ)، فرش مازندران، فرش باستان و ستاره کویر و تعدادی دیگر در گوشه و کنار کشور و با ماشین‎های مربوط به آن زمان مثل وندویلald۶۱ و al۱ و textima شروع به کار نمودند و از همین جا سیر تحول فرش ماشینیدر بخش خصوصی و توقف یکی پس از دیگری کارخانجات بزرگ موجود تحت پوشش دستگاه‎های دولتی آغاز شد. با انتقال تدریجی متخصصان شاغل درکارخانه‎های بزرگ به کارخانه‎های نوپا رقابت جدیدی در زمینه تولید فرش ماشینی در میان واحدهای بخش خصوصی در گرفت.

ولی تحول اساسی در صنعت فرش ماشینی در کشور از سال ۶۵ شروع شد که این سیر تحول موجب ایجاد بیش از ۱۶۰۰ واحد کوچک و بزرگ تولیدکننده فرش گردید که در حال حاضر مشغول رقابتند.

لینک به دیدگاه

فرآیند تولید فرش ماشینی شامل مراحل زیر است:

 

مرحله اول: آماده کردن نخ ها

ابتدا نخ ها به شکل الیاف خام و یا دسته رشته های بلند به کارخانه آورده می شوند.الیاف خام که تقریباً 18سانتی متر هستندمعمولاً پیچیده نشده و رشته رشته هستند که باید تغییر داده شوند.

این رشته ها درون یک ظرف قیف مانند ریخته می شوند. سپس روغن زده میشوند و ماشین حلاجی آن ها را به صورت طناب های بلند و سستی می ریسد که فیتیله نامیده می شوند.

پس از آن فیتیله ها فشرده، کشیده و به نخ های واحدی تبدیل می شوند و به دور قرقره ها پیچیده می شوند.الیاف خام تک لایه ای و رشته های دسته ای بلند بعداً به یکدیگر پیچیده می شوند تا به صورت تارهای کلفت مناسب برای بافت درآیند.

نخ ها سپس به وسیله بخار حجیم می شوند و بعد،آن ها را تا 132-138 درجه سانتیگراد حرارت می دهند. این حرارت باعث می شود که نخ شکل پیچیده اش را حفظ کند. پس از سرد کردن، این نخ ها را به دور لوله هایی میپیچند و به دستگاه بافندگیانتقال می دهند.

 

مرحله دوم: رنگ کردن نخ ها

نخ ها به منظور بافت فرش ابتدا با روش های خاصی رنگ می شوند. در این روش ها 227-455 کیلوگرم الیاف را در خمره های تحت فشارهوا می گذارند که رنگ مورد نظر در آن ها پخش می شود و یا در روش دیگری الیاف یاکلاف های نخ را پی در پی از حوضچه ها یا خمره های رنگ عبور می دهند تا کاملا به رنگ مورد نظر درآید.

یک روش دیگر رنگ آمیزی نخ ها این است که نخها را شکل می دهند و سپس رنگ داغ تحت فشار وارد اشکال نخ شود تا نخ ها رنگ آمیزی شوند.

همچنین در روش دیگری، نخ را از طریق غلتک های چاپ رنگ پرس می کنند، در حالیکه روش دیگری نیز نخ ها را به شکلی می بافد و سپس قبل از بازشدن نخ ها با رنگ ها آمیخته می شوند. نخ ها با هر روشی که رنگرزی شوند درمرحله بعد تحت بخار قرار می گیرند و سپس شسته و خشک می شوند.

 

 

مرحله سوم: بافت فرش ماشینی

در پشت ماشین بافندگی فرش ماشینی قرقره ای قرار دارد که نخ هادرون آن قرار می گیرد و توسط یک لوله نایلونی که به سوزن بافندگی وصل می شود تغذیه می شود. سوزن در داخل زمینه فرو می رود و به این ترتیب نخ را وارد یک حلقه می کند.

عمق فرورفتن سوزن در داخل زمینه توسط حسگرهای نوری که توسط برق عمل می کنند کنترل می شود. و به همین صورت ارتفاع حلقه نیز می تواند کنترل شود.

یک قلاب یا گیره، گره را متناوباً گرفته و رها می کند و سوزن به جهت مخالف حرکت می کند. زمینه پشتی به جلو می آید و سوزن دوباره آن را تکرار می کند. همچنین برای برش زدن نخ ها، یک گیره در طرف دیگر قراردارد که به یک تیغه مجهز است و مانند یک قیجی عمل می کند و گره ها را می برد. این عملیات بافندگیتوسط چندین هزار سوزن انجام می گیرد و در هر دقیقه چندین هزار ردیف بافته می شود.بنابراین یک ماشین بافندگیمی تواند روزانه چندین صد متر مربع فرش ماشینی تولید کند.

 

 

مرحله چهارم: رنگ آمیزی فرش ماشینی آماده

این روش رنگ آمیزی در صورتی انجام می شود که در مراحل قبل نخ ها رنگرزی نشده باشند که به آن رنگ آمیزی یکپارچه فرش می گویند.

در این مرحله چندین تخته استاندارد فرش به هم متصل می شوند سپس تخته طویل فرش ماشینی داخل حوضچه قرار داده شود. سپس حوضچه را پر از آب می کنند و آن را گرم کرده و مواد شیمیایی رادرون آب آن حل می کنند. سپس این ترکیب را با افزایش دادن حرارت جوشانده و به مدت 4ساعت می جوشانند.

در یکی دیگر از روش های رنگ آمیزی یکپارچه فرش چندین ردیف فرش ماشینی به یکدیگر متصل می شوند تا یک تخته فرش بلند را تشکیل دهند.

سپس این تخته فرش ماشینی بلند در زیر لوله هایی قرار می گیرد که رنگ ها راروی آن پخش می کنند. پس از رنگ آمیزی فرش ماشینی، فرش تحت بخار آب قرار می گیرد تارنگ آن ثابت شود، در قسمت بعد رنگ اضافی شسته می شود. سپس فرش خشک شده و به صورت لوله درمی آید.

 

 

 

مرحله پنجم: پایان فرش بافی

پایین فرش های رنگ آمیزی شده ابتدا به هم دوخته می شوند تا به شکل یک نوار بلند درآید.

این نوار سپس در زیر یک دستگاه قرارمی گیرد که یک مایه لاستیکی پوشاننده را در کف فرش پخش می کند. این دستگاه همزمان فرش را لوله می کند. همزمان، یک سطح ثانویه محکم نیز با لاستیک پوشانده می شود. هردوی اینها به صورت یک جفت رول، لوله می شوند، تا به صورت یک ساندویچ درآیند ویکدیگر را بپوشانند.

سپس فرشماشینی را داخل یک کوره قرار می دهند تا لاستیک سفت شود.سپس فرشِ ماشینی آماده، تحت بخار قرار می گیرد. سپس آن را برس کشیده و هوامی دهند. در نهایت یک ماشین آن را بحرکت درمی آورد که پرزهای اضافی که بالای سطحآن است حذف شود. سپس فرش با طول 37متر لوله می شود، پس از آن توسط پلاستیک محکمی بسته بندی شده و به انبار کارخانه فرش ماشینی یا یک فرش فروشی انتقال می یابد.

لینک به دیدگاه

تولید فرش ماشینی شامل سه مرحله اصلی ریسندگی ، بافندگی و تکمیل.

برای تولید فرش ماشینی ، در ابتدا الیاف به کارخانه وارد شده ، پس از رنگرزی و با تنوعی از رنگ های مختلف تحویل واحد ریسندگی نخ و با نمره های متفاوت به نخ هیت ست تبدیل می شوند ، در ادامه به واحد بافندگی منتقل و فرایند بافت بوسیله دستگاه فرشبافی انجام میشود. در انتها پس از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی در واحد تکمیل فرش جهت فروش به بازارهای مقصد ارسال میشود.

در ادامه همراه با تصاویر کارخانه فرش مشهد ، نحوه تولید فرش ماشینی از ابتدا تا انتها را مشاهده می کنید .

 

 

L00922298580.jpg

دستگاه بافت CRX

لینک به دیدگاه

ریسندگی

در این واحد نخ لازم برای بافت فرش تهیه می شود.

 

فرش ماشینی از سه دسته نخ به نامهای نخ تار از جنس پنبه ، پلی استر و نخ پود از جنس جوت و نخ خاب یا ریشه که از جنس آکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و در بعضی موارد ویسکوز بافته می شود . در یک فرش 12متری معمولا” حدود 82% آن نخ خاب 12% نخ پود و 6% نخ تار می باشد.

868177_orig.jpg868206_orig.jpg868204_orig.jpg868201_orig.jpg868210_orig.jpg868209_orig.jpg868208_orig.jpg868207_orig.jpg868203_orig.jpg868200_orig.jpg.

لینک به دیدگاه

بافندگی

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی بافته می شود که می توان به دستگاه های تکسیما، واندویل CRX ، ASR ، VTR و HCP اشاره کرد.

در تولید فرش ماشینی از دو دهنه کار استفاده می شود که در اصطلاح ” فرش رو و زیر بافت ” گفته میشود ، دو فرش دارای خاب مشترک توسط تیغه برش که همراه بافت در حال حرکت است برش داده شده و از هم تفکیک می گردد.

868197_orig.jpg

868195_orig.jpg868194_orig.jpg868179_orig.jpg868191_orig.jpg868180_orig.jpg

868196_orig.jpg

لینک به دیدگاه

تکمیل فرش

پس از بافت ، فرشها به سالن تکمیل فرش ماشینی منتقل و در آنجا به ترتیب ، مراحل زیر را پشت سر میگذارند :

1- تیغه

2- آهار زنی پشت فرش

3- شیرینگ(پرداخت سطح فرش)

4- برش طولی و عرضی فرش

5- لبه دوزی ، زیگزاگ و ریشه زنی

6- کنترل کیفیت

7 – رول و بسته بندی

 

868198_orig.jpg868192_orig.jpg868193_orig.jpg868190_orig.jpg868189_orig.jpg868182_orig.jpg868188_orig.jpg868187_orig.jpg868186_orig.jpg868183_orig.jpg868185_orig.jpg868181_orig.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...