رفتن به مطلب

موفقیت محققان ایرانی در تولید نانوساختارهای فولرین با امواج فراصوت


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1] موفقیت محققان ایرانی در تولید نانوساختارهای فولرین با امواج فراصوت

 

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران

کد خبر: 94010601051

پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پژوهشگران دانشگاه کاشان در تحقیقات خود از روشی ساده، مؤثر و سریع جهت ساخت نانوساختارهای فولرین استفاده کردند که میزان اتلاف انرژی را کاهش داده و بدون ایجاد محصولات جانبی، بازده محصول را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، بعد از کشف فولرین‌ و تولید آزمایشگاهی آن، پژوهش‌های فراوانی در مورد روش‌های تهیه‌ی انواع نانوساختارهای فولرینی و نیز روش‌های شناسایی و اثبات ساختار آن‌ها توسط محققین انجام گرفته است. اهمیت این تحقیقات را می‌توان به کاربرد نانوساختارهایی با پایه‌ی فولرین در علم مواد، شیمی دارویی و وسایل فوتوالکترونیک ارتباط داد.

 

دکتر جواد صفایی قمی، هدف دنبال شده در این طرح پژوهشی را بدین شرح توضیح داد: «ما از امواج فراصوت به عنوان روشی نوین در تهیه‌ی نانوساختارهای با پایه‌ی فولرین استفاده کردیم. این روش، مبتنی بر اصول شیمی سبز و سازگار با محیط زیست است.»

 

به گفته‌ این محقق، طی فرایند تولید با امواج فراصوت، علاوه بر ایمنی کار، اتلاف انرژی کمتر شده و زمان واکنش به نحو چشمگیری کاهش یافته است. افزون بر این، بازده محصولات تا حدود دو برابر افزایش یافته و همچنین محصولات جانبی تولید نخواهد شد.

 

با توجه به کارایی و عملکرد این نانو مواد در جذب نور و تبدیل انرژی نورانی به انرژی الکتریکی، می‌توان از آن‌ها در کاربردهای الکترونی و نوری ویژه، صنایع فوتوالکترونیک و یا وسایلی از جمله سلول‌ها و باتری‌های خورشیدی استفاده کرد. کاربرد این ترکیبات به طور گسترده در وسایل فوتوولتاییک است.

 

نانوساختارهای تولید شده با روش‌های طیف سنجی FT-IR، 1H NMR، 13C NMR و Mass مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با توجه به اینکه قطر نانوساختار فولرین توسط روش‌های طیف سنجی حدود 0/7 نانومتر تعیین شده است، می‌توان اندازه‌ی متوسط این نانوساختارها را حدود 0/7 تا 1 نانومتر تخمین زد.

 

صفایی قمی در ادامه به نحوه‌ی عملکرد روش فراصوت پرداخت و افزود: «امواج فراصوت به ‌عنوان روشی ملایم، مؤثر و سازگار با محیط زیست نسبت به روش‌های معمولی حرارتی، می‌تواند جایگزین آن‌ها شود. تحت امواج فراصوت، دما و فشار بالایی درون حباب‌های موجود در مخلوط واکنش تولید شده و در نتیجه مخلوط واکنش را فعال خواهد کرد. زمانی‌که سطوح این حباب‌ها متلاشی می‌شود، سرعت واکنش افزایش می‌یابد. با انجام واکنش حلقه‌زایی تحت امواج فراصوت که از طریق برخورد مؤثر و کافی بین مواد اولیه اتفاق می‌افتد، سرعت فرایند تسریع می‌شود.»

 

حاصل تحقیقات دکتر جواد صفایی قمی- عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان- و دکتر ریحانه معصومی- دانش‌آموخته‌ شیمی آلی این دانشگاه- در مجله‌ Ultrasonics Sonochemistry (جلد 23، شماره 1، سال 2015، صفحات 212 تا 218) منتشر شده است.

 

انتهای پیام

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...