رفتن به مطلب

اثر استروبوسکوپ و خطرات ناشی از آن


saghar...

ارسال های توصیه شده

لامپ های تخلیه گازی دو بار در هرسیکل هنگامی که جریان به صفر می رسد خاموش می شوند اما چشم انسان قادر به تشخیص آن نمی باشد .لامپ های فلورسنت با بالاست القایی که با فرکانس شهری 50 تا 60 هرتز کار می کنند در هرسیکل 100 تا 120 بار خاموش می شوند . اگر چه این روشن و خاموش شدن ها قابل تشخیص توسط چشم نیست اما باعث خستگی سیستم بینایی در دراز مدت می گردد . در لامپ های امروزی که با بالاست های الکترونیکی کار می کنند بدلیل داشتن فرکانس کار بالای 26000 هرتز عملا مشکل یاد شده از بین می رود .

علاوه بر مشکل فیلکر در بالاست های القایی که توضیح داده شد ، ممکن است اثر استروبوسکوپ نیز ایجاد شود یعنی هنگامی که لامپ ها با فرکانس 50 هرتز کار می کنند و 100 بار در هرسیلکل روشن و خاموش می شوند احتمال دارد وسایل مکانیکی دواری، زیر نور این لامپ ها ساکن به نظر برسد و این در صورتی است که سیکل روشن و خاموش شدن لامپ با سیکل حرکت دورانی ماشین دوار یکسان می گردد .

در این حالت ممکن است به خیال اینکه جسم ساکن است برای کاربر و استفاده کننده ایجاد خطر نماید

برای رفع این مشکل ، استفاده از چراغ های 2 تا 3 لامپی است که بین جریان های آنها اختلاف فاز ایجاد شده است به طوری که سیکل های روشن و خاموش شدن آنها برهم منطبق نیست .

همچنین استفاده از لامپ های سه تایی است که از فاز های مختلف یک سیستم سه فاز تغذیه می گردد .

البته استفاده از لامپ هایی با فرکانس بالا ، ایجاد این پدیده را تاحدی از بین می برد چرا که بسامد سیستم های مکانیکی به فرکانس این لامپ ها نمی رسد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...