رفتن به مطلب

شیشه و ساختمان


ارسال های توصیه شده

شیشه ماده‌ای است که به دلیل آرایش اتمی/ملکولی خاص خود حالت جامد دارد ولی بر خلاف دیگر جامدها بلوری نیست. این حالت هنگامی رخ می‌دهد که ماده مذاب قبل از رسیدن به نقطه انتقال به شیشه به سرعت سرد می‌شود.

 

همراه با توسعه و پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در عرصه های مختلف زندگی بشر ، امروزه فناوری های مدرن صنعت شیشه نقش موثری در بهینه سازی مصرف انرژی و زیبا سازی ساختمانها ایفا می کند. از این روست که علاوه بر کاربردهای متنوع و روز افزون شیشه در ساختمانها ، نه تنها از اتلاف انرژی به میزان زیادی کاسته شده است بلکه ساختمانهایی بسیار زیبا و آرام بنا شده است.

 

یکی از آلودگی هایی که بخصوص در شهر ها وجود دارد آلودگی صوتی است که به گفته متخصصان عامل بسیاری از فشارهای روحی و کاهش کارایی افراد است. وجود شیشه های خاص علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی و ایجاد نمای زیبا ، آلودگی های صوتی را به حداقل رسانده و محیطی آرام برای کار و استراحت فراهم می کند.

Buildi2.jpg

 

 

 

 

 

انواع شیشه

 

 

شیشه های ایمنی (Safety Glass )

شیشه های ایمنی به سختی می شکنند و در مقابل نیروهای ناشی از ضربه ، انفجار ، باد و زلزله مقاومت نموده و یا در صورت شکستن به تکه های کوچکی تبدیل می شود که برندگی شیشه عادی را ندارند و خسارت جانی و مالی حادثه را به حداقل می رسانند.این شیشه ها پس از فرایند سخت سازی ۵ الی ۶ برابر نسبت به شیشه های معمولی مقاومتر می شوند.ایجاد تغییرات بعدی روی شیشه های ایمنی دشوار و در اکثر مواقع غیر ممکن است ، لذا در تهیه نقشه مورد نیاز بایستی دقت کافی به عمل آید. در ضمن حین انجام پروسه سخت سازی این قابلیت وجود دارد تا محصول به شکل خم استوانه ای نیز باشد ، که البته در این زمینه محدودیتهایی جهت ضخامت وجود دارد.

شیشه های درهای ورودی مغازه ها از این نوع است.

 

 

شیشه های چند لایه ( Laminated Glass )

امروزه در مواردی مانند سقفها ، نماهای شیشه ای ، شیشه های خودروهای حفاظت شخصیت ها ، شیشه های ضد گلوله ، ضد انفجار ، ضد عبور و اغتشاش ، سرقت و ... که امکان آسیب ناشی از شکست شیشه وجود داشته باشد ، از شیشه های چند لایه استفاده می شود.

این نوع شیشه عموماْ از دو یا چند لایه شیشه و یک یا چند لایه PVB (طلق ) تشکیل می شوند. شیشه های چند لایه در اثر ضربه های شدید به هیچ وجه نمی ریزند و چسبیده به طلق باقی می مانند. همچنین به خاطر ایمنی بالا ، کاهش قابل توجه سر و صدا و جلوگیری از عبور حدود ۹۹٪ از اشعه مضر فرابنفش ( UV ) نور خورشید و نیز امکان تولید محصولاتی با رنگهای متنوع باعث استفاده روز افزون شیشه های چند لایه گردیده است.

 

Buildi3.jpgBuildi4.jpg

 

 

شیشه های چاپدار و رفلکتیو (Printed Screen - Reflective Glass )

 

شیشه های چاپدار که در انواع سخت سازی شده و معمولی ارائه می گردند شامل طرح های مختلف از جمله به شکل سنگهای گرانیتی تولید می شوند و برای نمای ساختمانها ، پارتیشنها ، نمای داخلی ساختمانها ، نورگیرها ، شیشه های لوازم خانگی مانند (اجاق گازی ، بخاری و ... ) و دربهای ورودی شیشه ای استفاده می شوند.

شیشه های رفلکس که در رنگهای متنوعی ارائه می شوند به منظور زیبا سازی ساختمانها به کار می روند.به علاوه این نوع شیشه ها اشعه های خورشید را به نحو قابل ملاحظه ای منعکس نموده و مانع از ورود آن به داخل ساختمان می شود. از این رو برای ساختمانهایی که بیشتر در معرض اشعه های زیان آور خورشید قرار دارند مناسب است.

 

 

 

شیشه های ضد ضربه . ضد عبور . ضد اغتشاش . ضد گلوله . ضد انفجار

این نوع شیشه ها ،همان شیشه های چند لایه هستند که مطابق با نیاز خاص و بر پایه محاسبات مهندسی طراحی و تولید می شوند.بسته به نیاز این نوع شیشه ها را می توان در ابعاد ، رنگها و اشکال متنوع (خم - تخت ) و ... تولید کرد. کاربرد آنها در ساختمانهای تجاری ، اداری بانکها ، ساختمانهای مسکونی ، فرودگاهها ، ویترین طلافروشی ها ، فروشگاههای بزرگ و به طور کلی اماکنی که نیازمند امنیت و حفاظت در برابر سرقت مسلحانه ، اغتشاش ، انفجار ، زلزله و ... می باشد.

 

Buildi5.jpgBuildi6.jpg

 

 

 

 

شیشه - اسپایدر

در برخی نماهای ساختمان، نماهای شیشه ای استفاده می شود به نحوی که در نمای ساختمان هیچ فریمی مشخص

نمی باشد. در اینگونه موارد با توجه به طرح مورد نیاز و وزن شیشه و ارتفاع و ... از اسپایدرهای مخصوص استفاده می شود. بدین وسیله نماهای یک دست شیشه ای بسیار زیبا ایجاد می شود.

شیشه های خودرویی

 

انواع شیشه های خم / تخت / لمینت و شیشه های گرم شونده خاص خودرویی مطابق استانداردهای مربوطه جزء توانمندیهای تولید می باشند.

شیشه های گرم شونده خودرویی در شیشه های جلو و یا عقب خودرو به منظور جلوگیری از یخ زدن و یا

مه زدایی کاربرد دارند.

شیشه های خم ( Bend Glass )

شیشه های خم بیشتر به منظور تحقق ایده های مهندسین معمار و طراحان نمای ساختمانها تولید می گردد و باعث افزایش فضا ، زیبایی ، جذابیت و نیز مقاومت بیشتر می شوند.ایجاد تنوع در فضا ،استفاده از فضای بدون استفاده و ایجاد هارمونی وهماهنگی در دید از ویژگی های منحصر به فرد این نوع شیشه ها می باشد.

 

Buildi7.jpg

 

سند بلاست (مات کردن ) شیشه برای جلوگیری از دید یا ایجاد طرح ، نقش و نوشته بر روی شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. شکلهای زیر چند نمونه طرح جالب سند بلاست را نشان می دهد:

ایجاد پخ توسط دستگاه گرند CNC و یا دستگاه لبه زنی صورت می گیرد. ایجاد پخ با زاویه های مختلف و پخ تزیینی ، کاربرد شیشه را در زمینه ساخت پرژکتورها ،شیشه های رو میزی ، شیشه های دکوری و ... بسیار چشمگیر کرده است.

 

 

سیستم شیشه دو جداره

سیستم شیشه دو یا چند جداره قطعه ای است شامل دو یا چند لایه شیشه که به طور موازی در فواصل مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند و توسط فاصل (اسپیسر) در دور تا دور آن، از هم جدا شده اند. در فضای بین شیشه ها هوا یا گازهای خاص بدون رطوبت با فشاری تقریباً مساوی فشار هوای بیرون وجود دارد. در شیشه های دوجداره غالباً از اسپیسرهای آلومینیومی استفاده می شود که درون اسپیسر را با ماده رطوبت گیر پر می کنند که

این ماده سبب جذب رطوبت هوای مابین دو شیشه می گردد و توسط مواد درزگیر مناسب، کاملاً آب بندی شده است و در داخل فاصل های استاندارد از مواد جاذب رطوبت استفاده می گردد.

در شیشه های دو جداره می توان از انواع شیشه های معمولی، رنگی، رفلکس، لمینت و سکوریت استفاده کرد.

 

خصوصیات شیشه دوجداره

- کاهش اتلاف انرژی

- کاهش آلودگیهای صوتی

- جلوگیری از نم زدگی شیشه

- ایمنی بیشتر نسبت به پنجره های تک جداره

 

 

 

 

 

Buildi8.jpgBuildi9.jpg

 

شیشه و عایق صوتی

 

•دسی بل واحد اندازه گیری شدت صوت است. شدت صوت دو یا چند منبع از طریق حاصل جمع آن افزایش می یابد.شدت صوت در شهرهای بزرگ حدود ۶۵ تا ۷۵ دسی بل می باشد. و حال آنکه این مقدار باید برای مراکزی (بیمارستانها، مدارس و ...) که نیاز به آرامش بیشتری دارند حداکثر ۳۸ دسی بل می باشد.

 

 

 

•STC یا میزان انتقال صدا، عددی است که به منظور تخمین میزان کاهش انتقال صوت توسط هر یک از مصالح ساختمانی، به کار می رود و بر حسب دسی بل بیان می شود. هرچه این عدد برای یک ماده بیشتر باشد بیانگر آن است که ماده مورد نظر میزان کمتری از صدا را به داخل ساختمان انتقال می دهد. در مجموع می توان گفت که شیشه های دو جداره (با شیشه های ۴ و ۶ میلیمتری) حداقل ۵۰% در کاهش میزان شدت صوت تاثیر می گذارد. امروزه با استفاده از شیشه لایه دار (لمینت) بر اثر فرکانس بحرانی غلبه گردیده است.

 

 

Buildi10.jpg

 

Buildi11.jpg

اختراع شیشه ایمنی

 

•کشف تصادفی شیشه ایمنی موقعی صورت گرفت که بیش از هر زمان دیگری بدان احتیاج بود – یعنی اندکی پس از اختراع اتومبیل و استفاده از شیشه در آن. احتمال آنکه اتومبیل ها از کنترل خارج شوند و تصادف کنند بسیار بیشتر از کالسکه ها بود و قطعات شیشه شکسته جراحات سختی به سرنشینان اتومبیل وارد می آوردند.

 

 

 

شیشه سکوریت

 

•شیشه های سکوریت با اعمال شوک حرارتی بر شیشه تهیه میشوند و در مقایسه با شیشه های معمولی با مشخصات یکسان در مقابل بارهای مکانیکی ، ضربه و تنشهای حرارتی تا پنج برابر مقاومتر میباشند.

نحوه خرد شدن این شیشه به قطعات ریز و غیر برنده ، مانع از بروز جراحت ناشی از شکستگی شیشه در شرایط بحرانی مانند زلزله میگردد. شیشه سکوریت الزامات استانداردهای بین المللی درباره شیشه ایمنی را کاملاً برآورده میسازد.

 

•این شیشه در مقابل تنش های حرارتی ناشی از جذب انرژی خورشید و همچنین تنش های مکانیکی مانند ضربه ، فشار باد و فشارهای ناشی از وزن برف ، مقاومت مناسبی دارد.

 

 

Buildi12.jpg

شیشه لایه دار رزینی (Laminated)

 

•این نوع شیشه دو یا چند لایه با قرار گرفتن رزین از نوع ساده یا رنگی در بین شیشه ها از ایمنی و اطمینان بیشتری برخوردار بوده و علاوه بر آن به میزان قابل توجهی در کاهش نویز موثر است.

 

•از این رو متخصصین این نوع شیشه را جهت سقف ها و فضاهای که شیشه در معرض ضربه قرار می گیرد، توصیه می کنند. همچنین لایه رزین توانای جذب و انعکاس اشعه مضر UV خورشید را تا ۹۹% دارد.

 

 

Buildi13.jpgBuildi14.jpgBuildi15.jpg

 

Buildi16.jpg

•در صورتی که در شیشه های دو جداره از لمینت استفاده شود، نویز تا حد زیادی کاهش می یابد. نمودار مقایسه میزان جلوگیری از عبور صدا در شیشه های مختلف بیانگر این مطلب می باشد.

 

•شیشه های لمینت از مرحله دو لایه تا چند لایه با ضخامت های بالاتر جهت رسیدن به شیشه های ضد سرقت و ضد گلوله تولید می شوند.

 

Buildi17.jpg

Buildi18.jpg

 

 

 

 

شیشه pvc

 

•کاهش آلودگی صوتی: میانگین شدت سر و صدا در محیط های معمولی زندگی در شهرها حدود 60 تا 70 دسي بل (db) مي باشد، از لحاظ علمی سر و صدا با شدت 60 db به عنوان صداهای مزاحم و گوش خراش و با شدت 90 db به عنوان ناقض کننده شنوايي و با شدت 120 db را عبور کننده از حد آستانه احساس و خطرناک و کشنده تلقی

 

•مي نماید، در صورتی كه اندازه سطح صداهای مطلوب در مکان های مختلف به شرح زیر مي باشد:

 

•در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی حدود 25 تا 35 db

 

•در بیمارستانها و کتابخانه ها و ... حدود 20 تا 25 db

 

•در دفاتر اداری و تجاری و ... حدود 35 تا 40 db

 

•با استفاده از شــيشه های دو جداره، سطح صدا را از 29 تا 31 db

 

•مي توانیم کاهش دهیم.

 

 

 

Buildi19.jpg

 

• شیشه های چند جداره به علت عایق حرارتی و برودتي و صوتی بودن در درب و پنجره های ساختمانهای عمومی(دولتی و خصوصی)، مسکونی بویژه ساختمانهای واقع در حاشیه اتوبان ها و خیابانهای پرتردد و نزديك فرودگاه ها و خطوط راه آهن و مناطق پر سرو و صدا، بیمارستانی، آزمایشگاه های مختلف، كتابخانه ها،

 

•موزه ها، کليه مراکز آموزشــــي، كـارخانـه جات و ... كــاربرد داشــته و از مـزيتـهاي ويـژه ای بر خوردار مي باشند.

 

 

Buildi20.jpg

 

 

 

 

 

 

 

ضریب انتقال حرارت یک سطح (U)

 

•انتقال و عبور حرارت از یک سطح از طریق هدایت، جابجایی و تشعشع با مقدار U مشخص می شود. هرچه میزان U پائینتر باشد تلفات حرارتی کمتر خواهد بود. شیشه دوجداره بدلیل وجود یک محفظه بسته خشک محصور مابین دو صفحه شیشه ای، به مراتب بهتر از شیشه تک جداره می باشد.

 

•شیشه یک جداره ۶ میلیمتریU = 5.7 / m2.K

 

•شیشه استاندارد دو جداره شامل دو شیشه ۶ میلیمتر و ۱۲ میلیمتر هوای مابین آن. U = 2.7 / m2.K

 

•شیشه استاندار دوجداره شامل دو شیشه ۶ میلیمتر و ۱۲ میلیمتر گاز آرگون مابین آن. U = 1.3 W / m2.K

 

•با استفاده از شیشه های با تابش کم و یا لمینت متوان مقدار U را تا ۳/۰ کاهش داد.

 

•به دلیل طبیعت شیشه، این ماده در برابر عبور گرما و سرما ضعیف ترین سطوح ساختمانی هستند و مشکلی که مهندسین معمار در استفاده بیشتر از شیشه در نقاط گرمسیر و سردسیر مواجه هستند همین نقطه می باشد. امروزه به دلیل استفاده بیشتر از شیشه و مقبولیت استفاده نماهای یکپارچه شیشه ای این مشکل بیشتر نمود پیدا کرده لذا به منظور جبران این نقیصه مهمترین اقدام استفاده از شیشه های دوجداره صنعتی می باشد.

 

 

 

Buildi21.jpg

 

 

 

سایر انواع شیشه

شیشه های گرم شونده الکتریکی ( Electrically Heated Glass )

 

شیشه های ضد امواج الکترومغناطیسی ( EMI Glass )

 

شیشه های با قابلیت عدم تجمع بارهای الکتریکی ( Anti - Static Glass )

 

شیشه های با خاصیت باز تابش امواج( IR ( Low - E Glass جهت استفاده در مناطق سردسیر

 

آیینه های EC با کیفیت بالا در اتومبیل که باعث کاهش درخشندگی ، روشنایی زننده و تابش خیره کننده نور ماشین عقبی می شود.

 

شیشه های هوشمند (Smart Glass ) با قابلیت کنترل نور و گرما

 

شیشه های ترابری خاص

 

شیشه های ضد آتش

 

شیشه های خود تمیز کن

 

 

بازرگانی شیشه

•شرکت امیران تجارت ویژن ، شرکتی از گروه ویژن بوده که شامل چندین شرکت بازرگانی در بخش واردات ، صادرات ، ترانزیت ، فروش و خدمات اجرایی ساختمان می باشد که عمر فعالیتهای گروه نزدیک به دو دهه می رسد و توانسته دایره محصولات خود که بالغ بر صدها مورد در بخشهای ساختمانی می باشد را روز به روز گسترش دهد .

 

• جالب است بدانید که این شرکت به مدت 15 سال مبادرت به واردات انواع شیشه از قبیل فلوت ، رفلکس ، لویی ، اکسترا کیلیر ، اتومبیلی ، بلوک و .... از چین ، ژاپن و اروپا می کند و بخش عمده ای از بازار انواع محصولات شیشه را در دست داشته به طوری که بین سالهای 1385 -1380

 

•با واردات4000 کانتینر از انواع محصولات شیشه رکورد واردات ایران را به لحاظ حجمی در دست خود گرفت.

 

•فروشگاههای این گروه واقع در بورس شیشه ( خیابان خیام ) محل داد و ستد و پخش انواع شیشه می باشد به نحوی که نقش عمده ای را در کنترل و تنظیم قیمت بازار شیشه ایفا می کند.

 

•با شروع و افزایش تولید کارخانه های شیشه داخلی ،این شرکت تمرکز خود را بر واردات اقلامی که در ایران تولید نشده ،گذاشته است ؛ همچنین سعی دارد تا با کمک به تولیدکنندگان داخلی در بخش صادرات رسالت تجاری-میهنی خود را به انجام رساند.

 

 

 

کاربرد شیشه های بلوک

 

[TABLE=width: 723]

[TR]

[TD=align: center]Buildi23.jpg[/TD]

[TD=align: center]Buildi22.jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

Buildi24.jpg

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

شیشه های رفلکس ، فلوت ، تینت و سند پلاست

[TABLE=width: 740]

[TR]

[TD=align: center]Buildi26.jpg[/TD]

[TD=align: center]Buildi25.jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]Buildi28.jpg[/TD]

[TD=align: center]Buildi27.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

پروژه های شیشه رفلکس

 

[TABLE=width: 742]

[TR]

[TD=align: center]Buildi30.jpg[/TD]

[TD=align: center]Buildi29.jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]Buildi32.jpg[/TD]

[TD=align: center]Buildi31.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

شیشه های ایمنی (Safety Glass )

شیشه های ایمنی به سختی می شکنند و در مقابل نیروهای ناشی از ضربه ، انفجار ، باد و زلزله مقاومت نموده و یا در صورت شکستن به تکه های کوچکی تبدیل می شود که برندگی شیشه عادی را ندارند و خسارت جانی و مالی حادثه را به حداقل می رسانند.این شیشه ها پس از فرایند سخت سازی ۵ الی ۶ برابر نسبت بهشیشه های معمولی مقاومتر می شوند.ایجاد تغییرات بعدی روی شیشه های ایمنی دشوار و در اکثر مواقع غیر ممکن است ، لذا در تهیه نقشه مورد نیاز بایستی دقت کافی به عمل آید..

در ضمن حین انجام پروسه سخت سازی این قابلیت وجود دارد تا محصول به شکل خم استوانه ای نیز باشد ، که البته در این زمینه محدودیتهایی جهت ضخامت و r وجود دارد

شیشه های دربهای ورودی مغازه ها از این نوع است.

 

1g.jpg

 

در شکل زیر می توانید شیشه ایمنی را پس از شکسته شدن مشاهده کنید

2g.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...