رفتن به مطلب

استفاده از آی- یو-دی بهتر است یا قرص؟


ارسال های توصیه شده

Contraceptive_pill.jpg

 

 

محققان به تازگی اعلام کرده‌اند احتمال بارداری ناخواسته در کسانی که قرص مصرف می‌کنند ۲۰ برابر بیش از کسانی است که از روشهای دراز مدت مانند آی- یو- دی استفاده می‌کنند.

 

 

تحقیقات تازه نشان داده که میزان شکست قرص و روشهای کوتاه مدت دیگر بیشتر از آن چیزی است که قبلا تخمین زده شده بود. شاید به این علت که احتمال فراموشی و استفاده نا مرتب این قرصها در زندگی جدید که مشغله زنان بیشتر شده، بیشتر است. با این حال قرصهای ضد بارداری هنوز شایعترین روش برگشت پذیر جلوگیری از بارداری در آمریکا هستند.

لینک به دیدگاه

در حالی که تنها ۵/۵ درصد از زنانی که بچه نمی‌خواهند، در این کشور از آی-یو-دی استفاده می‌کنند.محققان می‌گویند بارداری ناخواسته می‌تواند تاثیر نا‌مطلوبی بر سلامت زنان و نوزادشان داشته باشد. به‌طوری که در آمریکا نیمی از ۳ میلیون بارداری نا خواسته در سال ناشی از شکست قرصها در پیشگیری است. البته این هم تقصیر قرصها نیست بلکه مقصر انسانهایی هستند که فراموش می‌کنند قرصشان را مرتب بخورند!

اما روشهای درازمدت به خانمها کمک می‌کنند که نقش خودشان را در این پیشگیری کم کنند. مثلا کپسولهای کاشتنی به تدریج هورمونی را آزاد می‌کنند که از تخمک گذاری تخمدان جلوگیری کرده و اجازه رها شدن تخمک را نمی‌دهد. این کپسولها در بازو زیر پست خانمها کاشته شده و تا ۳ سال دوام دارند.آی یو دیIUD وسیله ای پلاستیکی است که معمولا توسط ماما یا پزشک در روزهای پایانی قاعدگی درون فضای رحم قرار داده می شود تا از بارداری پیشگیری کند آی یو دی های موجود ؛ معمولا ماده ای آزاد می کنند تا اثر آنها را در پیشگیری از بارداری افزایش دهد.

معمولترین آی یودی ها،TCu 380 A است که به شکل T بوده و به مدت ۱۰ سال مس آزاد می کند. انواع کم عارضه تر آی یودی های مس دار مانند ای یودی cusafe 300 نیز در بازار کشور موجودند که ۵ سال دوام دارند و درد و خونریزی پریود به دلیل سایز کوچکتر و بازوهای خمیده آنها کمتر است.

انواع گران قیمت تر ای یو دی نیز اخیرا به بازار ایران وارد شده که هورمون پروژسترون ازاد می کند این نوع آی یودی میرنا Mirena نام دارد و به مدت ۵سال در حفره رحم قرار گرفته و به مقدار اندکی پروژسترون آزاد می کند. که هم میزان خونریزی را کاهش می دهد و هم به دلیل خمیدگی بازوهای آن درد قاعدگی با وجود آن کمتر است. متاسفانه تنها مشکل این نوع از آی یو دی ها قیمت بالای انهاست. گرچه این نوع از آی یو دی ها خود به عنوان درمان خونریزی های شدید حوالی یائسگی نیز کاربرد دارد.

 

 

در آمریکا دو نوع آی- یو- دی ( هورمونی میرنا و مسی پاراگارد) استفاده می‌شود. که هر دو روش تا ۹۹ درصد جلوی بارداری را ۵ تا ۱۰ سال می‌گیرند. البته قرصها هم اگر درست مصرف شوند تا ۹۹ درصد موثرند اما در واقعیت بسیاری از زنان از پس استفاده مرتب و صحیح قرص بر نمی‌آیند. به همین علت بالاخره محققان در مجله پزشکی نیوانگلند به این نتیجه رسیده‌اند که آی- یو- دی و کپسولهای کاشتنی نسبت به روشهای دیگر مانند قرص، بهتر هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...