رفتن به مطلب

سایتس (cites) چیست ؟


ارسال های توصیه شده

سایتس (CITES) چیست ؟

 

CONVENTION ON INTERNATIONAL TRADE IN ENDANGERED SPECIES OF WILD FAUNA AND FLORA

سایتس(كنوانسيون تجارت بين‌المللي گونه‌هاي گياهي و جانوري وحشي در معرض خطر انقراض)در سال ۱۹۷۳ ‪ برای حفاظت از برخی از گونه های در خطر انقراض در برابر بهره برداری بی رویه از طریق کنترل و برقراری محدودیت هایی در تجارت (صادرات و واردات و صادرات مجدد) آنها در واشنگتن آمريكا به تصويب رسيد كه داراي يك مقدمه ، 25 ماده و 3 ضميمه مي باشد و هم اكنون 160 كشور عضو رسمي اين كنوانسيون هستند .

اين كنوانسيون يكي از مهمترين معاهدات بين المللي محيط زيست در راستاي حفظ تنوع زيستي جانوري و گياهي مي باشد.

ايران در سال 1355 به عضويت اين كنوانسيون در آمد و مرجع ملي آن، سازمان حفاظت محيط زيست مي باشد.

کنترل ورود و خروج گونه ها و وضعیت آنها،اطمینان از استفاده از گونه ها برای مقاصد انسانی ،صدور تاییدیه،پیشنهاد برای انضمام یا خروج گونه ها از ضمائم ،شرکت فعال در کمیته ها و پرداخت حق عضویت ، از تعهدات کشور های عضو میباشد.

d77mf7bg6js1lc1ttnco.jpg

گونه ها بر حسب اهميت و شدت تهديد به انقراض آنها ،در يكي از فهرست هاي سه گانه ضمائم اين كنوانسيون درج و تجارت آنها طبق مقررات، تحت كنترل قرار مي گيرد :

 

  • ضميمه 1 :

تمام گونه هاي در معرض خطر انقراض را در بر مي گيرد و تجارت اين دسته از گونه ها تحت كنترل شديد قرار دارد تا بقاي آنها بيشتر به خطر نيفتد. صدور مجوز براي اين گونه ها تنها در شرايط خاص انجام پذير است.

 

  • ضميمه 2 :


گونه هايي را در بر مي گيرد كه چنانچه تجارت آنها تحت كنترل و نظارت جهاني قرار نداشته باشد به زودي در خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

 

 

  • ضميمه 3 :


شامل گونه هايي است كه هر كشور متعاهدي به علت وضعيت خاص آن گونه ها در قلمرو ملي خود علاقه مند به اعمال مقررات كنوانسيون براي تجارت آنها بوده و براي كنترل بيشتر تجارت انها به همكاري هاي بين المللي نيازمند هستند.

سايتيس چگونه عمل مي كند؟

سايتيس با تحت كنترل قرار دادن تجارت بين المللي گونه هاي انتخابي در جهت نظارت بر تجارت آنها عمل مي كند.

كل واردات، صادرات، صادرات مجدد و جابجايي آن دسته از گونه هايي كه تحت پوشش كنوانسيون هستند بايد مورد تاييد يك سيستم صدور مجوز قرار گيرند. كليه كشورهاي عضو، در اين سيستم با يكديگر در ارتباط هستند.

كنوانسيون به دليل اهداف و وظايف آن داراي ماهيت اجرايي، فني و حقوقي و به لحاظ برخورداري از يك سيستم نظارت و كنترل تجارت گونه ها در گمركات و مرزهاو تعهد ياتا IATAدر رعايت مقررات آن و اطمينان از صدور مجوزحمل و نقل براي گونه ها داراي ضمانت اجرايي مناسبي است.

آژانس های هواپیمایی ،گمرک،نیروی انتظامی و ادارت کل حفاظت محیط زیست استانها لازم است در جریان روند این کنوانسیون جهت اعمال قوانین و مقررات مربوطه باشند.

بايد توجه كرد هيچ يك از گونه هاي مشمول سايتيس از زمان به اجرا در آمدن اين اين معاهده بر اثر تجارت منقرض نشده و سال هاست كه اين كنوانسيون در زمره مهمترين و پر دامنه ترين پيمان نامه هاي بين المللي بوده است.

 

منبع:اداره حفاظت محيط زيست كاشمر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...