رفتن به مطلب

ساخت تراریوم


masi eng

ارسال های توصیه شده

تاريخچه

 

كلمه تراريوم، كلمه‌اي لاتين است كه از دو قسمت Terra به معني خاك و زمين و -rium به عنوان پسوند مكان تشكيل شده است. بر اين اساس مي‌توان اين عبارت را به " نمايشگاه جانداران زميني" ترجمه كرد. به عبارتي ديگر، يك تراريوم جلوه‌هايي از نمونه‌هاي زندگي گياهي يك منطقه يا اقليم را دربرمي‌گيرد.

اين محصول اولين بار توسط يك پزشك جراح انگليسي به نام ناتانيل وارد Nathaniel Ward در سال 1827به شكلي كاملاً تصادفي ساخته شد. در واقع او در مورد پرورش و تغيير و تحول پيله‌اي پروانه‌ها كار مي‌كرد اما متوجه شد كه آلودگي حاصل از كارخانه‌هاي لندن كه نزديك منزل وي بود جلوي رشد آنها را مي‌گيرد.

دكتر وارد چرخه زندگي پروانه‌ها را در شرايط طبيعي مورد پژوهش قرار داد. به اين شكل كه شفيره پروانه را در يك ظرف مربا گذاشت و سپس مقداري خاك روي درون ظرف ريخت.

بعد از چند هفته دكتر وارد ديد كه يك گياه در خاك درون ظرف روييده است.

اينكه در اين مدت گياه بدون آبياري به رشد خود ادامه داده فكر او را درگير خود كرد. او فهميد هنگامي كه گياه نم را از برگ‌هايش از دست مي‌دهد اين نم روي ديواره شيشه جمع شده و به شكل آب دوباره به داخل خاك بازگشته و گياه را آبياري مي‌كند و اين چرخه پايدار باران مانند درون ظرف، بهترين شرايط را براي رشد گياه فراهم مي‌آورد.

در ادامه او دو تراريوم كوچك تهيه كرد كه در آن سرخس و نوعي گياه از خانواده غلات كاشته بود و آنها را با كشتي به سيدني استراليا فرستاد. در اين سفر كه به مدت هشت ماه به طول انجاميد و با وجود تغييرات زياد دما در دوره سفر گياهان به خوبي رشد كردند و صحيح و سالم به استراليا رسيدند. پس از آن وي دوباره در شرايطي همانند پيشين آنها را به لندن بازگرداند.

لینک به دیدگاه

[h=2]روش ساخت تراریوم[/h] وسایل مورد نیازدر ساخت تراریوم :

ظرف:

اندازه ظرفها باید طوری انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاطه 2 یا چند گیاه کافی باشد. مثل تنگ ماهی، ظرف شیشه ای شکلات، آکواریوم، ظرفهای شیشه ای مربا یا بطری بزرگ.

 

برای افراد مبتدی، پیشنهاد می شود که یک ظرف بزرگ و در باز مانند آکواریوم انتخاب شود. کارکردن داخل آن بسیار آسان است و با کسب تجربه شما می توانید از چوبهای بلند و یا بیلچه برای کاشتن گیاهان در ظروفی که دهانه آن کوچک است استفاه کنید.

لینک به دیدگاه

[h=3]بستر کشت در ساخت تراریوم (باغ شیشه ای)[/h] بستر کشت شامل سه لایه زیر است : 1 - لایه زه کشی ، بهترین مواد برای لایه زه کشی ، پوکه معدنی و یا سنگ ریزه هایی با قطر 1.5_1 سانتیمتر است . 2 - لایه میانی ، برای این لایه از قطعات ذغال با طول حد اکثر 2.5 سانتیمتر و عرض یک سانتیمتر استفاده نمایید . مناسب ترین ارتفاع پنج در صد ارتفاع ظرف مورد نظر می باشد . 3 - لایه فوقانی ، مناسب ترین خاک در این لایه که محل اصلی کشت گیاه است نباید خاکی خیلی حاصلخیز وغنی باشد زیرا در غیر این صورت باعث تسریع رشد گیاهان و از بین رفتن هماهنگی مجموعه می شود . مخلوطی از دو قسمت کمپوست ، یک قسمت تورب و یک قسمت خاک لوم ترکیبی مناسب می باشد . توجه : کلیه وسایل و مواد مصرفی باید ضد عفونی شده باشند

لینک به دیدگاه

[h=3]گیاهان مناسب برای تراریوم ( باغ شیشه ای )[/h] در انتخاب گیاه برای تراریوم ( باغ شیشه ای )باید دقت شود که بین گیاهان از نظر نیاز به آب و نور یک تجانس وسازگاری وجود داشته باشد . گیاهان برگ رنگی جلوه ای خاص به تراریوم ( باغ شیشه ای ) شما می دهند . از بیشتر گیاهان آپارتمانی می توان در تراریوم ( باغ شیشه ای ) استفاده کرد . اسامی برخی از گیاهان مناسب برای تراریوم :

آکوروس - آسپلنیوم - اسپنیش موس - ونوس مگس خوار - درازرا ساندیو - بگونیا - بگونیا رکس - درازرا کاپنسیز - بنفشه افریقای - بروملیا -ساراسنیا پورپورا - پوتوس - پیرومیا - پیله آ - پرسیاوشان - تایلاندزیا - داوالیا - دراسنا - سرخس - سانسویریا - انواع عشقه - فیتونیا فیکوس پومیلا - گونه ها یی از اریکا - کروتون - کریپتانتوس - لیدو لاریوم - مارانتا

لینک به دیدگاه

گونه‌هاي تراريوم

با گسترش تراريوم، محصولات ديگري در جهان شكل گرفتند كه نمايان‌گر جلوه‌هايي ديگر از زنگي جانداران زميني به شمار مي‌آيند. تراريوم و ويواريوم - Vivarium - هر دو در يك بسته شيشه‌اي شكل مي‌گيرند اما بر اساس آنچه در پي مي‌آيد تفاوت‌هاي كاملاً اساسي با يكديگر دارند كه متاسفانه گاه به اشتباه در جاي يكديگر نام برده مي‌شوند. با وجود گوناگوني زندگي‌هاي جانوري و گياهي، اكنون مي‌توان اين محصولات را با قالب سازگار با شكل طبيعي آن به صورت زيرپيكربندي كرد.

لینک به دیدگاه

1- تراريوم : دربرگيرنده و جلوه‌گاه عوارض طبيعي و پوشش گياهي زمين.

با توجه به گوناگوني و فراواني گياهان وپوشش گياهي موجود در زمين اين محصول با تم‌هاي مختلف شكل مي‌گيرد. دو نمونه بيشتر شناخته شده اين بخش پوشش گياهي كويري - Desertus-و پوشش گياهي گرمسيري - Tropical -هستند.

پوشش گياهي كويري انواع كاكتوس و پوشش گياهي گرمسيري انواع گياهان برگ‌ پهن را در برمي‌گيرد.

2- ويواريوم : دربرگيرنده و جلوه‌گر زندگي جانوري.

با توجه به گوناگوني و فراواني جانوارن و خزندگان قابل نگهداري در يك محيط بسته اين محصول نيز با تم‌هاي مختلفي شكل مي‌گيرد. چهار نمونه بيشتر شناخته شده اين محصول عبارتند از :

 

[TABLE]

[TR]

[TD=align: center] aquarium.jpg[/TD]

[TD=align: center] insectarium.jpg.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #C0C0C0, align: center] الف- آكواريوم Aquarium محيطي كه آبزيان در آن نگهداري مي‌شوند .[/TD]

[TD=bgcolor: #C0C0C0, align: center] ب- اينسكتاريوم Insectarium محيطي كه حشرات در آن نگهداري مي‌شوند[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]

thumbnail11-1.jpgبانک بذر گیاه گوشتخوار / پالوداریوم

 

[/TD]

[TD=align: right]

thumbnail4.jpgبانک بذر گیاه گوشتخوار / ویواریوم

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #C0C0C0, align: center] پ - پالوداريوم Paludarium محيطي كه جانوران باتلاقي و معمولاً دوزيست در آن نگهداري مي‌شود.[/TD]

[TD=bgcolor: #C0C0C0, align: center] ج- ویواریوم Vivarium محیطی برای خزندگان و جانورانی از جمله ایگوانا ، دراگون Deragon[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

از ديدگاه رابطه با آب، تراريوم در مقابل آكواريوم - Aqua - به معني آب و پسوند مكاني -rium - جملگي به معني "تماشاگه آبزيان" است و از ديدگاه طبقه‌بندي ميان جانداران در مقابل ويواريوم - Viva به معني جاندار و پسوند -rium - جملگي به معني "تماشاگه جانداران" قرار مي‌گيرد

 

thumbnail1dragon.jpgFlytrap Plantse Paradise / Vivarium

 

البته با توجه به اينکه هر جانوري اخلاق و شرايط خاصي را مي پسندد ، براي حفظ سلامتيشان بايد نياز هايشان را در طراحي زيستگاهشان لحاظ کنيم .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...