رفتن به مطلب

بناهای تاریخی ایران زمین


ارسال های توصیه شده

سلام و عرض ادب نواندیشان عزیز

 

طی اطلاعیه قبلی در مورد معرفی آثار تاریخی شهرهای مختلف ایران،میخوایم با کمک دوستان عزیز و علاقه مند بناهای که به هر صورت کمتر معرفی شدن معرفی کنیم:a030:

 

لطفا اگه خواستین بنای تو شهرتون معرفی کنید:

 

1-مکان:استان-شهر

 

2-تاریخچه: به صورت کامل یا خلاصه یه صورت پرسش از اهالی محل هم باشه کفایت میکنه

 

3-عکس :اگه بشه عکس از خودتون باشه بهتره.

 

4-نقشه هوایی-پلان-برش....

 

:icon_gol:از همین الان بابت حضورتون سپاس گذارم:icon_gol:

*انجمن دلسوزان آثار تاریخی ایران*

لینک به دیدگاه

حمام حاج شهباز خان

کرمانشاه-کرمانشاه-خیابان مدرس

•پیشینه تاریخی بنا:

 

 

•حمام شهباز خان در بافت قدیمی شهر

•کرمانشاه در خیابان مدرس واقع شده است.

•سطوح داخل گنبد این حمام به وسیله آهک بری مقرنس کاری شده است و در قسمت سربینه نیز به وسیله نقاشی های دیواری تزئین شده است.

•این حمام به دستور شهباز خان پسر منوچهرخان بیگلربیگی که یکی از رجال سیاسی و اجتماعی دوره قاجار در کرمانشاه بود در سال ۱۲۳۲ ه.ق ساخته شده است.

•این حمام دارای چهار ستون اصلی در خزانه ، سربینه ، رخت کن ، گرم خانه ، خزینه های آب سرد و گرم می باشد که روزگارانی محل آمد و شد اهالی محله های مختلف کرمانشاه از جمله علاف خانه، سرتپه ، تیمچه ، چنانی ، اربابی ، وزیری و سنجابی بوده است و امروز مهمان نواز بازدید کننده گان آثار و ابینیه های تاریخی است و به دست استاد افتاده تا بر و رویی پیدا کند . سربینه ی این اثر تاریخی به وسیله ی آهک بری مقرنس کاری شده است و بر آن نقاشی ها و اشکال هندسی زیبایی نقش بسته که بسیار چشم نواز است . این حمام تا سال 1372 هجری خورشیدی محل رفت آمد مردم و استفاده کنندگان بود و از آن سال تا کنون به عنوان یک اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی حفظ می شود . حمام حاج شهباز خان در سال 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران زمین به ثبت جهانی رسید .

حمام شامل:

 

1-ورودی-بینه-میاندر(هشتی)-گرمخانه-حوض-خزینه-تون.

 

حمام شهباز خان به دلیل آهک بری ها ناب و نقاشی هاو تزئینات آن بسیار معروف است.

چند نمونه از عکس ها:

 

عکس هوایی:

 

7f3sl50wyazrgqljibok.jpg

 

 

 

 

پلان:

 

ihi30txauqks6054vpe3.jpg

 

 

qrl71o533b5pxld26rsj.jpg

 

elrnnwucz48ey7shhi1t.jpg

 

 

ruals6qcz5unobfyt50.jpg

 

تزئینات

 

 

 

wkpoqrfw88rvxjkpzrm5.jpgkon57ww65haqltze65c.jpg

 

 

*این حمام طی سال گذشته به همت شرکت تحکیم دژبانیان مرمت شده است.*

 

این حمام خیلی زیبا تر از اینکه با چند عکس گویای آن باشد پیشنهاد میکنم برید از نزدیک ببینید.

لینک به دیدگاه

کاروانسرای بیستون(کاروانسرای شاه عباسی)

موقعیت:

کرمانشاه-بیستون

 

تاریخچه بنا:

 

کاروانسرای بیستون در سی کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه ودر محل روستای بیستون کهنه واقع شده است . کاروانسرایی یادگار مانده از عهد صفویان در مسیر جاده ابریشم که به دستور شاه عباس اول صفوی بنا گردیده و طبق مستندات کتبی به جای مانده از کتیبه ای در عهد شاه سلیمان و صدارت شیخ علی خان زنگنه از بزرگ زادگان کرمانشاه ، خاتمه یافته است . این بنا در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ، توسط حاجی جعفر خان معمار باشی اصفهانی بازسازی گردید.

عکس هوایی:

 

8tucm0fstok1ep50d600.jpg

 

پلان پرسپکتیو:

 

scwkfk0l1lv8b6yy5muc.jpg

 

 

چند نمونه عکس:

 

4vnu3sf0wom8odb14te.jpg

 

ivh03jr7afmswo2i86e1.jpg

 

 

ebtulk8awyhdi33wt8r6.jpgw3j3cjdws5hm6gbhx0cv.jpg

 

 

4gt92ormm5g1k0nbmyv9.jpg

c7cb0w9lpfjk7bmaj3s.jpg

لینک به دیدگاه

خانه حکیم نصیر

 

موقعیت:

کرمانشاه-کرمانشاه-خیابان مدرس، محله فیض آباد، کوچه شهید زراعی، پلاک ۶۳.

 

تاریخچه:

خانه حکیم نصیر مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۹۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

چند نمونه از عکس ها:

 

3gzm080o692mi69aoyp.jpg

 

 

 

y15nsjo0sb7yu2f9uxok.jpg

 

eum3ubp2c122u3v46iw.jpg

 

 

s1dtry77tz7m4kf0f26.jpg

 

 

gzwa69avshh6gg0a7e8.jpg

 

o589lnt2pacqhjcd77kf.jpg

 

 

 

*این بنا به همت شرکت تحکیم دژبانیان مرمت شده است*

پلان و عکس هوایی و تاریخچه کامل ...بعدا در اولین فرصت میزارم.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

خانه رنده کش(خواجه باروخ)

 

موقعیت:

کرمانشاه-منطقه قدیمی فیض آباد-کوچه زارعی واقع می باشد.

 

تاریخچه:

این خانه در بخش کلیمی نشین محله قدیمی فیض آباد کرمانشاه واقع شده‌است و دارای ویژگی‌های خانه‌های درونگرای ایرانی است. یعنی خانه از طریق هشتی به حیاط بیرونی و با عبور از دالانی سراسری به حیاط اندرونی متصل می‌شود.

 

اتاق‌های مسکونی اطراف حیاط اندرونی قرار گرفته‌اند و ستون‌های آجری در نمای ایوان‌های این بنای زیبا به کار رفته‌اند. این ستون‌ها دارای سرستون‌های آجری به صورت پله‌ای و مقرنس هستند.

 

این خانه از معدود خانه‌های قاجاریه دارای حمام در شهر کرمانشاه است،این خانه امروزه به نام خانه رنده کش که آخرین مالک آن می‌باشد، معروف تر است.

این اثر در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
۱۹۹۰ به‌عنوان یکی از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به ثبت رسیده است.

 

 

عکس هوایی:

e9tyhe5h8clndy82ekb.jpg

 

عکس موقعیت:

 

wfzlaa3zhr5n43flena7.jpg

 

پلان:

 

 

 

zyjskqngzqx0jipsyw5.jpg

 

چند نمونه عکس:

 

z5onyj9k1slwl7jg5x.jpg

 

 

 

 

حیاط درونی

 

 

hpfo9clu3wderwtn2oag.jpg

 

 

 

dpddeti0am4694komg08.jpg

لینک به دیدگاه

رگ تبریز (علی‌شاه) نام یک بنای تاریخی در تبریز است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری و معمار آن استاد فلکی تبریزی ذکر شده‌است.

 

این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارگ تبریز توسط خواجه تاج‌الدین علی‌شاه بنا شده‌است. این بنا براثر زمین‌لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده‌است. در محوطه ارگ، آثار تاریخی ارزشمندی همچون «مدرسهٔ نجات» که به‌عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به‌شمار می‌رفت و نیز «سالن تئاتر شیر و خورشید» قرار داشت که پس از شروع برنامهٔ تخریب و تبدیل ارگ تبریز به مصلای بزرگ تبریز از سال ۱۳۶۰ و در زمان امامت جمعهٔ آیت‌الله ملکوتی، بخش اعظمی از ارگ توسط جهاد سازندگی با بولدوزر و مواد منفجره ویران شده‌است.

 

ارگ تبریز و محوطهٔ باستانی آن در ۱۵ دی ۱۳۱۰ خورشیدی به شمارهٔ ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده‌است و نقشهٔ حریم استحفاظی قانونی و ظوابط حفاظتی آن در نشست ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ شورای حفاظت آثار تاریخی ادارهٔ کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تأیید اعضا قرار گرفته‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد برجای مانده‌است که خود موید شکوه و آبادانی آن در گذشته‌است. دیوارهای موجود در حقیقت تشکیل‌دهندهٔ ایوان تاق‌پوش و حمال تاقی استوانه‌ای عظیمی بوده‌است که فضای به‌وجودآمده به‌عنوان شبستان و عنصبر اصلی مسجد علی‌شاه به‌شمار می‌رفته‌است. بقایای موجود بنا، حکایت از یک ایوان به‌عرض ۳۰٬۱۵ متر و جرز و دیواهای کناری به ضخامت ۱۰٬۴۰ متر و پی‌ها و فونداسیونی ژرف و حجیم متناسب سازه‌های فوقانی و ارتفاع احتمالی بنا تا خط آغاز طاق استوانه‌ای ۲۵ متر (البته دقت رد تناسب سازه‌های اثر ۳۶ متر صحیح به‌نظر می‌رسد) بوده‌است.

شیوه آذری (سبک مغول)

شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانیِ پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است. این شیوه، سبک مغول یا ایرانی - مغول نیز نامیده می‌شود و در دورهٔ حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق /۱۲۵۶ -۱۳۳۶م) رواج یافت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محمدکریم پیرنیا در مقاله «سبک شناسی معماری ایران» (۱۳۴۷) سبک‌های معماری را به زادگاه‌های آنها نسبت داده و از «سبک آذری» نام می‌برد. این سبک را می‎توان بر معماری اسلامی ایرانی در دوره ایلخانان (مغول) منطبق ساخت. دونالد ویلبر «معماری سلجوقی» (شیوه رازی) را شکل ابتدایی «سبک ایلخانی» می‌داند و خود معماری سلجوقی را برگرفته از سبک پیش از اسلام معماری ساسانی می‌داند، به ویژه در شکل و نسبت‌های گنبدها.

 

پیرنیا می‌نویسد پس از اینکه هولاکو در سال ۶۵۷ق/۱۲۵۹م در مراغه مستقر شد، معماری ایرانی ترقی کرد و در پی دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه، سبک رازی (معماری دوره سلجوقی) نیز تغییر کرد و «سبک آذری» زاده شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سبک آذری از مراغه آغاز شده و با نام «سبک مغولی» به تبریز و سلطانیه و سپس به سراسر ایران و خارج ایران رفت و روز به روز درخشان‌تر شد. در اوج سبک آذری، شاهکارهای معماری زمان جانشینان تیمور به ویژه شاهرخ (۸۰۷-۸۵۰ق/۱۴۰۴-۱۴۴۶م) بنا شدند. پیرنیا سبک آذری را بر معماری دو دوره ایلخانی و تیموری منطبق می‎سازد اما بیشتر پژوهشگران، هنر و معماریِ دو دوره مغول (ایلخانی) و تیموری را دو دوره مختلف جدا از یکدیگر دانسته‌اند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

مسجد عمادالدوله

 

:موقعیت

کرمانشاه-کرمانشاه-خ مدرس

 

:تاریخچهاين بنا در ضلع غربي خيابان مدرس و جوار بازار زرگرها واقع گرديده و ازآثار دوره قاجاريه است که در سال 1285ه -. ق توسط امامقلي ميرزا عمادالدوله - والي غرب و سرحددار عراقين- به صورت مسجد و مدرسه بنا گرديده و در دوره هاي بعد تعمير و بازسازي شده است . در حال حاضر اين بنا به عنوان مدرسه علوم ديني مورد استفاده است اين بنا در ضلع غربي خيابان مدرس و جوار بازار زرگرها واقع گرديده و ازآثار دوره قاجاريه است که در سال 1285ه -. ق توسط امامقلي ميرزا عمادالدوله - والي غرب و سرحددار عراقين- به صورت مسجد و مدرسه بنا گرديده و در دوره هاي بعد تعمير و بازسازي شده است . در حال حاضر اين بنا به عنوان مدرسه علوم ديني مورد استفاده است

 

 

بر اساس روايت هاي موجود، در چوبي مزبور، از حرم حضرت علي (ع) به اين مسجد منتقل شده و بدين جهت، به " بقای(قاپی) شاه نجف " مشهور گرديده و ظاهرا از آثار دوره صفويه است

 

 

 

عکس موقعیت بنا

 

vcjjqvhkyv3jro4zm4.jpg

 

 

برش بنا

 

n329kebzx4o8k9flgjl.jpg

 

 

ضلع شمالی و برج ساعت

 

i4qhbzoj59f2mew914d.jpg

 

ایوان جنوبی در شبستان

mwql5s9dvpvruzbxl1b.jpg

 

در مشهور به قاپی نجف

3txce6bdqsr3w5w0lhn.jpg

 

 

ایوان غربی

kw2gbo1pmo070469uaxf.jpg

 

2dqaub993iqvn4wzlcao.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...