رفتن به مطلب

..:::: تاييد زونتيويتي براي پيشگيري از سکته‌هاي قلبي و مغزي ::::..


ارسال های توصیه شده

سازمان غذا و داروي آمريکا اخيرا قرص‌هاي ووراپاکسار (Vorapaxar) با نام تجاري زونتيويتي (Zontivity) را براي کاهش خطر حمله قلبي، حمله مغزي، مرگ قلبي-عروقي و نياز به پروسه‌هاي بهبود خونرساني به قلب در بيماران با سابقه قبلي حمله قلبي يا انسداد در شريان‌هاي پا مورد تاييد قرار داده است. زونتيويتي، اولين دارو از گروه دارويي جديد با نام آنتاگونيست گيرنده فعال‌شده پروتئاز 1 است. زونتيويتي يک داروي ضدپلاکتي و براي کاهش گرايش پلاکت‌ها به چسبيدن به يکديگر و تشکيل لخته‌هاي خوني است. زونتيويتي با کاهش تشکيل لخته‌هاي خوني، خطر حملات قلبي و مغزي را کاهش مي‌دهد.

 

 

زونتيويتي مانند ساير داروهاي مهارکننده تشکيل لخته‌هاي خوني، خطر خونريزي (خونريزي‌هاي کشنده و تهديدکننده حيات) را افزايش مي‌دهد بنابراين، خونريزي شايع‌ترين عارضه گزارش‌شده در دريافت‌کنندگان زونتيويتي است و در برگه اطلاعات دارويي آن نيز هشدار داده شده. اين خطر در مورد داروهاي ضد لخته با پتانسيل بالاتر نظير پراسوگرل (Prasugrel) و تيکاگرلور (Ticagrelor) به مراتب بيشتر است. زونتيويتي را نبايد در افرادي که حملات ايسکمي گذرا يا خونريزي در سر دارند تجويز کرد زيرا خطر خونريزي در سر را به مراتب افزايش مي‌دهد.

 

 

در مطالعات باليني که با شرکت بيش از 25 هزار بيمار انجام شد، زونتيويتي به ساير داروهاي ضدپلاکت (آسپيرين و کلوپيدوگرل) اضافه شد و اين ترکيب درماني در مقايسه با دارونما توانست خطر وقوع حمله قلبي، حمله مغزي، مرگ‌هاي قلبي-عروقي و نياز به جراحي‌هاي اورژانس براي بهبود خونرساني را کاهش دهد. زونتيويتي در مطالعه‌اي که در نهايت به تاييد آن از سويFDA انجاميد، در يک دوره درماني 3 ساله توانست خطر حملات قلبي و مغزي را از 9 درصد، به 7 درصد برساند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...