رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فرستنده و گیرنده مادون قرمز

 

این هم فرستنده و گیرنده مادون قرمز. در اصل همون ریموت کنترل مادون قرمز.

برنامه فرستنده بصورت اسمبلی و گیرنده بصورت بیسیک هست. در ضمن تمام نقشه ها هم داخل فایل هست به همراه PCB فرستنده و گیرنده. مدار از هر لحاظ تست شده و هیچ مشکلی ندارد.

برد مدار:

برد مدار در حدود 15 متر است. و در یک اتاق مثلا 4*3 و یا بزرگتر هیچ نقطه کوری ندارد. (یعنی در حالت عادی و با استفاده از گیرنده نسبتا خوب و یا معمولی فرستنده در تمام جهات عمل میکند. من خودم تعجب میکنم چرا فرستنده های تجاری که باید بهتر از این عمل کنند اینطور نیستند. مثلا اونو با کنترل تلوزیونتون مقایسه کنین.)

مصرف فرستنده:

مصرف فرستنده در حالت خاموشی 100 نانو آمپر است. خوشبختانه AVR ها دارای مدهای مصرف توان زیادی هستند . یکی از این مدها Power-down است. Power-down کم مصرف ترین مد Sleep است. در این مد تمام تجهیزات AVR حتی کلاک آن از کار می افتد و تنها بخش های کمی از آن روشن هستند.

مود Power-down در ATTiny13 این مطالب ترجمه کاتالوگ ATTiny13 هست)

در این مود، اسیلاتور از کار می افتد، در حالی که اینتراپتهای خارجی، و تایمر سگ نگهبان به کار خود ادامه میدهند (اگر فعال شده باشند.). تنها یک ریست خارجی، ریست واچ داگ، ریست برون اوت، یک external level interrupt (این اینتراپت زمانی رخ میدهد که ورودی مثلا برای چند لحظه صفر باشد.) در پایه INT0 ، و یا یک اینتراپت تغییر وضعیت میتواند میکرو را بیدار کند. این مود خاموشی تمام کلاکهای تولید شده را متوقف میکند و تنها کارکرد ماژولهای آسنکرون را میپذیرد.

ما در بعضی میکروها یه سری اینتراپت داریم به نام اینتراپت تغییر وضعیت که برنامه نویسان از آن برای خواند کیبورد استفاده میکنند. اکثرا میکروهایی که این اینتراپت را دارند روی 4 پین و یا بیشتر این اینتراپت موجود است. در ضمن این اینتراپتها قادر به بیدار کردن میکرو از حالت Power-down هستند و این مزیت آنها است. چون این اینتراپتها نیازی به کلاک داخلی میکرو ندارد. در این نوع اینتراپت ما یک منبع و یا بردار اینتراپت داریم. یعنی اگر هر یک از پین ها رو تحریک کنیم به یک مکان پرش میکنیم.

به هر حال مصرف این مدار بسیار کم است (در حدود کنترل های معمولی و یا حتی کمتر). من خودم اونو با چند تا باطری کهنه که با کنترلهای معمولی درست جواب نمیدادن تست کردم و خوب جواب میداد.

در ضمن در فرستنده از ATTiny13 سری V استفاده شده. این میکروها 1.8 ولتی هستند. و باطری شما رو تا آخر مصرف میکنند.

در ضمن از گیرنده های 3 پایه استفاده کنین.

در گیرنده آی شمایی که تو تهران هستید. دقت کنین از گیرنده نوع مرغوب استفاده کنین. قیمتش تفاوتی نداره. البته با گیرنده های معمولی هم خوب جواب میده. گیرنده های الکی تو نور آفتاب نویز میگیرند، بعدش میگین مدارش به درد نمیخورد. البته در محیط داخل خوب جواب میدن. اصل کارش اینه که تو این گیرنده ها یه فیلتر تقریبا 38 کیلوهرتز هست و مثل گیرنده های رادیویی فقط موج 38 کیلوهرتز رو عبور میده و بعد در یه بلوک عمل دمودولاسیون رو انجام میده و کریر 38 کیلوهرتز رو حذف میکنه و اطلاعات رو میفرسته تو خروجی.

 

 

 

لینک دانلود : 217 کیلو بایت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...