رفتن به مطلب

موزه ملی افغانستان


ارسال های توصیه شده

طراحی موزه ملی افغانستان با هدف تجلیل از میراث فرهنگی و غنای حسی مردم این کشور به وجود آمده است. حجم این مجموعه به "مکعب بی انتها" تعبیر شده توسط متیو کاینر طراحی شده است. فرم بنا جلوه ای قدرتمند و نمادین از فرهنگ و هنر باستانی افغانستان به شمار می رود. با توجه به مفهوم موجود، طراح به خوبی توانسته فضای منفی و مثبت را در یک حجم ساده خلق کند تا علاوه بر کاربری ها و المان های موجود، شرایط اقلیمی و بصری مناسبی برای چنین طرحی به وجود آورد. حجم بنا که به صورتی واژگون ایجاد شده با الهام پذیری از تاریخ کشور افغانستان در طول جنگ ها و شرایط سخت اجتماعی مردم این کشور به وجود آمده است.

Arch2O_MCA_Timeless-Cube-01.jpg

 

در کشوری که به وسیله جنگ نابود شده، ثروت اصلی این کشور که زمینه های فرهنگی و مردم آن به شمار می روند در بنا گنجانده شده است. به رغم سال ها جنگ و آشوب، نقاط اساسی این کشور دست نخورده باقی مانده است. خطوط و فضاهای ایجاد شده همگی بر اساس فرهنگ و تمدن این کشور به وجود آمده است. به جای استفاده از چند متریال، طراح با خطوط و سطوح متریال اصلی در کالبد بنا بازی کرده تا علاوه بر حفظ هویت، شرایط زیبایی شناسانه و اقلیمی را به بنای خود القا کند.

 

1350106669-mca-timeless-cube-afghanistan-approach2-528x295.jpg

 

در مرکز بنا یک نورگیر با الهام پذیری از گودال باغچه خلق شده که به وسیله عنصر آب و درخت در مرکز آن تزئین شده است. با ورود به سالن اصلی، هر بازدیدکننده به صورت منفرد تجربه خاصی از ورود و حرکت در این فضا به دست می آورد. پله زیبا و جالبی که به صورت صعودی بر پوسته بنا تعبیه شده، به سالن انتظار در قلب این مجموعه متصل شده است. دیوارهای داخلی و سنگ تراشی ها بر روی یک متریال (کالبد اصلی بنا) انجام گرفته تا خلوص و سادگی کار بیشتر جلوه دهد. هر یک از هشت دوره معم تاریخی این کشور در یک فضای اختصاصی و با توجه به معماری همان دوره طراحی شده است.

 

Arch2O_MCA_Timeless-Cube-04.jpg

 

Arch2O_MCA_Timeless-Cube-08.jpg

 

Arch2O_MCA_Timeless-Cube-15.jpg

 

Arch2O_MCA_Timeless-Cube-10.jpg

 

Arch2O_MCA_Timeless-Cube-06.jpg

 

Arch2O_MCA_Timeless-Cube-05.jpg

 

Arch2O_MCA_Timeless-Cube-07.jpg

 

منبع: آرل، آرک دیلی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...