رفتن به مطلب

فسفر و کلسیم ....: یک ماده ی معدنی حیاتی


masi eng

ارسال های توصیه شده

یک ماده ی معدنی حیاتی

تغذیه و آشپزی تبیان

تا حالا به این فکر کرده اید که چرا مثلا برای انجام کارهای سخت از کنایه ی فسفر سوزاندن استفاده می شود؟ چرا فسفر این قدر مهم است؟ منابع غذایی آن چیست؟

بله فسفر یکی از مواد معدنی مهم برای بدن است که باید تامین شود. در این مطلب کوتاه نگاهی اجمالی به این ماده ی معدنی خواهیم داشت. لطفا با ما همراه باشید.

 

6 خاصیت شگفت انگیز کلسیم

 

حتماً شما هم همیشه شنیده*اید که کلسیم برای استحکام استخوان*ها لازم است اما آیا می*دانید که این ماده*ی معدنی مزیت*ها و خواص دیگری هم دارد؟

کلسیم

باید بدانید که کلسیم نقش موثری در کمک به لاغری، پیشگیری از سرطان کولون، کاهش دردهای پیش از قاعدگی و

فاطمه مهدی پور

بخش غیره دارد. در این مطلب می*گوییم که کلسیم چه خیری به سلامت بدن می*رساند. با ما همراه باشید.

 

کلسیم: برای کاهش وزن

 

این هم یک دلیل خوب و تشویق کننده برای نوشیدن شیر: کلسیم به لاغری و خوش اندامی کمک می*کند. محققان در طی بررسی*هایشان مشاهده کردند افرادی که به مدت 18 ماه، روزانه با مصرف محصولات لبنی بین 1300 تا 1400 میلی گرم کلسیم دریافت کردند چربی بدنی کمتری دارند. باید بدانید که هر چه میزان کلسیم موجود در سلول*های چربی بیشتر باشد میزان سوخت و ساز آن*ها هم بیشتر می*شود. محققان آمریکایی روی افراد بزرگسال مبتلا به چاقی مفرط مطالعاتی انجام دادند.

 

 

افرادی که مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف می*کنند کمتر در معرض بیماری*های مربوط به لثه قرار می*گیرند. به عقیده*ی محققان کلسیم آرواره*ها

 

را قوی*تر کرده و با نفوذ باکتری*ها مقابله می*کند

 

به یک گروه روزانه سه وعده ماست بدون چربی حاوی 1100 میلی گرم کلسیم داده شد و گروه دوم روزانه یک وعده محصولات لبنی حاوی 400 تا 500 میلی گرم کلسیم دریافت کردند. از برنامه*ی غذایی هر دو گروه 500 کالری کم شد. محققان مشاهده کردند گروهی که ماست خورده*اند حدود 6.3 کیلو گرم وزن کم کرده و گروه دوم به طور متوسط 5 کیلوگرم لاغر شده*اند. همچنین شرکت کننده های گروه اول حدود 81 درصد بیشتر چربی*های دور شکمیشان را از دست دادند. محققان توصیه می*کنند علاوه بر مصرف محصولات لبنی کم چرب از مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم دیگر مانند بروکلی و آب پرتقال غنی شده غافل نشوید.

 

 

کلسیم از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری می*کند

 

کلسیم و ویتامین d از ابتلا به سرطان پیشگیری می*کنند. نتایج یک پژوهش نشان داده است که مکمل*های کلسیم و ویتامین d خطر ابتلا به پولیپ ها را به میزان 18 درصد کاهش می*دهد. برای مقابله با سرطان باید روزانه بین 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم دریافت کنید.

 

 

کلسیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می*دهد

 

نتایج پژوهشی که محققان بوستون به مدت 20 سال روی حدود 84000 پرستار سالم انجام دادند نشان می*دهد خانم*هایی که روزانه به میزان 1200 میلی گرم کلسیم و 800 واحد بین*المللی ویتامین d مصرف کرده*اند به میزان 33 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار گرفته*اند.

 

اگر مکمل کلسیم مصرف می*کنید توجه داشته باشید که میزان جذب همه*ی مکمل*ها به یک اندازه نیست. بدن ما کلسیم مکمل*های جویدنی را بهتر از قرص*ها جذب می*کند. محققان بوستون مشاهده کردند که مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می*دهد. برای افزایش جذب کلسیم بهتر است در دو نوبت صبح و شب کلسیمتان را مصرف کنید.

 

 

کلسیم؛ مفید برای آن*هایی که می*خواهند بچه دار شوند

 

محققان روی موش*های آزمایشگاهی بررسی*هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که استفاده از کلسیم و ویتامین d باعث افزایش قدرت باروری موش*های نر می*شود. نتایج پژوهش*های دیگری که در دانشگاه کلمبیا روی زن*ها انجام شد نشان می*دهد که مصرف کلسیم و ویتامین d باعث منظم کردن پریود زن*ها می*شود و به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می*کند.

کلسیم اثرات منفی سندرم پیش ازپریود را کاهش می*دهد

خانم*هایی که به این بیماری دچارند می*توانند دردها و اثرات منفی آن را درک کنند. متأسفانه خانم*هایی که به این مشکل دچار هستند هر ماه با کابوسی به نام آغاز پریود خود مواجه هستند. اما خبر خوشی که شاید فکرش را نکنید این است که نوشیدن شیر می*تواند شما را از این کابوس رها کند و اثرات منفی سندرم پیش ازپریود را کاهش دهد.

این هم یک دلیل خوب و تشویق کننده برای نوشیدن شیر: کلسیم به لاغری

و خوش اندامی کمک می*کند

نتایج پژوهش طولانی مدتی که روی 3000 زن انجام شد نشان می*دهد خانم*هایی که روزانه چهار مرتبه شیر کم چرب یا بدون چربی مصرف می*کنند 40 درصد کمتر با اثرات منفی سندرم پیش ازپریود مواجه می*شوند. این در حالی است که این دردها در بین خانم*هایی که هر هفته فقط یک بار شیر می*نوشند بیشتر است. البته محققان هنوز به درستی درنیافته*اند که کلسیم و ویتامین d با چه مکانیسمی باعث کاهش این علائم می*شود. اما یک نظریه وجود دارد که می*گوید احتمالاً علائم سندرم پیش از این دوره به دلیل کمبود کلسیم بدن بیشتر می*شود. محققان مشاهده کرده*اند میزان استروژن خانم*هایی که از این سندرم رنج می*برند بیشتر و میزان کلسیم آن*ها کمتر از خانم*هایی است که دچار این مشکل نیستند.

کلسیم برای تضمین سلامت دهان

دریافت کلسیم زیاد خدمت بزرگی به سلامت دهان می*کند. نتایج پژوهش طولانی مدتی که روی 13000 نفر انجام شد نشان می*دهد افرادی که مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف می*کنند کمتر در معرض بیماری*های مربوط به لثه قرار می*گیرند. به عقیده*ی محققان کلسیم آرواره*ها را قوی*تر کرده و با نفوذ باکتری*ها مقابله می*کند

 

 

مصرف مکمل *های کلسیم، کی و چگونه؟

مکمل کلسیم

 

"زنان بالای 50 سال که تحت درمان با استروژن نیستند و همچنین همه بزرگسالان بالای 65 سال روزانه از مکمل کلسیم استفاده کنند و روزانه شیر و لبنیات که از منابع غنی کلسیم هستند، مصرف کنند." این توصیه کارشناسان برای کسانی است که در معرض بیماری *های مفاصل و پوکی استخوان هستند.

 

اما آیا شما می *دانید که چقدر کلسیم لازم دارید و چه نوع مکمل کلسیمی را باید مصرف کنید؟ دکتر رضا رضایی به این پرسش *ها پاسخ می *دهد.

 

این که به چه مقدار مکمل کلسیم نیاز دارید تا کمبود آن را جبران کنید، بستگی به مقدار دریافت آن از غذاهای مختلف دارد. کلسیم موجود در طبیعت به شکل ترکیب با سایر مواد وجود دارد. ترکیبات مختلفی از کلسیم در مکمل *های آن وجود دارد؛ مثل کربنات کلسیم، سیترات کلسیم و فسفات کلسیم. هر کدام از این ترکیبات، مقادیر متفاوتی از کلسیم را دارا هستند.

 

بهترین مکمل آن است که نیازهای فرد را با توجه به میزان تحمل فرد، قیمت و در دسترس بودن آن تأمین کند.

 

در انتخاب و خرید مکمل کلسیم باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

مکمل حتما تحت نظارت داروسازی*های معتبر بوده و طبق مقادیر استاندارد باشد. هرگز مکمل *هایی را که دارای گواهینامه*ها*ی معتبر دارویی نیستند، خریداری و مصرف نکنید زیرا بعضی از این مکمل*های غیراستاندارد، حاوی مقادیر خیلی بالا و سمی کلسیم هستند.

 

بیشتر مکمل *های کلسیم به راحتی در بدن جذب می *شوند. اگر میزان جذب و محلولیت مکمل در بروشور آن مشخص نبود، برای تعیین میزان محلولیت آن مکمل کلسیم را (به شکل قرص یا کپسول) برای مدت 30 دقیقه در مقدار کمی آب گرم قرار دهید و گاهی آن را هم بزنید. اگر طی این مدت قرص یا کپسول حل نشد، نشان می*دهد در معده نیز حل نخواهد شد. مکمل *های کلسیم به شکل مایع و جویدنی، بهتر در معده حل می *شوند زیرا قبل از ورود به معده تجزیه می *شوند. کلسیم چه از طریق غذا و چه به شکل مکمل، زمانی بهتر جذب می *شود که چندین بار طی روز و هر بار به مقدار 500 میلی *گرم یا کمتر مصرف شود. ولی با این همه دریافت یک جای آن، بهتر از این است که هرگز مصرف نشود.

 

مصرف مکمل*های کلسیم در بعضی افراد عوارض جانبی مثل یبوست و گاز معده را ایجاد می *کند. اگر با مصرف مایعات و فیبر غذایی فراوان این مشکل رفع نشد، نوع مکمل خود را تغییر دهید؛ مثلا به جای سیترات کلسیم، کربنات کلسیم را مصرف کنید. همچنین باید مقدار مکمل مصرفی را به تدریج افزایش دهید؛ مثلا هفته اول، فقط روزی 500 میلی *گرم مصرف کنید، سپس به آرامی مقدار مصرف مکمل را افزایش دهید.

 

اگر دارو مصرف می *کنید، با پزشک خود یا دکتر داروساز در مورد تداخل مکمل کلسیم با آن دارو مشورت کنید؛ به*عنوان مثال مکمل کلسیم، جذب آنتی*بیوتیک تتراسایکلین را کاهش می *دهد. همچنین با جذب آهن نیز تداخل دارد. بنابراین مکمل کلسیم و مکمل آهن نباید همزمان باهم مصرف شوند. فقط به*طور استثنایی، می*توان مکمل آهن را با سیترات کلسیم یا ویتامین c مصرف کرد، زیرا حالت اسیدی دارند. سایر داروهایی را که با معده خالی مصرف می*شوند، نباید با مکمل کلسیم دریافت کرد. مکمل*های کلسیم دارای سایر املاح و ویتامین*ها نیز هستند.

 

مطالعات مختلف نشان داده دریافت کم کلسیم باعث کاهش توده استخوانی و افزایش شکستگی استخوان می *شود. البته دریافت کم کلسیم یکی از عوامل کاهش توده استخوانی است. سایر عوامل تأثیر*گذار روی کاهش استحکام استخوانی بدن شامل کاهش استروژن، عدم فعالیت بدنی، کشیدن سیگار، مصرف الکل یا سایر بیماری*ها و درمان *های پزشکی است. اگر این عوامل وجود داشته باشند، حتی با مصرف کلسیم فراوان هم نمی *توان از شکستگی استخوان جلوگیری کرد. Dri (مقدار دریافت غذایی توصیه شده) کلسیم برای افراد بالغ 1000 تا 1200 میلی*گرم در روز است که این میزان بستگی به سن، جنس و شرایط فرد دارد؛ به*عنوان مثال در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان میزان نیاز به کلسیم بیشتر است.

شیر، استخوان

 

یک واحد لبنیات حدود 300 میلی*گرم کلسیم را تأمین می *کند. یک واحد لبنیات برابر با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 45 گرم پنیر است. افرادی که به مقدار کافی کلسیم را از راه غذا دریافت نمی*کنند، برای رفع نیازشان باید مکمل کلسیم مصرف کنند.

 

در مصرف مکمل کلسیم باید به این نکته توجه داشت که مقدار عنصر کلسیم موجود در مکمل را در نظر بگیریم نه مقدار کل مکمل را؛ مثلا یک قرص کربنات کلسیم 500 میلی *گرمی، فقط 200*میلی *گرم کلسیم خالص دارد. بنابراین فرد با مصرف این قرص فقط 200*میلی*گرم کلسیم دریافت می*کند نه 500 میلی*گرم. کلسیم در روده کوچک جذب می *شود، ولی تمام کلسیم مصرف شده، جذب نمی*شود. مقدار جذب کلسیم بستگی به عوامل مختلفی از جمله محیط اسیدی روده، مقدار ویتامین d بدن، مقدار استروژن بدن و نوع مکمل کلسیم دارد.

منبع:كشاورزي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...