رفتن به مطلب

روزي كه سرها به آسمان مي رود


moein_13

ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرنگار مهر در كرج، محققان و منجماني كه در طول سال چشم به آسمان دوخته اند تا رخدادهاي گوناگون نجومي را رصد كنند دور هم جمع مي شوند و به ارائه دستاوردهاي خود در حوزه علم كهن اخترشناسي مي پردازند.

 

به گفته كارشناسان يكي از روزهاي آخر هفته بين 15 مي تا 15 آوريل هر سال را كه ماه در حالت تربيع اول است، به عنوان روز جهاني نجوم و هفته پيش از آن را به نام هفته نجوم نام گذاري كرده اند.

 

 

كارشناسان مي گويند: هنگامي كه ماه در وضعيت تربيع است، ظهر طلوع مي كند و حدود 6 بعدازظهر به بيشترين ارتفاع (فاصله از افق) مي رسد و نيمه شب غروب مي كند.

 

 

در اين شرايط است كه از ظهر به بعد مي توان با دوربينها و تلسكوپهاي آماتوري، پستي بلندي هاي ماه را ديد و به مردم نشان داد. بر اساس علم نجوم، كهكشان ما نقطه اي كوچك از جهان هستي است كه در ميان هزاران كهكشان بزرگ و كوچك ديگر قرار دارد و غرق شدن در آن قدرت الهي و بي كرانگي جهان را از ديده اي روشن به ما مي نماياند.

 

 

مردم و علاقمندان زيادي هر شب به آسمان نگاه مي كنند و با نگاهي تيزبين خواستار شناخت تحولات آسماني هستند كه ستارگانش درخشش بي نظيري دارند و گويي هرگز خاموش نمي شوند.

 

527899_orig.jpg

 

 

با اين همه عده بسياري از علاقمندان اين حوزه از وجود برنامه ها و يا گروه هاي نجومي در شهر يا منطقه شان بي خبرند. خيلي ها نمي دانند كه با اندكي تلاش و جستجو مي توانند خود را در ليست منجمان آماتور قرار داده و نسبت به رخ دادهاي روز در اين عرصه آگاه شوند.

 

 

شايد حتي برخي دستيابي به دانش نجوم را از دور دست ترين آرزوهاي خود بر شمارند و از اين نكته بي خبر باشند كه از سال 1380ايران نيز هم نوا با ساير كشورهاي جهان، هفته جهاني نجوم را برگزار مي كند به طوريكه شاخه آماتوري انجمن نجوم در ايران مسئوليت هماهنگي اين برنامه ها را بر عهده دارد. در اين هفته و طي برگزاري برنامه هاي مختلف، برخي رخدادهاي نجومي به علاقمندان شناسانده مي شود.

 

 

برگزاري نشستها و همايشهاي علمي و آموزشي به مناسبت اين ايام و ارائه مقالات و دستاوردهاي يك ساله گروه هاي حرفه اي و آماتور نجوم در اين هفته از اولويت هاي برنامه هاي ارائه شده است.

 

 

همچنين در اين ايام در شهرستان ها نيز گروه هاي فعال نجومي دور هم جمع مي شوند و با برگزاري مراسم متنوع تلاش مي كنند تا اين علم زيبا، جذاب و گسترده را به مردم معرفي كنند.

 

515408_orig.jpg

 

 

با اين همه كارشناسان بر اين باورند كه علم نجوم عليرغم جذابيت و اهميتش، و نيز با وجود دانشمنداني مطرح كه ايران از سال هايي دور در اين حوزه پرورش داده هم اكنون در كشور قدري مهجور مانده است.

 

 

اين در حاليست كه دانش آموزان ايراني امسال توانستد رتبه نخست المپياد جهاني اين رشته كه در كشورمان برگزار شد را نيز به دست آورند.

 

 

پرداختن به اين شاخه از علم عليرغم جذابيت ظاهري و علمي انسان را به خاستگاه الهي خود نزديك مي كند و موجب مي شود تا براي درك بهتر محيط پيرامون خود به تلاش و جست و جو برخيزد. بر اين اساس هفته جهاني نجوم فرصتي است تا علم ديرينه اخترشناسي به ميان مردم آورده شود و مردم بتوانند با نگاهي ديگرگونه جهان اطرافشان را نظاره كنند.

منبع: مهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...