رفتن به مطلب

و ابليس هم به تماشاي ستارگان نشست ...


ارسال های توصیه شده

lucifer1.jpg

دانشمندان آلماني، تلسكوپ فروسرخ پيشرفته‌اي را در آريزونا ساخته‌اند كه چگونگي شكل‌گيري ستارگان و سيارات را مشخص خواهد كرد. اين تلسكوپ لوسيفر (ابليس) نام دارد و در كنار رصدخانه واتيكان ساخته شده است!

 

ابوالفضل كريمي: ساخت يك تلسكوپ جديد كه به نام شيطان نامگذاري شده است به دانشمندان اين امكان را مي‌دهد تا چگونگي تولد ستارگان را ببينند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، لوسيفر كه مخفف عبارت «تلسكوپ دو چشمي بزرگ فروسرخ نزديك با دوربين و ميدان ديد مجتمع براي تحقيقات مافوق كهكشاني» است، نام ابزاري است كه به يك تلسكوپ در آريزونا متصل شده است. البته لوسيفر در لاتين، نام ابليس نيز هست، هرچند كه در اصل به معني ستاره صبحگاهي است.

 

lucifer_derotat.jpgاين وسيله تا دماي منفي 213 درجه سلسيوس سرد شده تا امكان رصد در محدوده فروسرخ نزديك فراهم شود. اين طول‌موج براي فهميدن شكل‌گيري ستارگان و سيارات و هم‌چنين رصد كهكشان‌هاي بسيار جوان و بسيار دور اهميت زيادي دارد.

 

لوسيفر مجهز به سه دوربين قابل تعويض براي عكس‌برداري و طيف‌گيري با دقت‌هاي مختلف است. اين تلسكوپ داراي ميدان ديد بالا و قابليت عكس‌برداري با رزولوشن بالا است كه اجازه رصدهاي گسترده و متنوعي را مي‌دهد.

 

لوسيفر در حقيقت قسمتي از تلسكوپ دو چشمي بزرگ است كه به طور اتفاقي در كنار رصدخانه واتيكان در كوه گراهام در تاكسون قرار گرفته است .واتيكان داراي يك رصدخانه در آريزوناست كه توسط ستاره‌شناسان يسوعي تجهيز شد، اما از اين به بعد بايد يك همسايه با نام شيطاني را در كنار خود تحمل كند.

 

دانشمندان پنج دانشگاه آلماني اين تلسكوپ را طراحي و نامگذاري كرده‌اند. دانيل استولت سخنگوي دانشگاه آريزونا در اين باره توضيح داد كه اعضاي اين تيم در حال بازي با كلمات بودند تا بتوانند يك نام اختصاري با معني از كنار هم قرار دادن كلمات تكنيكي بسازند و در نهايت به لوسيفر رسيدند!

 

البته در آلمان مانند كشور آمريكا ترديدهاي اين چنيني براي نام گذاري وجود ندارد ، چرا كه آلمان كشوري بسيار سكولار است. به عبارت ديگر ممكن است در نهايت با اين نام‌گذاري مخالفت شود، اما به هر حال اين نام براي آلماني‌ها جالب و بدون مشكل خواهد بود.

 

اما بدون توجه به آن‌كه سرانجام اين تلسكوپ چه نامي خواهد گرفت، مطمئنا تصاوير جالب و مفيدي در اختيار دانشمندان و علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

منبع : خبر آنلاين

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...