رفتن به مطلب

آب سال آینده جیره‌بندی می‌شود


ارسال های توصیه شده

زیست بوم: فرماندار تهران با اشاره به اینکه امسال شاهد کاهش ۲۵ درصدی بارندگی بودیم، گفت: اگر برای سال ۹۴ در بخش آب و فاضلاب استان تهران تدبیری اتخاذ نشود، حتما آب جیره‌بندی خواهد شد.

 

عیسی فرهادی در حالی این هشدار را داده است که بهمن امسال اعلام شد حجم بارش‌ها در تهران از ابتدای سال آبی (مهر 93) تاکنون نسبت به سال گذشته 15‌درصد رشد منفی داشته و نسبت به درازمدت نیز 13 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این درحالی است که بارش‌های دی‌ماه نیز 76 درصد کاهش داشته است.از ابتدای مهر تا نیمه دی حجم بارندگی به 4/94 میلی‌متر می‌رسد در صورتی که در زمان مشابه در سال گذشته 98/110 میلی‌متر و در درازمدت به‌طور متوسط 4/108 میلی‌متر بوده است.

 

حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین‌کننده آب استان تهران از ابتدای مهرماه تا روز بیست‌وچهارم دی‌ماه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با 54 میلیون مترمکعب کاهش به 357 میلیون مترمکعب رسیده است. بر این اساس حجم آب موجود در مخزن سدهای پنج‌گانه استان تهران درحالی به 357 میلیون مترمکعب رسید که در زمان مشابه در سال گذشته 412 میلیون مترمکعب آب در سدهای تهران ذخیره شده بود.21629_939.jpg

 

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا روز بیست‌وچهارم دی‌ماه حجم آب ورودی به مخازن سدها با کاهش 16 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال آبی گذشته روبه‌رو بوده به‌گونه‌ای که حجم آب ورودی به 168 میلیون مترمکعب رسیده است.بنا به آمار در روز بیست‌وچهارم دی‌ماه حجم ذخیره آب در مخزن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب 68، 26، 13، 146 و 104 میلیون مترمکعب بود. همچنین در سه هفته نخست دی حدود شش میلی‌متر بارندگی صورت گرفته که در مقایسه با دوره بلندمدت 76 درصد کاهش را نشان می‌دهد. با توجه به کاهش بارندگی نسبت به دو سال گذشته که سا‌ل‌های خشک و کم‌آب بودند این مساله بیانگر وجود بحران آب در تهران است که مدیریت مصرف بیشتری را می‌طلبد.

 

 

احتمال جیره‌بندی آب

در همین حال روز گذشته فرماندار تهران با اشاره به اینکه امسال شاهد کاهش ۲۵ درصدی بارندگی بودیم، گفت: اگر برای سال ۹۴ در بخش آب و فاضلاب استان تهران تدبیری اتخاذ نشود، حتما آب جیره‌بندی خواهد شد.

 

فرهادی در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تهران گفت: با اشاره به مسائلی که در بخش آب و فاضلاب استان تهران در جلسه مطرح شد؛ باید عنوان کنم که ما ۴۹ درصد نسبت به رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و لازم است؛ برای مناسب شدن وضعیت آب و فاضلاب استان تهران اقدامات لازم انجام شود.

 

او با اشاره به اینکه امسال شاهد کاهش ۲۵ درصدی بارندگی بودیم، گفت: قطعا روند کاهش بارندگی ادامه دارد و اگر برای سال ۹۴ در بخش آب و فاضلاب استان تهران تدبیری اتخاذ نشود، حتما آب جیره‌بندی خواهد شد.

 

فرهادی افزود: در این زمینه باید برای ۸۵۰ میلیون مترمکعب فاضلاب تولید شده برنامه‌ریزی شود، در برخی از کشور‌ها شاهد این هستیم که با اقدامات لازم، فاضلاب را به آب شرب تبدیل می‌کنند ما می‌توانیم در شرایط فعلی کارهایی را انجام دهیم که حداقل این فاضلاب برای بخش کشاورزی و صنعت قابل استفاده باشد.

 

فرماندار تهران تاکید کرد: لازم است؛ برای این موضوع، جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب استان تهران برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند و با مشکلات احتمالی که در سال آینده در بحث آب با آن مواجه می‌شویم، این برنامه‌ریزی‌ها لازم است.

 

فرهادی همچنین در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به گزارشی که درباره وضعیت بهداشتی استان تهران ارائه شد، گفت: طبق آمار سالانه یازده هزار میلیارد تومان سیگار مصرف می‌شود، این هزینه درحالی دود می‌شود که برخی از دستگاه‌های ما با دو هزار میلیارد تومان مشکل‌شان رفع می‌شود.او افزود: ضرورت دارد؛ در بحث سلامت استان تهران، بازنگری‌های لازم انجام شود.

 

ایلنا نوشت؛ فرهادی همچنین با تاکید بر اینکه بودجه تملک استان صددرصد تخصیص داده می‌شود، گفت: تمامی دستگاه‌ها موظف هستند تا برنامه سال آینده خود را اعلام و بودجه لازم برای پروژه‌های خود را دریافت کنند. در غیر این‌صورت لازم است؛ به‌‌ همان میزان که سال ۹۴ در کسب بودجه برای پروژه‌هایشان موفق نبوده‌اند، از بودجه سال ۹۵ آنها کسر شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...