رفتن به مطلب

[معماری معاصرایران] برج تهران آینده


ارسال های توصیه شده

برای مبارزه با واقعیت های خشن ناشی از آلودگی شدید هوا ناشی از گسترش سریع شهر تهران، آتلیه طراحی CAAT طرحی خاص را پیشنهاد داد. اعضای این تیم به شرح زیر می باشند؛ آقایان مهدی کامبوزیا (Mahdi Kamboozia)، علیرضا اسفندیاری (Alireza Esfandiari)، نیما دهقانی (Nima Dehghani) و محمد اشکان سفات (Mohammad Ashkebar sefat). طراحی آسمان خراشی عظیم در بافت میانی شهر تهران و لابلای توده های مسکونی شهر، اتفاقی که منجر به تخریب بسیاری از ساختمان های قدیمی اطرافش خواهد شد. تهران، پایتخت ایران و شهری است بسیار آلوده، که در مرکز کشور قرار دارد. 80 درصد آلودگی شهر، ناشی از ترافیک خودروها می باشد. طبق آماری که بدست آمده، از میان 8 و نیم میلیون ساکنان تهران، روزانه 27 نفر از بیماری های مربوط به آلودگی می میرند. طراحی برجی بر روی دو پا، ایده ای بود که باعث می شد زمین های با ارزش زیادی را نجات دهد. این آسمان خراش حدود 1200 مترمربع از زمین را اشغال می کند، در صورتی که اگر قرار بود به مانند یک برج معمولی طراحی شود، حدود 30 هزار مترمربع را اشغال می کرد. 6.jpg

 

شکل اصلی این برج از مقرنس های سنتی ایران و سیستم های طاق و کابل الهام گرفته است. یک فضای مقعر شکل بین دو ستون برج، بوجود آمده که واحدهای مسکونی در این ناحیه قرار می گیرند. در دو پایه ستون مانند، فضاهای پارکینگ لحاظ شده که کمک بسیاری به سبکی وزن سازه و مقاوت آن می کند و باعث می شود ساختار این برج به نحوی شود که در برابر نیروهای ناشی از زلزله بسیار منعطف عمل کند.

 

10.jpg

در بالاترین قسمت این آسمان خراش، بام سبز بسیار بزرگی وجود دارد که فضایی بسیار لذت بخش را ایجاد کرده است. ارتفاع گرفتن واحدهای مسکونی از زمین، آلودگی ترافیک و صوتی را برای ساکنان کاهش خواهد داد. در ضمن طراحی به نحوی صورت گرفته که در ساختاری ظریف، بیشتر فضاها در سایه باشند و ساکنان را در برابر نور خورشید محافظت کنند. و به نظر می رسد این طرح و طرحهایی مشابه، آینده تهران را دگرگون خواهد کرد و بعد از تهران، کم کم نوبت به سایر شهرها می رسد.

 

 

1.jpg

 

 

2.jpg

 

 

3.jpg

 

 

4.jpg

 

8.jpg

 

5.jpg

 

7.jpg

 

11.jpg

 

 

 

9.jpg

 

 

 

منبع:arthut.co

لینک به دیدگاه
این قبیل طرح ها بیشتر طرح های کانسپچوال هستن، بعدها شاید اجرایی بشن اما در حال حاضر امکانش نیست

 

گفتم بعیده ها

والله برج آزادی رو که سالم بود دارن با ایده هاشون نابود میکنن

اونوقت همچین چیزی رو از صفر بخوان بسازن؟؟؟:w58:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...