رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=6]در این مطلب واقعیت های جالبی درباره چشم ها بیان می شود. به عنوان مثال این که چگونه چشم ها میلیون ها سال پیش تکامل یافته اند، و این که چشم ها به جانوران کمک می کنند آگاهی بیشتری از محیط اطرافشان به دست آورند. همچنین درباره تفاوت های چشم انسان با جانوران مطالبی بیان می شود...[/h]

 

در این مطلب واقعیت های جالبی درباره چشم ها بیان می شود. به عنوان مثال این که چگونه چشم ها میلیون ها سال پیش تکامل یافته اند، و این که چشم ها به جانوران کمک می کنند آگاهی بیشتری از محیط اطرافشان به دست آورند. همچنین درباره تفاوت های چشم انسان با جانوران مطالبی بیان می شود. برای آشنایی با دستگاه بینایی

 

HumanEYE.jpg

 

•چشم ها نور را تشخیص می دهند و به ما اجازه می دهند ببینیم.

 

 

•اطلاعاتی که چشم های ما دریافت می کنند در طول عصب بینایی حرکت می کنند و به مغزمان می رسند. سپس این اطلاعات به وسیله مغز پردازش می شوند و به ما کمک می کنند تصمیمات مناسبی بگیریم. به عنوان مثال اگر ببینیم که شیئی به سمتمان پرواز می کند احتمالاً به سرعت از مسیرش کنار می رویم.

 

 

•حدود 95٪ جانوران چشم دارند. چشم های بعضی از آنها بسیار ساده است و تنها روشنایی و تاریکی را تشخیص می دهند در حالی که چشم های بقیه پیچیده ترند و به آنها اجازه می دهند که اشکال، رنگ و عمق را تشخیص دهند.

 

 

•برخی از جانوران مانند انسان ها هستند و چشم هایی نزدیک به هم دارند. این وضعیت درک عمق را بهبود می بخشد. بقیه جانوران چشم هایشان از یکدیگر دورتر است (اغلب در دو طرف سرشان قرار دارد، مثل اسب) که باعث می شود میدان دید وسیع تری داشته باشند و همچنین در مقابل شکارچیان بالقوه یک هشدار اولیه می دهد.

 

 

•یک بافت حساس به نور به نام شبکیه سطح داخلی چشمان ما را می پوشاند، این بافت همان گونه عمل می کند که فیلم در دوربین های سنتی عمل می کند.

 

 

•سلول های مخروطی شبکیه، رنگ ها را شناسایی می کنند در حالی که سلول های استوانه ای تضاد اندک نور را تشخیص می دهند.

 

 

•بخشی از چشم که عدسی نامیده می شود به ما اجازه می دهد بر چیزهای مختلف تمرکز کنیم. عدسی شکل ها را تغییر می دهد به طوری که می توانیم بر روی اشیاء در فواصل مختلف تمرکز کنیم.

 

 

قرنیه پوشش شفافی است که عنبیه و مردمک را می پوشاند. قرنیه همراه با عدسی مسیر نور را تغییر می دهد به طوری که نور می تواند بر روی شبکیه انداخته شود.

 

 

مردمک به عنوان باز کننده مرکزی چشم ما شناخته می شود. اندازه مردمک بسته به میزان نور تغییر می کند.

 

 

•ناحیه رنگی حول مردمک، عنبیه نامیده می شود. عنبیه اندازه مردمک را کنترل می کند و رنگ آن در افراد مختلف متفاوت است و می تواند قهوه ای، آبی یا سبز باشد و یا رنگ ها و سایه های دیگری داشته باشد.

 

 

•دانشمندان باور دارند که چشم جانوران حدود 500 میلیون سال پیش تکامل یافته است، در شروع چشم شکل ساده ای داشته (شاید فقط روشنایی و تاریکی را از هم تشخیص می داده) و سپس داشتن چشم تبدیل به مزیت شده است. این مزیت موجب شده چشم ها در جانوران به سرعت تکامل پیدا کند چراکه جانورانی که توانایی دیدن نداشتند مجبور بودند در مقابل آنهایی که قادر به دیدن بودند برای بقا مبارزه کنند.

 

 

•در جانوران انواع مختلف چشم وجود دارد، به عنوان مثال چشم مرکب مگس خیلی با چشم انسان متفاوت است. چشم مگس حرکات سریع را بهتر تشخیص می دهد.

 

 

•چشم انسان یک نقطه کور کوچک دارد. این نقطه کور جایی است که عصب بینایی از میان شبکیه عبور می کند. مغز ما اطلاعاتی که از چشم دیگرمان می رسد را مورد استفاده قرار می دهد تا داخل شکاف دید را پر کند به طوری که به ندرت متوجه آن می شویم.

 

 

•انسان ها به منظور حفاظت از چشم هایشان در طول فعالیت های خطرزا مانند جوشکاری یا در مقابل اشعه ماورای بنفش، از عینک و دیگر تجهیزات حفاظتی استفاده می کنند.

 

 

عینک ها و لنزهای تماسی برای اصلاح وضعیت عمومی دید مانند نزدیک بینی و دوربینی بر روی چشم قرار داده می شوند.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...