رفتن به مطلب

پرتال وب چیست؟


ارسال های توصیه شده

دانشنامه IT//

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

پرتال وب یا درگاه وب(Web Portal) وب‌گاهی است که اطلاعاتی را از منابع مختلف در یک شکل واحد جمع‌آوری می‌کند.

2938671_504.jpgبه گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،به‌طور معمول هر منبع اطلاعاتی محدودهٔ مشخص به‌خود را در صفحه برای نمایش اطلاعات اشغال می‌کند (پورتلت) که گاهی اوقات کاربر می‌تواند مشخص کند که کدام نمایش داده‌ شود.

 

درکنار ویژگی‌های استاندارد جویشگر،پرتال‌های وب خدمات دیگری نظیر رایانامه،قیمت سهام،اطلاعات،پایگاه ‌داده‌ها و سرگرمی ارایه می‌کند.پرتال‌ها راهی برای یکپارچه‌ سازی ظاهر برای کنترل و مدیریت چندین پایگاه‌ داده و برنامه کاربردی برای سازمان‌ها می‌باشد.

 

تاریخچه

در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی پرتال‌های وب بسیار مشهور شده‌بودند.بعد از زیاد شدن مرورگرهای وب در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ میلادی خیلی از شرکت‌ها سعی کردند که با ساختن یا به‌ دست آوردن پرتال سهمی بیشتری را در بازار اینترنت بدست بیاورند.پرتال وب محبوبیت و توجه بسیاری را جذب خود کرد به این دلیل که آن، نقطهٔ شروع مرورگرهای وب خیلی از کاربران بود.

 

نت‌اسکیپ قسمتی از IOL شد، شرکت والت دیزنی Go.com را راه‌اندازی کرد،IBM و دیگران،ProdigyO را راه‌اندازی کردند.

 

دسته‌بندی

 

پرتال‌های عمودی درمقابل افقی

دو دسته‌ بندی مهم،پرتال‌های افقی که قسمت‌های زیادی را پوشش می‌دهند و پرتال‌های عمودی که بر روی یک قسمت تمرکز دارندهستند.

 

به عبارت دیگر پرتال‌های افقی به ‌مانند یک سکو برای چندین شرکت در یک بخش تجاری یا یک نوع تولیدکننده یا توزیع‌کننده می‌باشند. در نتیجه پرتال عمودی یک نقطه ورودی خاص برای یک بازار یا صنعت خاص تعریف می‌شود.

 

پرتال اطلاعاتی عمودی

پورتال های خاص (صنعتی، بازرگانی، خدماتی) كه به آنها پورتال های عمودی نیز گفته شده و مخاطبان محدود و مشخصی دارند مانند پورتال­های بانك­ها، سازمان­های دولتی، وزارتخانه هاو...

 

انواع پرتال‌های وب

 

پرتال‌های وب دولتی

 

پرتال‌های فرهنگی

پرتال‌های مناقصه

 

پرتال‌های وب شخصی

فضایی برای معرفی و به اشتراک گذاری نمونه کارها و نوع فعالیت و رزومه هر شخص در این مجموعه قرار می‌گیرد.

 

پرتال‌های خبری

اتاق‌های رسانه‌ای قدیمی در تمام دنیا به سرعت جای خود را به فناوری‌های جدید دادند.این آغاز پرتال‌های خبری بود.این کانال‌های رسانه‌ای جدید در زمان بسیار کوتاه جایگاه رسانه‌های چاپی را گرفتند.

 

پرتال‌های شرکتی

پورتالی که برای یک شرکت خاص طراحی شده و استقاده کنندگان آن کارمندان شرکت می باشند.پورتال های شرکتی قابلیت های مختلف نسبت به بزرگی شرکت خواهد داشت.این پورتال ها می توانند خیلی ساده و ابتدایی مانند یک وب سایت باشند و یا خیلی پیچیده و پرکاربرد برای سازمان ها و شرکت های چند ملیتی با کاربرد های مختلف.

 

پرتال‌های سهام

پورتال های سهام برای افرادی که به خرید و فروش سهام می پردازند کاربرد دارد.این افراد با ورود به پورتال سهام می توانند از قیمت روز هر سهم و درخواست های خرید و فروش و قیمت آن مطلع شوند. همچنین پرتال های سهام می تواند دارایی سهامدار را مشخص نماید.این گونه پورتال ها از طرف کارگزاری های سهام خریداری و توسط سهامداران مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پرتال‌های جویشگر

پرتال‌های جویشگر، نتایج جستجو را از چندین جویشگر در داخل یک صفحه آماده می‌کنند.

 

پرتال‌های عمومی

پورتال های عمومی كه تمامی كاربران اینترنت را مخاطب قرار می دهند.برای مثال Yahoo ، Excite، Google و مانند آن.

 

جنبه‌های مهندسی

نمایش یک صفحه وب برای کاربر که که محتوا را چندین سیستم یا سرورهای مختلف دریافت کند،مفهوم اصلی پرتال می‌باشد.برای پرتال‌هایی که قابلیت برنامه‌های کاربردی را به کاربر نمایش می‌دهند، در واقعیت سرور پرتال یک قسمت کوچکی از تنظیمات سرور است که شامل ارتباط با سرور برنامه‌های کاربردی است.

 

معماری سرویس‌گرا (SOA) یکی از مثال‌هایی است که چگونه یک پرتال می‌تواند اطلاعات و محتوا را از سرور برنامه‌های کاربردی دریافت کند.در حقیقت کار اصلی برنامه‌های کاربردی را سرور و یا معماری برنامه‌های کاربردی مشخص می‌کند.این برنامه کاربردی سرور،به سرورهای پایگاه داده متصل می‌شود و ممکن است قسمتی از محیط کلاستر سرور نیز باشد.

 

پرتال‌هایی در حجم بالا ممکن است از تجهیزات load balancing نیز استفاده کنند.ممکن است در این معماری از پروتکل SOAP برای اتصال و ارتباط با سرورها استفاده کند.

 

انتهای پیام/

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...