رفتن به مطلب

بقایای پارینه سنگی در لرستان کشف شد


ارسال های توصیه شده

[h=1]بقایای پارینه سنگی در لرستان کشف شد[/h] [h=3]تهران-ایرنا- سرپرست گروه باستان شناسی محوطه غار کلدربا لرستان گفت: فصل نخست کاوش باستان شناختی هیات ایرانی-اسپانیایی در غار کلدر سفیدکوه خرم آباد بعد از 2ماه تلاش به کشف بقایای بسیار ارزشمند از دوران پارینه سنگی میانی و جدید انجامید.[/h]

81489052-6245499.jpg به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، بهروز بازگیر افزود: در این طرح که با همکاری متخصصینی از دانشگاه ینا (Jena) آلمان و لیژ (Liege) بلژیک و دانشجویان دانشگاه های تربیت مدرس، مازندران، فردوسی مشهد و شوشتر انجام گرفت، اعضای هیات موفق شدند بقایای بسیاری از فعالیت های انسان عصر سنگ را در لایه های فرهنگی شامل دست افزارهای سنگی و بقایای جانوری کشف کنند.

 

وی اظهار داشت: از دستاوردهای این تیم می توان به کشف لایه های متوالی از هر دو دوره پارینه سنگی میانه و جدید اشاره کرد.

 

این باستان شناس ادامه داد: دست افزارهای سنگی کشف شده از لایه های بسیار سخت این محوطه که عموما با قلم و چکش سنگین استخراج شدند شامل سرپیکان ها، خراشنده های جانبی و انتهایی و سنگ مادرهای منتسب به صنعت لوالوا، موستری و تیغه ها و ریزتیغه ها است.

 

به گفته بازگیر، صنعت لوالوا نوعی از ضربه به سنگ با روش خاص مختص انسان های نئاندرتال و صنعت اوریگناسی- برادوستی به روش ابزارسازی انسان همو ساپین بوده که از ویژگیهای آن تاکید بیشتر بر روی تولیدتیغه و ریز تیغه است.

 

موستری (Mousterian ) نامی است که باستان شناسان به مجموع صنعت های ساختن ابزار سنگی در عصر پارینه سنگی میانه داده اند.

 

این باستان شناس افزود: مطالعه بقایای جانوری در دوران پارینه سنگی از اهمیت فراوانی برخوردار است و باستان جانورشناسی از شاخه های باستان زیست بوم شناسی است که نقش بسزایی در آگاهی یافتن از بقایای گونه های جانوری از نهشته های باستانی دارد.

 

بازگیر اظهار داشت : بخش دیگری از مطالعات دوران پارینه سنگی مبتنی بر نحوه کاربری دست افزارهای سنگی توسط انسان دوران سنگ است و در این مطالعات آثار برجای مانده بر روی دست افزارها از جمله خراش ها، صیقل ها، شکستگی لبه ها و ریزبرجای مانده ها از مواد آلی و غیرآلی که دست افزارها در تماس با آنها مورد استفاده قرار می گرفتند، آزمایش و شناسایی می شوند.

 

به گفته وی، این کاوش که توسط هیات مشترک ایرانی-اسپانیایی به سرپرستی بهروز بازگیر و آندریو اویه (Andreuolle) از موسسه دیرین بوم شناسی و تکامل اجتماعی بشر ایالت کاتالونیای اسپانیا و مژگان جایز از پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت، پژوهشی است که در قالب بخشی از تفاهم نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی، و گردشگری با موسسه دیرین بوم شناسی و تکامل اجتماعی بشر ایالت کاتالونیای اسپانیا انجام گرفت.

 

فراهنگ**1933**1569

 

 

انتهای پیام /*

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...