رفتن به مطلب

رادیو‌های دریایی


ارسال های توصیه شده

رادیو‌های دریایی

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: pico_body] 6b6c4eb76c8b39d84d7a034f3e2a7553.jpg● چكیده:

مسلم است كه وجود ارتباط بین انسان‌ها در شرایط مختلف زندگی لازم و ضروری است، چنان‌چه امروزه ازانوع تجهیزات ارتباطی با كاربری عمومی و تخصصی استفاده می شود، در این بین نیاز به ارتباط و آن هم از نوع پیوسته و مداوم جهت دسته‌ها و گروه‌های خاصی كه تحت شرایط ویژه‌ای به زندگی و كار مشغول‌اند بسیار محسوس‌تر و مهم‌تر می‌نماید. مثل ارتباط بین خلبان هواپیمای نظامی و غیر نظامی و یا حتی شناور‌هایی كه روی هر نقطه از كره‌ی زمین در حركت و فعالیت‌ هستند.

مسلماً وجود ارتباط بین این موارد نه تنها لازم بلكه حیاتی به نظر می‌رسد و از جهتی كه در این شرایط ارتباط می‌بایست بر مبنای سامانه ای بدون نیاز به كابل و سیم و ... برقرار گردد لذا بهترین گزینه استفاده از امواج رادیویی است.

در این قسمت نگاهی كوتاه به كانال‌ها و سامانه ‌های تعریف شده جهت ارتباطات دریایی می اندازیم.

در جهان سه دسته كانال دریایی ویژه‌ی ارتباطات صوتی بین دریا و خشكی، بین شناور‌ها و نیز داخل شناور‌ها به شرح زیر تعریف شده است.

۱) كانال‌های استاندارد بین‌المللی

۲) كانال‌های كشور آمریكا

۳) كانال‌های كشور كانادا

این سه دسته به جز اختلافاتی محدود كمابیش یكسان تعریف شده‌اند. نوع دوم و سوم تنها در كشور‌هایی كه ذكر شده مورد تأیید و قابل استفاده قانونی خواهند بود و نوع بین‌المللی، استاندارد جهانی ارتباط بین شناور‌ها و یا داخل و خارج آن‌ها، از قایق‌های كوچك تفریحی كوچك گرفته تا كشتی‌های عظیم تجاری و حمل و نقل كالا و مسافر را شامل می‌شود.

در ادامه به شرح و توضیح برخی نكات برجسته در استفاده از رادیو‌های دریایی اشاره می‌گردد. استفاده از رادیو‌های دریایی بر اساس مقررات بسته‌ به اندازه‌ی شناور‌ها و كاربرد‌ آن‌ها متغیر است. چنان‌كه برای برخی اجباری و برای برخی دیگر اختیاری است. مقدار برد تجهیزات ممكن است دوربرد و یا كم برد باشد.

شناور‌ها بوسیله‌ی رادیو‌ها قادر به برقراری ارتباط با شناور‌های دیگر و یانگهبانان ساحلی و بنادر موجود در خشكی خواهند بود. FCC مقررات مربوط به ارتباطات دریایی در آمریكا را به همراه گارد ساحلی این كشور تدوین نموده است. تمامی كاربران این رادیو‌ها ملزم به رعایت مقررات و در قبال آن مسئول خواهند بود.

● چه شناور‌هایی ملزوم به استفاده از رادیو‌های دریایی هستند؟

▪ كشتی‌های باری كه وزن آن‌ها بیش از ۳۰۰ تن است.

▪ كشتی‌ها و قایق‌های مسافر‌بری كه بیش از ۶ مسافر را در خلیج و یا آب‌های آزاد حمل می‌نمایند.

▪ شناور‌های مخصوص كشیدن دیگر شناور‌ها كه طول بیشتر از ۲۰ متر دارند.

▪ قایق‌های یدك‌كشی كه بیش از ۸ متر طول دارند.

▪ قایق‌های ماهی گیری تجاری

به جز مواردی كه ذكر گردید دیگر شناور‌ها در استفاده یا عدم استفاده از رادیو‌های دریایی مختارند.

● چه نوع از رادیو‌های دریایی مورد قبول هستند؟

▪ توان خروجی این رادیو‌ها در نهایت نباید بیشتر از ۵ وات برای رادیو‌های دستی و ۲۵ وات برای انواع قابل نصب بر روی شناور باشند.

این رادیو‌ها باید توانایی ارسال بر روی كانال‌های ۹ و ۱۶ استاندارد را دارا باشند. همچنین رادیو‌های مورد استفاده باید دارای شماره‌ی ثبت و بر چسب استاندارد از كمیته FCC باشند.

● آیا می‌توان از یك رادیو‌ی دریایی با قابلیت تماس انتخابی(selective call) استفاده كرد؟

▪ برای این منظور می‌بایست یك كد منحصر به فرد ۹ رقمی به نام (MMSI) را از مراجع قانونی به نام خود ثبت نمایید سپس این كد را به وسیله‌ی نرم‌افزار رادیو به دستگاه اضافه كرده و از آن استفاده می‌كنید. FCC در آمریكا از مراجعی است كه متولی ارائه این شناسه است.

● چه كانال‌هایی قابل استفاده هستند؟

▪ كانال‌های دریایی بر اساس نوع كاربرد و محتوای پیام‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند كه استفاده از آن ها می‌بایست مطابق با نوع پیام باشد، مثلاً پیام‌هایی كه بین شناور‌ها و یا بین شناور و ساحل انجام می‌شوند، كانال‌های خاص خود را دارند.

▪ نكاتی كه باید در استفاده از این رادیو‌ها مورد توجه قرار گیرند.

۱) در صورتی كه بر روی كانال‌های دیگر مكالمه‌ای ندارید همواره رادیو را روی كانال ۱۶ تنظیم نمایید و در غیر این صورت بین كانال‌های مورد استفاده و كانال‌های ۱۶ چرخه‌ی پویش (scan) برقرار نمایید.

۲) همیشه از حداقل توان مورد نیاز جهت ارتباط استفاده كنید زیرا این امر احتمال تداخل و ایجاد مزاحمت برای دیگر شناور‌ها را كاهش می‌دهد.

۳) تماس با ایستگاه ساحلی محلی همواره كانال‌های خاص خود را دارد اما در صورتی كه نمی‌دانید این كانال‌ها كدامند از كانال‌ ۱۶ استفاده نمایید. ایستگاه‌های ساحلی همواره بر روی كانال‌های ۹ و ۱۶ شنود دارند و به محض دریافت پیام به آن پاسخ می‌دهند.

۴) در تماس با دیگر شناور‌ها می‌توان هم از كانال‌های مربوط به تماس‌های كشتی به كشتی و آن هم با حداقل توان مورد نیاز استفاده نمایید.

۵) در مواقع مكالمه با كاركنان و بخش‌های داخلی شناور، تنها و تنها از كانال‌های داخلی (inter ship) و آن هم با حداقل توان مورد نیاز استفاده نمایید.

۶) طول زمان هر تماس محدودیت دارد، به همین دلیل طول زمان ارسال هر پیام نباید بیشتر از ۳۰ ثانیه در هر مرتبه باشد (فشردن پیوسته‌ی كلیه PTT). در صورتی‌كه پاسخی دریافت نكردید می‌بایست قبل از ارسال مجدد پیام دو دقیقه منتظر بمانید، بعد از سه بار كه این عمل تكرار شد می‌توانید بار دیگر بعد از ۱۵ دقیقه پیام را ارسال كنید.

● چه نوع پیام یا ارتباطی خلاف مقررات است؟

۱) پیام‌های درخواست كمك یا اعلام حوادت دروغ و نادرست.

۲) پیام‌های حاوی الفاظ زشت و توهین‌آمیز

۳) ایجاد نویز، تماس بی‌وقفه و غیر ضروری و یا تماس به منظور آزمایش عملكرد رادیو و همچنین تماس در مواقعی كه شناور در خشكی قرار گرفته نیز بر خلاف ضوابط است.

۴) آزمایش عكس‌العمل در مقابل ارسال پیام‌های اضطراری كذب ودیگرشوخی ها.براساس قوانین ، ارسال هرگونه پیام شوخی وجعلی درقالب پیام های اضطراری بر روی كانال ۱۶ موجب پیگرد قانونی و محكومیت از جمله جریمه‌ی نقدی ، زندان و یا محرومیت از استفاده‌ی شناور می‌گردد.

● در صورت تخطی از مقررات چه اتفاقی می‌افتد؟

▪ در صورتی كه تخطی از مقررات برای مراجع قانونی كنترل كننده مسلم شود، ابتدا اخطاری كتبی از طرف آن‌ها برای خاطی ارسال خواهد شد و در صورت عدم توجه و تكرار خطا ممكن است منجر به لغو پروانه‌ و حتی محكومیت نیز گردد.

● پیام‌های اضطراری بین‌المللی چه هستند؟

سه پیام اضطراری معمول مورد استفاده به قرار زیر است:

۱) (May DAY) پیام اضطراری كه نشان دهنده‌ی تهدید بزرگ و قریب الوقوع خطر برای درخواست كمك هستند.

۲) (PAN PAN) پیام فوری كه در مواقع در خطر بودن شناور یاجان اشخاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳) (security) پیام هشداری كه جنبه‌ی آگاهی دهنده و هشدار در خصوص مسیر‌یابی و یا اخطار‌های مهم در مورد شرایط جوی ارسال می‌گردد.

● «كانال‌های آب و هوا»

شاید یكی از بیشترین كاربرد‌های رادیو دریایی گوش دادن و بازبینی پیوسته‌ی كانال‌های اطلاعات آب و هوا است. «اداره‌ی هواشناسی آمریكا» (NOAA) در تمامی ساعات شبانه ‌روز و به طور پیوسته وضعیت جوی مناطق مختلف را پیش‌بینی و بر روی این كانال‌ها منتشر می‌كند. پخش این پیام‌ها هر ۶ الی ۴ دقیقه تكرار می‌شود و نیز هر دو یا سه ساعت بهروزرسانی می شود.. در آمریكا نگهبانان ساحلی نیز پیام‌های هشدار و اخطار در خصوص شرایط جوی را بر روی كانال ۱۶ اعلام می‌كنند.

گفتنی است عملكرد رادیو‌های دریایی بر روی كانال‌های مربوط به آب و هوا یك طرفه و تنها به صورت گیرنده خواهد بود. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_legend]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left] منبع : سایت بیسیم [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...