رفتن به مطلب

آشنایی با سیستم‌های فتوولتائیک


ارسال های توصیه شده

2014_12_30_18_46_13_232.jpg

 

 

برای اینکه بدانید یک سیستم برق خورشیدی برای شما مناسب خواهد بود یا نه بایستی موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

 

  • منابع در دسترس نور خورشید – آیا شما در طول روز دسترسی تقریبا کامل و بدون مانعی به نور خورشید دارید؟
  • اندازه سیستم – آیا فضای بام یا زمینی (مثلا حیاط خانه) که می‌خواهید سیستم فتوولتائیک را در آن نصب کنید به اندازه‌ی کافی بزرگ و مناسب است؟
  • جنبه‌ی اقتصادی – آیا چنین سرمایه گذاری‌ای ارزش دارد؟
  • مجوز‌ها و موارد قانونی – آیا منع قانونی برای نصب چنین سیستمی وجود دارد؟

 

ارزیابی کافی بودن شدت تابش مکان مورد نظر

 

به طور کل ایران کشوری خورشیدی است و شدت تابش در سرتاسر کشورمان برای استفاده در سیستم‌های خورشیدی مناسب است. این پتانسیل مناسب باعث می‌شود تا بتوانیم هم از تابش مستقیم و هم غیرمستقیم (پراکنده) استفاده نماییم. با این حال، میزان برق تولیدی در هر مکان بستگی به مزان انرژی دریافتی توسط سیستم خورشیدی دارد.

 

قبل از خرید یک سیستم فتوولتائیک نیاز دارید تا بدانید انرژی تولیدی توسط این سیستم نیاز شما را برآورده می‌کند یا خیر. این برآورد هم شامل بررسی فنی و هم اقتصادی می‌شود. معمولا شرکتی که در نظر دارید سیستم مورد نظر خود را از آن خریداری نمایید چنین آنالیزی را انجام و به شما تحویل خواهد داد.

 

بررسی اقتصادی یک سیستم برق خورشیدی کوچک

 

این بررسی شامل هزینه‌های سرمایه گذاری و عملیاتی سیستم می‌شود. هزینه‌های سرمایه گذاری خود شامل هزینه‌های طراحی و نصب سیستم فتوولتائیک است. هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیز تشکیل دهنده هزینه‌های عملیاتی هستند.

 

فاکتورهای تاثیر گذار در هزینه‌های سرمایه گذاری و عملیاتی عبارتند از:

 

 

  • اجزای سیستم
  • اندازه سیستم
  • متصل یا منفصل بودن سیستم به شبکه
  • میزان شدت تابش نور خورشید در مکان مورد نظر

 

انرژی الکتریکی مورد نیاز

 

قبل از انتخاب اجزا و اندازه یک سیستم فتوولتائیک، بایستی الگوهای مصرف انرژی را بررسی و تلاش نمایید تا میزان مصرف خود را کاهش دهید. این کار را می‌توانید این‌گونه شروع کنید:

 

 

  • نگاهی به صورت حساب‌های انرژی خود در یک سال گذشته
  • محاسبه میزان مصرف انرژی
  • شناخت روند و الگوی مصرف انرژی

 

با درک «عادات انرژی» و استفاده بهینه‌تر از انرژی، می‌توانید اندازه سیستم مورد نیاز خود را کاهش داده و در نتیجه هزینه‌های سرمایه گذاری و عملیاتی را کمتر کنید.

 

اگر در حال طراحی یک خانه جدید هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا با سازنده خانه خود و یک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مشورت کنید تا سیستم فتوولتائیک در طراحی کلی ساختمان در نظر گرفته شود.

 

ملاحظات هزینه سیستم فتوولتائیک

 

از شرکت خورشیدی مدنظر خود بپرسید میزان انرژی تولیدی سیستم فتوولتائیک شما در هر سال چه میزان است و آن را با میزان مصرف انرژی خود (که تقاضا نام دارد) مقایسه کنید تا متوجه شوید چه میزان انرژی ذخیره می‌کنید. به عنوان یک قانون کلی، با افزایش اندازه سیستم، هزینه به ازای هر کیلووات ساعت کاهش می‌یابد.

 

همچنین شما بایستی قیمت خرید برق از شبکه را با هزینه تولید از سیستم فتوولتائیک مقایسه نمایید. همانطور که می‌دانید برق تولیدی توسط سیستم فتوولتائیک گران‌تر از برق شبکه است. این تفاوت هزینه کشور به کشور فرق می‌کند و در ایران مقدار قابل توجهی است.

 

مواردی از قبیل یارانه دولتی، تخفیف‌ها و دیگر مشوق‌ها کمک می‌کند تا این سیستم‌ها مقرون به صرفه‌تر شوند. مشوق‌های مالیاتی همانند معافیت مالیات فروش سیستم‌های فتوولتادیک، معافیت مالیات بر دارایی و غیره موجب می‌شوند تا هزینه‌های سرمایه گذاری کاهش یابد و خرید این سیستم‌ها برای مصرف کنندگان جذاب‌تر شود.

 

در حال حاضر و در بعضی از استان‌ها برای خرید و نصب یک سیستم برق خورشیدی یک کیلوواتی، یارانه‌ای چهار و نیم میلیون تومانی به مصرف کنندگان خانگی از سوی دولت پرداخت می‌شود که تقریبا معادل نصف هزینه کل چنین سیستمی می‌شود. همچنین قیمت خرید برق خورشیدی از سوی دولت، ۴۴۴ تومان، تعیین شده است.

 

البته دلایلی ماندد جنبه‌های زیست محیطی و همچنین استقلال انرژی از مواردی است که برای برخی هزینه‌های نسبتا زیاد سیستم خورشیدی را توجیه پذیرتر می‌کند.

 

سیستم‌های برق خورشیدی کوچک مستقل

 

یک سیستم برق خورشیدی خانگی یا سیستم فتوولتائیک که به صورت منفصل از شبکه کار می‌کند برای موقعیت‌های زیر مناسب است:

 

 

  • شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هزینه گسترش شبکه تا آن‌جا مقرون به صرفه نیست.
  • شما تصمیم به استفاده از یک سیستم هیبرید می‌گیرید – به طوری که هم از سیستم فتوولتائیک و هم از سیستم برق بادی کوچک تشکیل شده است.
  • شما به حداقل توان نیاز دارید، به طور مثال، تجهیزات کنترل آبیاری و سنسورهای راه دور.
  • هر کسی که نیاز به روشنایی خورشیدی برای محیط‌های باز دارد.

 

سیستم‌های برق خورشیدی کوچک متصل به شبکه

 

 

یک سیستم برق خورشیدی با فتوولتائیک زمانی که نمی‌تواند برق مورد نیاز را تامین کند از شبکه برق برای برآورده ساختن نیاز الکتریکی استفاده می‌کند. زمانی که سیستم برق مازاد نیاز تولید می‌کند، شبکه این میزان برق را دریافت کرده به ازای آن هزینه به مالک سیستم برق خورشیدی پرداخت می‌کند.

 

نتیجه گیری

 

توجه به این موارد، به شما در خصوص تصمیم‌گیری برای استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک در خانه کمک خواهد کرد. البته بهتر است و پیشنهاد می‌کنیم که برای تصمیم گیری نهایی با متخصصین این امر مشورت نمایید.

نویسنده: محمدرضا عرفانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...