رفتن به مطلب

بیلیمبی averrhoa bilimbi


masi eng

ارسال های توصیه شده

دانستنیهای علمی :

 

درخت خیار، درخت میوه دهی است از خانواده اگزالیس که با درخت کارامبولا نزدیکی دارد. بیلمبی احتمالا از اندونزی منشاء گرفته است و در حال حاضر در فیلیپین، سریلانکا و بنگلادش یافت می شود. همچنین در کشورهای آسیای جنوبی این درخت، معمول و شناخته شده است. در خارج از آسیا درخت خیار در زانزیبار کشت می شود.

خصوصیات ظاهری :

 

این درخت ارتفاعی از 5 تا 10 متر ارتفاع داشته و ساقه اصلی آن کوتاه بوده و سریعا به انشعابات زیادی تقسیم می شوند. برگ های درخت خیار یا بیلیمبی 3 تا 6 سانتی متر بوده و متناوب می باشند. نابرابر و بصورت خوشه می باشند. خوشه ها محدود می باشند. در درخت 11 تا 37 تناوب بوجود می آید. برگها شبیه برگهای Otaheite gooseberry می باشند. برخی درختان گل های دراز و برخی دیگر گلهای کوتاهی دارند. میوه‌ای استوایی ( میوه درخت خیار ) ، به رنگ زرد مایل به سبز ( و رسیده آن به رنگ زرد ) ، نرم و گوشتی ( شبیه اختری ) اما بسیار ترش بوده و دارای شکل استوانه و دارای طبع سرد می باشد.بیلیمبی ؛ در نواحی گرمسیری کشت می شود. بیلیمبی از خویشاوندان میوه اختری است.

 

 

شرایط محیط رشد:

 

این درخت اصولا در شرایط استوایی رشد بهینه دارد. تحمل به سرمای بیلیمبی کمتر از کرامبولا می باشد. بهترین رشد را در خاک های غنی با زهکشی کافی داشته و باران را برای دوره ی زندگی ترجیح می دهد، به شرطیکه با 2 تا 3 فصل خشکی همراه باشد.

 

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی:

 

 

آب بیلیمبی در مناطق آسیایی بعنوان دارویی مصرف دارد. آب میوه درصد بالای اگزالیک اسید دارد که برای تمیزی و روشن کنندگی مفید است. میوه ها خوراکی بوده و همچون آب لیمو طعم اسیدی دارد. با میوه می تواند ترشی درست کرد و همراه با غذا میل شود. . میوه بیلیمبی به دلیل ترش بودن میوه بیلیمبی ، خام مصرف نمی شود ؛ بلکه از مربا، ترشی و شور ، آب میوه و شربت آن و یا به عنوان طعم دهنده غذا مورد استفاده قرار می گیرد.: بیلیمبی ؛ سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد.بیلیمبی ، برای تنظیم فشار خون، درمان سیاه سرفه ، اوریون و رماتیسم مفید است.جوشانده گل آن در درمان برفک و سرفه مفید است.کنسرو میوه آن برای درمان سرفه مفید است.دارای طبع سرد بوده و بنابر اعتقاد مردم فیلیپین ؛ از گرمازدگی جلوگیری می کند.جوشانده برگ آن در تسکین التهاب معقد و بیماری های مقاربتی کاربرد دارد. شربت آن تب بر و ضد اسهال است.

 

نحوه تکثیر گیاه:

 

برای تکثیر بیلیمبی بیشترین تلاش در جهت پیوند و پیوند جوانه هنوز پاسخ نداده است. استفاده از قلمه جوانه چوبی بدون برگچه با طول 3.8 تا 5 سانتی متر موفق بوده است. خوابانیدن هوایی در اندونزی برای چندین سال انجام شده است. بهرحال درخت خیار بطور وسیعی با بذر تکثیر می شود.

 

 

 

: منابع [TABLE]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...